Sajica ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riickie
    • December 2004
    • 14

    Sajica ciklider



    Jag har ett 180 L akvarium hemma med lite guppys o molly, fast jag har länge funderat på och skaffa sajica ciklider, självklart så åker mollysarna och guppysen ut tillbaka till affären..
    Och givetvis så vill jag veta allt

    1. Vilka ciklider funkar bra med sajica ciklider?

    2. Hur många fiskar kan man ha i ett 180 L akvarium?

    3. Kan man ha sand till dom? eller är det bättre med grus?

    4. Självklart så skulle det vara kul om fiskarna kom i lek,
    hur får jag på bästa sätt dom i lek?

    5. Hur många honor och hannar är det bäst och köpa in från start för att verkligen veta att fiskarna kommer i lek?

    6. Och lite allmän fakta skulle vara bra


    Skulle vara jätte tacksam för alla svar
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Jag skall försöka ge dig lite svar utifrån egna erfarenheter av Sajicacikliderna.

    1. vill du ha kvar dina guppy och Mollys så kan du. Sajicorna går att ha med de flesta fiskarter.

    2. Det beror på vilka fiskar du har. Vissa fiskar smutsar ner mycket och då är det bättre med mer vatten/fisk.

    3. När Sajican leker så gräver dom små gropar och då är det bra om gruset inte har för stor kornstorlek. Våra sajicor grävde sina gropar genom att tålmodigt lyfta bort gruset, korn efter korn.

    4. Kan jag inte svara på. Våra sajicor lekte vid de mest konstiga tillfällen. Ett tag hade vi stora Silverpacus i vårt kar och då passade Sajicorna på att vårda yngel mitt under Pakusaras tillhåll *ler*

    5. Jag köpte in 2 par varav ett genast parade ihop sig medan de andra 2 inte alls var intresserade av varandra. I ditt fall skulle jag förmodligen satsa på 2 hannar och 4 honor.

    6. Lite allmän fakta hittar du här:
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=213

    Sajican är en fredlig fisk även om den vid lek är lite aggressiv. När våra hade yngel attackerade paret glatt våra händer när vi gjorde rent karet. Den dominanta hannen var heller inte så förtjust i hanne nr 2 och följdaktigtvis blev han jagad vid flertalet tillfällen, honan som inte bildat par blev oxå jagad. Det par som var tillsammans var frodiga och hade mycket vackra färger då de andra två var lite smalare och inte als hade samma färgteckning. Jag trodde att bägge mina par skulle fatta tycka för varandra men ack så fel jag hade. Inte någon gång under det året jag hade Sajica var de "obildade" paret intresserade av varandra eller det etablerade paret.

    jag skulle tro att det finns med kunnigare zoopetare här inne som kan ge dig lite mer specifica svar än vad jag har gjort. Jag kan inte heller säga att mina svar är perfekta Man är ju ingen expert som sagt var.

    Lycka till! Elinor

    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • matt.is
      • April 2003
      • 361

      #3
      Parbildningen i Sajica är mycket lätt och du behöver "bara" köpa en hane och en hona. Om de är könsmogna kommer de inom kort att bilda par och leka av i ditt akvarium. Sajican leker sedan med jämna mellanrum och kommer att försvara sitt revir från alla andra fiskar. Reviret kan gott o väl uppta hela akvariet. Sajican är helt fredlig till dess att de lekt, sedan blir den mycket agressiv.
      Har svårt att tro att du kan ha ytterligare någon ciklid som kan hävda sig mot ett lekpar av Sajica, men det beror ju förstås på hur väl inrett akvariet är. Eldbuk skulle kunna funka, men jag skulle hellre satsa på någon lite större levandefödare, såsom te x svärdbärare.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

      Kommentar

      • riickie
        • December 2004
        • 14

        #4
        Tack för alla svaren

        Men när jag tänkte på fiskar man kan ha tillsammans med sajica, så tänkte jag på blå ciklid eller kanske zebra.
        Går dom ihop?
        Och hur många fiskar kan man ha ungefär i ett 180?
        Och sen tänkte jag på det, jag skulle helst vilja ha sand för jag tycker det är finast. Men mår sajican dåligt pga av att dom inte kan gräva? eller kan dom gräva i sand också?

        Kommentar

        • Helge_
          • December 2004
          • 14

          #5
          Hej riickie,

          Har själv spanat in dessa o tycker dem ser roliga ut.
          Ang. att blanda med Zebra, läs sista meningen på
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=212

          Verkar inte som man ska blanda dem.

          /Olof

          Kommentar

          • steveo
            • November 2004
            • 97

            #6
            Ursprungligen skickat av riickie


            Jag har ett 180 L akvarium hemma med lite guppys o molly, fast jag har länge funderat på och skaffa sajica ciklider, självklart så åker mollysarna och guppysen ut tillbaka till affären..
            Och givetvis så vill jag veta allt

            1. Vilka ciklider funkar bra med sajica ciklider?

            2. Hur många fiskar kan man ha i ett 180 L akvarium?

            3. Kan man ha sand till dom? eller är det bättre med grus?

            4. Självklart så skulle det vara kul om fiskarna kom i lek,
            hur får jag på bästa sätt dom i lek?

            5. Hur många honor och hannar är det bäst och köpa in från start för att verkligen veta att fiskarna kommer i lek?

            6. Och lite allmän fakta skulle vara bra


            Skulle vara jätte tacksam för alla svar
            Jag skulle rekomendera dig att strunta i denna ciklid. Hade vi bott grannar med varandra så kunde du fått mitt par helt gratis omgående. Hanarna gräver som idioter, och det är bara UNDER saker dom gräver, aldrig på öppna ytor som många andra sorter.
            Skulle rekomendera dig att köpa en annan ciklid, det finns ju roligare och vackrare. Men vill du tvunget ha en så be my guest

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Sajica är grottlekare, och som alla grottlekare gräver den ut grottor att leka i. Inget konstigt alls. Det är öppetlekande ciklider som gräver på öppna ytor. Själv tycker jag sajican är en charmig ciklid, som är vacker och fredlig.

              Här är en bild på en sajicahane:
              http://www.ciklidi.com/ciklidi/archocentrus/images/archocentrus_sajica.jpg

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ch1mpy
                • March 2004
                • 151

                #8
                Att CA-ciklider gräver är ju något man får räkna med. De vill ju ha en skyddad plats som sin.

                Jag skulle föreslå eldbuk som sällskap. Den är också från centralamerika och inte lika aggressiv som tex zebran. Vill du inte ha mer än en sorts ciklid (det kan bli lite trångt) kanske svärdbärare som nämnts tidigare är bättre.

                De kan gräva alldeles utmärkt i sand.

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Hejsan riickie!

                  Här hemma tycker vi sajican är en helt bedårande fin ciklid som är den intressantaste cikliden i akvariet (just nu i alla fall!). Jag är på intet sätt nån ciklidexpert utan har provat mig fram och är väl fortfarande i nybörjarstadiet skulle jag tro. Vi har haft sajicorna i drygt två månader och som sagt, det är en trevlig, charmig ciklid!!

                  1. Vi har våra sajicor tillsammans med multispinosor, blåciklider chokladciklider och ett septemfasciatuspar. Kanske lite mycket "fisksoppa" men i vårt 450 literskar har det gått bra eftersom alla har sina revir. Hade jag fått göra det en gång till så kanske jag hade försökt hålla mig till antingen centralamerika eller sydamerika. De centralamerikanska cikliderna mår ju bättre i lite hårdare vatten med pH mellan 7 och åtta medans de sydamerikanska går bättre i lite mjukare vatten med lite lägre pH. Detta är vad jag har läst och som jag tror.

                  2. I ett 180 liters hade jag nog placerat kanske två par eller på sin höjd tre och kanske skärmat in lite olika revir för de olika sorterna med stenpartier och växter mm.

                  3. Sand är bättre än grus. Våra sajicor har spottat mycket sand när de grävt fram sina lekplatser. De är precis som Micke skriver grottlekare och vill gärna ha sin lekplats i en undanskymd, mörk plats i akvariet. Man får acceptera att fiskarna själva "bygger sina bon" och ibland inte alltid som man själv hartänkt sig (sorry steveo men du får nog acceptera att det är de som bor i karet och inte du ). Hos oss har de inte ställt till med nåt större förtret, visst har de grävt men det är ju själva charmen med fisken som gör den intressant!

                  4. Sajicor är ganska lättlekta och jag skulle nästan tippa att det räcker med en hane och hona. Skulle det inte räcka så kör med lite kalla vattenbyten och lite bra foder som kan trigga dem. Våra föredrar räkmix och nykläckt artemia. (Nu kommer säkert nån protestera men så här tror vi).

                  5. Vi köpte bara ett par och de lekte efter tre veckor. Just nu har vi fångat upp några yngel som vi lagt i ett eget akvarium. De är riktigt duktiga på att försvara sina små. Det är också en väldigt kul egenskap man kan sitta och titta på läääänge!!

                  Jag tycker inte du skall tveka på denna urhäftiga, lilla kaxiga ciklid. Visst kan den verka aggressiv men den blåser mest upp sig, dvs det är mest för syns skull, och skadar inga andra invånare!

                  Mvh // Maria
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...