Kallvatten akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maxieboy
    • August 2004
    • 12

    Kallvatten akvarium

    Jo, Du läste rätt!
    Jag skulle vilja ha ett akvarium för vanliga Svenska insjö och älv fiskar. Abborre, Gädda, Mört, Sarv osv. Jag har ett 300 liters akvarium som jag tänkt använda för ändamålet och frågan är nu; hur man får tillräckligt kallt i vattnet? Jag har haft funderingar på följande: Kombinerat ytterfilter inklusive kylare i form av en kylbag som jag hittat i Biltemas sortiment. Kombinerad kyl och värmebox. <http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/26/26-7216.pdf> Den är som "klippt och skuren"... tro jag! Tanken är att sätta in en mellanvägg i boxen som når nästan ner till botten. Borra hål och sätta fast ett inloppsrör högt upp och ett avlopps rör längst ner. Sedan fylla boxen med fiberfiltervadd och Biobollar. Fiberfiler i första avdelningen och Bio-Bollar i andra. Avloppet skall ha ett rör som går från ytan och bara ta filtrerat ytvatten som då förhoppningsvis även är kylt till 14-15 grader. Det skall naturligtvis finnas en pump med grovfilter i akvariet som transporterar vattnet till "Filtret". Filtret (Boxen) kommer att placeras på en hylla invid akvariet och det skall vara självfall på vattnet från filter till karet. Tror någon att detta är möjligt eller skall jag slå tankarna ur skallen? Jag vill så gärna ha lite vanliga fiskar i ett akvarium. Fiskfoder? Ja, Elritsa, småmört, Abborrglin. Mask, larver osv.
    Maxieboy
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du behöver ingen kylning för de fiskarna. Jag har själv hållit allihop, tillochmed fött upp mört från nykläckta yngel, i vatten som legat kring 24 - 27 grader.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • adam_
      • July 2004
      • 97

      #3
      riktigt cool idé!
      / Adam

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=232043

      Kommentar

      • Maxieboy
        • August 2004
        • 12

        #4
        Ok om det går att ha dem i 25-28 grader, men är det normalt för arten?
        Nä, jag tror inte det. Om det är 25 grder i vattnet i sjön så står alla fiskarna på botten där det är betydligt kallare. Gäddans trivsel temperatur är 14-16 grader och den brukar alltid följa maten, dvs. Mört, Abborre osv. Jag tror nog att Mört kan hållas vid liv i 28 grders temp, men då har dem väl inget val, i akvariet! Jag vill ha så naturligt som möjligt. Skit amma var och en gör som han vill. Nå vad tror ni om filtret då? Är det vettigt eller överarbetat? Jag vet att det finns många filter att bara köpa rakt över disk, men jag vill helst bygga själv, om det går och ser ut att fungera. Jag har sett att dem som har utomhus anläggningar för KOI brukar köra med ett filter så som jag beskrev ovan. Om det räcker till för en damm så borde det i rätt skala funka för ett akvarium eller? Kan nämna att frisk luft kommer att tillföras filtret genom en ventil i locket.
        Jag har skaffat frigolit idag för att göra en snygg bakgrund efter tips hittade i detta forum. Jag undrar dock vad man skall limma ihop frigolitskivorna med. Tips eller fakta emottages tacksamt!
        Maxieboy

        Kommentar

        • cactuzz88
          • September 2002
          • 468

          #5
          asså 300 liter är för litet för alla dom fiskarna.. ev. kanske kan du ha en mört lr så
          //Cactuzz88
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
          http://hem.passagen.se/gaf1/
          http://www.akvarie.sidan.nu

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Blir svårt att hålla gäddan med dom övriga. Den växer mycket snabbare än dom om du inte svälter den, och då mår den ju inte bra.
            Abborrarna kommer oxå att växa ifrån dom andra och hugga på dom med tiden om du inte svälter dom oxå.
            Så försök få tag i små abborrar jämfört med sarv mm.
            Visst är ett stim välmatade abborrar fina
            Limma frigoliten med silikon.

            Mvh Erik
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag har hållt ett stim på 50 stycken 3-4 cm aborrar i ett 720, det var mäktigt. Aborrarnas "trivseltemperatur" vet jag inget om, men jag är övertygad om att ett ouppvärmt akvarium funkar bra året om. Det vore interessant att se några belägg för aborrarnas "trivseltemperatur".

              Om du nu bestämmer dig för att kyla vattnet så kan jag säga att biltemas 12 volts kylbag inte lär hålla mer än ett par veckor. Den är inte gjord för att kyla så mycket. En välanpassad kylare till akvarium kostar runt 10000kr, fram tills nu har jag inte sett något lyckat lågbudgetbygge. Men jag blir gärna överaskad, så håll liv i experimentlustan.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Bjarne
                • September 2002
                • 83

                #8
                http://home.online.no/~joobjoer/

                http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=6161
                Mvh Bjarne

                www.aquadigital.net

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Luftavfuktare? Smart! Mycket smartare än att använda ett kylskåp, eftersom en avfuktares kylslingor är gjorda i rostfritt istf koppar (eftersom de måste tåla väta).
                  Undrar bara om slingorna verkligen tål saltvatten. Inte helt övertygad om det.

                  Nå, där fick jag iaf nåt att tänka på. Har länge velat ha ett kallvattens-saltvatten igen, men vill inte behöva fippla med fläktar för kylning, som jag gjorde första gången.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Har inte haft kallvattenskar själv, men vi är ett gäng som spånat kring idéen i vart fall. Inte så mycket för att kunna hålla svensk fisk som en del spännande arter som inte klarar hela året i varmt vatten (kinesisk makropod bland annat).

                    Jag tror inte firrarna misstycker att gå i rätt varmt vatten en del av året, men det var ju det om du vill efterlikna de naturliga svängningarna och ge fisken en viloperiod. Ett sätt är ju att placera karet i ett rum där detta är möjligt, t ex en källarlokal där du kan ha fönstret öppet även på vintern så temperaturen ligger kring 4-5 grader. Har man tillgång till en inglasad balkong/veranda är det kanske ännu bättre.

                    Har man nu inte tillgång till ovanstående har vi lurat på att bara leda ut vattnet genom en ventil/fönster/valfritt hål i väggen, och så lägga ett antal slingor av slang därute. Kräver dock nästan ständig tillsyn om det skulle bli riktigt jäkla kallt så att det fryser. Ett kylskåp/frys med hål för in och utlopp samt en attans massa slang i kanske kan fylla samma funktion. Har som sagt inte provat än, och vet inte hur mycket slang som krävs för att kyla ner karet, om det ens är möjligt. Gäller också att välja rätt slang som inte spricker i kyla.

                    Nå, hoppas det gav några uppslag i vart fall!!

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Vad jag har läst om försök med kylar/frysar är att dom har för liten kapacitet så att du kör slut kylen alldeles för snabbt. Den få helt enkelt jobba för mycket för vad den klarar av. En kyl/frys är ju gjord för att gå lite då och då och inte dygn i streck.
                      Luftavfuktaren tror jag lite mer på. Hur länge har den gått och hur mycket kyler du?
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Tja, efter Bjarnes inlägg är det inte mycket att tillägga! Tackar för inspiration för egen del också, nu vet jag hur jag kan gå tillväga om jag vill bygga ett stort kar. Roligt experiment med öringen också, bäcköring var den fisk jag fiskade mest när det verkligen begav sig!

                        Det är från barndomens äventyr längs bäckar som jag har akvaristiken med mig... *drömmer och minns*

                        Hilsen!!

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Har man trädgård kan man gräva ner ett antal meter PEM-slang på frostfritt djup och cirkulera akvarievattnet direkt i den.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag har haft bäcköring, tagna i Olsbäcken i västerbotten, och kan rapportera att den är ganska lätt att hålla i akvarium, men extremt aggressiv. Tvärtemot vad man kanske tror så simmar den också mycket litet, utan står helst bara stilla i strömlä.

                            Vad gäller mörtar kan det vara värt att veta att de är extrema växtätare. Unga mörtar äter mycket plankton, men ju äldre de blir desto mer byter de till vegetarisk kost, och ett par vuxna mörtar betar snabbt ner alla akvarieväxter.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Azur,
                              de bäcköringar jag studerat i timtal från en gångbro över Råå-ån har stått just väldigt still i strömlä. Ruggigt anpassade till att hålla sig på samma plats trots att vattnet strömmar fort (de mindre av dem har pga platskonkurrens fått stå i mer snabbt rinnande vatten).

                              Nu har jag inte plats för ett sådant kar, men idéen ligger kvar. Någon dag, någon dag...

                              Hilsen!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...