nybörjare Ciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    nybörjare Ciklid!

    Hej jag är en nybörjare och vill gärna skaffa mig några fina ciklider. har 110l och har 2 par guppys, massa halv vuxna yngel,1 par svärdbärare, 5 pansarmalar, en algeätare och 3 fjärilciklider... har mycket växter och gömställe...undrar nu vilken ciklid passar min kar bäst??? (OBS jag e nybörjare) så behöver lättsköta fiskar...tack för svar
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hmm, du skrev ju att du redan har fjärilsciklider och i ett 110 liters tror jag inte att du får plats med fler ciklider. Annars är kakaduaciklider både tåliga och trevliga och kan få yngel i neutralt vatten.

    Fjärilsciklider är riktigt vackra och trevliga, men tyvärr även ganska känsliga och inte så långlivade.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      ditt kar e fullt.
      Diskus

      Kommentar

      • amoramir
        • December 2007
        • 212

        #4
        Ursprungligen postat av danneregner
        ditt kar e fullt.
        aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av amoramir
          aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???
          De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

          Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • amoramir
            • December 2007
            • 212

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

            Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.
            ok nej ska inte ha fler fiskar då...tänker starta en större kar, men min fråga nu är att min fjärilar e aldrig tillsammasn(2 honor och 1 hane) de har aldrig lekt. det är lite tråkigt. hur ska jag få de at leka???? som sagt har mycket rötter o växter och tempraturen e på 26 och jag kan inget om PH värde men jag försöker ha en bra vatten

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              När jag hade fjärilar i mitt SA så lekte de några gånger utan att jag gjorde nånting. De fick aldrig några yngel dock. Min gissning är att pansarmalarna åt upp äggen under natten.

              Temperaturen är ok, men kan det vara så att ditt pH är för högt för att de ska bli på lekhumör? Fast enligt vad jag läst så får de inte så lätt yngel i akvarium.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • amoramir
                • December 2007
                • 212

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                När jag hade fjärilar i mitt SA så lekte de några gånger utan att jag gjorde nånting. De fick aldrig några yngel dock. Min gissning är att pansarmalarna åt upp äggen under natten.

                Temperaturen är ok, men kan det vara så att ditt pH är för högt för att de ska bli på lekhumör? Fast enligt vad jag läst så får de inte så lätt yngel i akvarium.
                ok och hur ska jag göra PH värden lågt då??? alltså jag kan inget om PH värde och har aldrig testat det.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Vet du vad du har för KH och pH ur kranen?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • amoramir
                    • December 2007
                    • 212

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Vet du vad du har för KH och pH ur kranen?
                    nej ingen aning

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Man måste veta det innan man kan sänka pH. Torv, alkottar och mandelblad kan användas för att sänka pH på naturlig väg. Man kan även sänka pH med CO2, men en CO2-anläggning brukar tyvärr kosta en del.

                      Det finns även kemikalier som används för att sänka pH, men jag skulle inte rekommendera kemikalier. Har själv testat två av dessa och fick bara problem med växter som mådde dåligt och algtillväxt.

                      Fast det är inte säkert att dina fjärilar skulle få yngel även om du sänkte pH. De är som sagt inte så lätta.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        Skulle nog rekommendera att du köper ett par fjärilar till så kan du sen ta ur alla utom ett par när de lekt. Då dessa sällan vårdar sina yngel kan detta ev öka chanserna till både ägg och yngel. Ställ höga krav på de du köper då alla ex i butiker inte ser speciellt roliga ut.
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av sme_h
                          Skulle nog rekommendera att du köper ett par fjärilar till så kan du sen ta ur alla utom ett par när de lekt.
                          Men då måste man ju ha fler än ett akvarium och det är inte säkert att amoramir har det.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Tänkte mera som en en-gångs grej. Man kan vänta och låta alla gå kvar några lekar och se om någon formation fungerar bättre än nån annan. Troligtvis kommer en dominant hane till slut att ha lekt med flera av honorna och i vissa fall kan honan bli bortjagad efter lek vilket tyder på ett omaka par. Sen kan man göra sig av med alla utom 2
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av sme_h
                              Sen kan man göra sig av med alla utom 2
                              Det var det jag menade. De måste ju ha nånstans att ta vägen sen.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...