Konstiga eldbukar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Konstiga eldbukar

    Jag köpte några eldbukar häromdagen. De två ser normala ut i kroppen, men några av de andra i akvariet var mer eller mindre klotrunda, nästan lite "papegojvarning", men de hade normal huvudform. Men de flesta hade normal kroppsform.

    Är det inavel som är orsaken (kanske samma mutation som på "papegojor"?)? Kanske bör man försöka få tag i några eldbukar från annat håll, för att få in lite nytt blod?

    De såg hur som helst rätt mystiska ut
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Normalt så ska ju eldbukar vara nästan platta på magen och bara ha en aningens lutning på överkroppen...
    Kan vara så att de gått förbaskat litet och på så sätt utvecklat inälvor som äldre fiskar men att kroppen inte kunnat växa i samma takt.
    Annars så kan det nog vara risk för inavel...
    Finns ju inga direkta korsningsrisker utan för Thorichthys familjen.
    Och även korsningar inom Thorichthys så skulle det vara relativt osannolikt att de skulle få en klotformad kropp.
    Inavel eller trångbott från där de kom....
    Jag skulle nog kolla efter andra säljare av eldbukar...
    Eventuellt kanske det kan vara någon tarm infektion eller någe som ligger bakom men då tycker jag att de andra borde utveckla samma symptom.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • almost_jocke
      • January 2008
      • 228

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Jag köpte några eldbukar häromdagen. De två ser normala ut i kroppen, men några av de andra i akvariet var mer eller mindre klotrunda, nästan lite "papegojvarning", men de hade normal huvudform. Men de flesta hade normal kroppsform.

      Är det inavel som är orsaken (kanske samma mutation som på "papegojor"?)? Kanske bör man försöka få tag i några eldbukar från annat håll, för att få in lite nytt blod?

      De såg hur som helst rätt mystiska ut
      låter konstigt må jag säga.

      Min ena eldbuk har en snedmun som ser lite konstig ut men annars ser dom normala ut.

      Kommentar

      • Heddon
        • December 2007
        • 54

        #4
        Ha ha det har ena min med,det tycker jag är lite ballt han blir ju lite
        personligare då.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av firefox75
          Normalt så ska ju eldbukar vara nästan platta på magen och bara ha en aningens lutning på överkroppen...
          Kan vara så att de gått förbaskat litet och på så sätt utvecklat inälvor som äldre fiskar men att kroppen inte kunnat växa i samma takt.
          Annars så kan det nog vara risk för inavel...
          Finns ju inga direkta korsningsrisker utan för Thorichthys familjen.
          Och även korsningar inom Thorichthys så skulle det vara relativt osannolikt att de skulle få en klotformad kropp.
          Inavel eller trångbott från där de kom....
          Jag skulle nog kolla efter andra säljare av eldbukar...
          Eventuellt kanske det kan vara någon tarm infektion eller någe som ligger bakom men då tycker jag att de andra borde utveckla samma symptom.
          De här såg ut ungefär som "ballong"-varianten av kyssgurami, om du har sett dem? Typ hälften så långa som normalt. Hanen jag köpte har normallång kropp, men lite rund över bröstpartiet. Nej, korsningar brukar ju sällan resultera i konstiga kroppsformer (just det ser jag inte som ett bevis på att "papegojcikliden" skulle vara resultat av korsningar, har sett "papegojor" som sett ut som "ballong"-varianter av Midas/Red Devil, vilket de väl också är, men några av dem har sett normala ut, sånär som på kroppens längd och proportioner). Men eldbukar kan korsa sig, i en gammal bok som fanns i skolbiblioteket när jag var yngre, så fanns det en bild på en korsning mellan eldbuk och zebraciklid. Å andra sidan kan zebror korsa sig med det mesta verkar det som, det fick jag själv erfara när mina fina Jack Dempseyyngel växte, och visade sig vara korsningar (det gick ett zebrapar tillsammans med JD-paret, och zebrahanen hade tydligen lyckats smyga sig in på ett hörn). Alltså, var försiktiga med att blanda zebraciklider med andra centralamerikaner.

          Det var som sagt bara några stycken som hade det utseendet, men förmodligen var alla ur samma kull.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...