Vad äter ciklid-yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spun_as_hell
    • January 2008
    • 42

    Vad äter ciklid-yngel?

    Upptäckte att mina blå-ciklider blivit föräldrar nån dag sen, tog sen över dem i ett litet kar för jag ville ju inte att de skulle bli mat! Nu undrar jag dock vad de äter!!! Och vad är idealförhållanden för mina små? Vattentemp o dyl, kan man ha i en mal i samma kar? Dom är max 2mm i storlek. Alla tips är välkomna!!! Detta är första gången för mej och jag o tjejen står handfallna!


    /Dave
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    artemia e de ultimata ynglefodret.
    Diskus

    Kommentar

    • spun_as_hell
      • January 2008
      • 42

      #3
      Och hur får man tag i sånt?

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        köper ägg och kläcker dom själv
        Diskus

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Enklast är att finkrossa torrfoder eller pellets och sprinkla bland dem. De äter det, och det fungerar bra.
          Vattenloppor som man håvar i fiskfria dammar är inte ett bra foder för nykläckta ciklidyngel, för föräldrafiskarna kan bli förvirrade av stora vattenloppor som de tror är yngel.
          Artemia är bra, man häller ett kryddmått ägg i lättsaltat vatten, och efter cirka ett dygn har man en massa nykläckta små artemia man kan mata ynglen med. Lite pillrigt och ibland får man gamla ägg som kläcks dåligt, men ett bra foder.

          Ynglen äter heller ingenting förrän gulesäcken är slut och de börjar simma för egen maskin, dvs ett par dagar efter kläckning.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • spun_as_hell
            • January 2008
            • 42

            #6
            Vi var o köpte frösen artemia... Funkar det?

            Kommentar

            • spun_as_hell
              • January 2008
              • 42

              #7
              Hoho, ingen som vet??

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Det funkar nog. Prova
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • The Trotter
                  • April 2007
                  • 2

                  #9
                  Frusen artemia är oftast för stor! Det brukar vara vuxen artemia och de är för stora. Det enklaste för blåciklider är att finfördela torrfoder i en mortel och mata försiktigt. Ha gärna en mal i akvariet som äter upp rester. Snäckor är även bra "foderrestätare". Blåciklider är lätta att föda upp, de är glupska och kan tidigt äta relativt stort foder - men vuxen artemia är för stort. Räkmix som man finfördelar är det bästa om man inte vill/kan kläcka artemia.
                  Mvh,
                  Torsten U.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...