Pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    Pansarmalar

    Efter en titt på Akvarielagret har jag märkt att olika Pansarmalar har olika pris. Förstår att tillgång och efterfrågan styr, men är ändå nyfiken.

    Vilken Pansarmal är din favorit? Varför?
    Vilken/vilka Pansarmal(ar) ses som mer "exklusiva" (ursäkta uttrycket)? Varför just dessa?

    /Jens




    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De som är dyrare är väl de som är ovanliga, nya i handeln, och/eller svårare att odla. En av mina favoriter är Corydoras panda, men där finns arter jag aldrig haft, men gärna skulle vilja ha, som C. robinae.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jens79
      • September 2013
      • 200

      #3
      Ja, fina!

      Jag gillar:

      Och


      Den första har jag sett på Akvarielagret här i Stockholm, men inte sett den andra någonstans.

      /Jens



      Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Egentligen en ganska intressant fråga! Det är självklart så att tillgång och efterfrågan påverkar. Men ibland undrar man.

        Jag gissar att du frågar därför att de ser ganska lika ut allihop. Några få avviker markant, som pygmaeus och hastatus. Men den allmänna byggnadsformen med tre stora taggar åt tre håll är ett så genialt skydd mot att bli uppäten att det inte finns någon anledning att variera den. Men i övrigt finns det många skillnader mellan arterna trots den allmänna likheten. De flesta lever över sand/grusbotten i rinnande vatten utan vegetation och i relativt stora grupper. Vattnet är åtminstone vissa årstider ganska klart. För att inte synas alltför mycket gäller det att se ut som en grusbotten, alltså prickigt i gråa nyanser. De som lever mer över dybotten är brunare. de brukar kallas Corydoras aeneus men är troligen flera tiotals arter, fast vetenskapligt obeskrivna därför att det är svårt att hitta s k diagnostiska skillnader.

        Jag har en favorit som heter C. undulatus som verkar leva bara i svartvatten och som troligen tål temperaturer nedåt 10 och uppåt 30 grader. Hanarna har lysande fläckar och honorna är mörka.

        Några arter är ganska lättodlade och får stora kullar. De är inte så dyra. Andra får små kullar eller är svårodlade. Där är de flesta djur i handeln vildfångade och har flugits från Sydamerika. De är naturligtvis dyrare, speciellt om de lever i områden långt från exportören. För vildfångad fisk ligger priset till stor del i frakten. En stor fisk är därför dyrare än en liten, stora taggar drar säkert också upp priset eftersom de måste packas så de inte punkterar påsarna.

        Allt det här förklarar att skillnaderna i pris borde bero mer på hur en fisk lever och reproducerar sig än på utseendet. Men det går mode även i fisk så utseende och trender spelar också in. Om sedan en exportör/importör/grossist/detaljist av någon anledning fått för mycket fiskar av en speciell sort så får dom ju till slut realiseras ut. Det kostar pengar att lagra fisk.

        Fast i bland undrar man ändå varför en viss fisk plötsligt är så dyr/billig.
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 19 September 2013, 21:34.

        Kommentar

        • Jens79
          • September 2013
          • 200

          #5
          Intressant, tack Erik!

          /Jens



          Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, de där vassa fenstrålarna verkar visserligen vara ett skydd mot att bli uppäten (i alla fall hela vägen ner), men de verkar inte vara nå´t vidare skydd mot att dö i käften på nå´n rovfisk, som visserligen inte kan svälja pansarmalen, men inte spotta ut den heller. Så pansarmalens tröst verkar vara att den nog rätt ofta tar med sig rovfisken i fallet. En stor rovfisk kan säkert svälja en pansarmal, och då hjälper inte de vassa fenstrålarna ändå, medan en mindre rovfisk sätter pansarmalen i halsen, så att båda dör.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Jag har ett gäng med corydoras julii och metae. Dessa är nog mina favoriter. Men även Venezuela black är fin. Funderar på att inskaffa några av dessa.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Hmm, de där vassa fenstrålarna verkar visserligen vara ett skydd mot att bli uppäten (i alla fall hela vägen ner), men de verkar inte vara nå´t vidare skydd mot att dö i käften på nå´n rovfisk, som visserligen inte kan svälja pansarmalen, men inte spotta ut den heller. Så pansarmalens tröst verkar vara att den nog rätt ofta tar med sig rovfisken i fallet. En stor rovfisk kan säkert svälja en pansarmal, och då hjälper inte de vassa fenstrålarna ändå, medan en mindre rovfisk sätter pansarmalen i halsen, så att båda dör.
                Det är i alla fall så pass avskräckande så att ett antal Otocinclus "klär ut sig" till pansarmalar för att överleva!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Det är i alla fall så pass avskräckande så att ett antal Otocinclus "klär ut sig" till pansarmalar för att överleva!
                  Jo, det finns väl även en eller par arter i släktet Brachyrhamdia som apar efter pansarmalar, och väl även hittas i pansarmalsstim.

                  Varför de nu skulle behöva göra det, malar ju rent allmänt kända för att vara svårätna, inte bara pansarmalar. Kanske är så att en rovfisk som satt t.ex en pansarmal i halsen på nå´t sätt kommunicerar det till andra rovfiskar i området, så att de låter pansarmalar, och andra malar, vara ifred.
                  Senast redigerad av Shepard; 20 September 2013, 16:33.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Jo, det finns väl även en eller par arter i släktet Brachyrhamdia som apar efter pansarmalar, och väl även hittas i pansarmalsstim.

                    Varför de nu skulle behöva göra det, malar ju rent allmänt kända för att vara svårätna, inte bara pansarmalar. Kanske är så att en rovfisk som satt t.ex en pansarmal i halsen på nå´t sätt kommunicerar det till andra rovfiskar i området, så att de låter pansarmalar, och andra malar, vara ifred.
                    Enklare än så, fiskar som äter pansarmalar reproducerar sig knappast mer.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Enklare än så, fiskar som äter pansarmalar reproducerar sig knappast mer.
                      Nej, men man tycker ju att även deras artfränder borde tycka att pansarmalar ser smaskiga ut, och försöka äta dem, de också. Det känns ju lite som att nyheten sprids, ät inte pansarmalar, de är inte bra för hälsan, typ...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Jag har C.sterbai som jag tycker är väldigt vackra,mina är lugna och inte så stirriga som vissa andra.

                        Dom verkar trivas gott i mitt akvarium

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Jag har C.sterbai som jag tycker är väldigt vackra,mina är lugna och inte så stirriga som vissa andra.

                          Dom verkar trivas gott i mitt akvarium
                          Ja, de är fina Och påstås även vara giftiga.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Men jag skall inte äta dom

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Det är taggarna som är giftiga. Inte så mycket, men det är olämpligt att sticka sig på dem. Det gäller de hårda strålarna hos många malar. Det är därför alla malar på tropiska fiskmarknader alla har taggarna avbrutna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...