Vad gör jag för fel med scalarynglena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Vad gör jag för fel med scalarynglena?

    Hej
    För andra gången på kort tid så har jag fått frisimmande scalaryngel.
    Föräldrarna är jätte duktiga på att vakta sin rom, och att sen passa barnen.
    Men efter ca 6-7 dagar så dör alla yngel snabbt.
    Vad är det som blir fel?
    Det bor inga andra fiskar i karet, men ca 10 posthornssnäckor.
    Jag kläcker artemia och matar dem med, har dock svårt att se ifall dom verkligen äter.
    Temperaturen ligger runt 26-27 grader och vattnet är bra syresatt.

    Kan inte fatta varför det blir så här....
    Någon som har lite tips?

    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    matar du dom med foder i deras storlek?
    Diskus

    Kommentar

    • The Trotter
      • April 2007
      • 2

      #3
      "Dör" ynglen? Har du sett döda yngel? Jag tror att föräldrarna/ ngn av dem äter upp ynglen. Prova att ha en eller två andra relativt fredliga fiskar i akvariet så paret får något att försvara yngelflocken mot. Det gör inget om ett antal yngel stryker med om paret kläcker normalt har du ett par hundra yngel att ta av. Det blir även ett mer naturligt urval av de överlevande.Det brukat hjälpa att det finns ngt hot; paret blir mer sammansvetsat och beter sig mer skyddande.
      Mvh,
      Torsten U.

      Kommentar

      • Blossom7
        • March 2007
        • 1182

        #4
        Ursprungligen postat av danneregner
        matar du dom med foder i deras storlek?
        Nykläckt artemia, mycket mindre och bättre yngelfoder finns väl inte???
        Har provat såna liquid droppar oxså, funkade inte alls.

        /B
        "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

        Kommentar

        • Blossom7
          • March 2007
          • 1182

          #5
          Ursprungligen postat av The Trotter
          "Dör" ynglen? Har du sett döda yngel? Jag tror att föräldrarna/ ngn av dem äter upp ynglen. Prova att ha en eller två andra relativt fredliga fiskar i akvariet så paret får något att försvara yngelflocken mot. Det gör inget om ett antal yngel stryker med om paret kläcker normalt har du ett par hundra yngel att ta av. Det blir även ett mer naturligt urval av de överlevande.Det brukat hjälpa att det finns ngt hot; paret blir mer sammansvetsat och beter sig mer skyddande.
          Mvh,
          Torsten U.
          Okej, men dom är jävligt elaka mot alla andra, skall kanske prova att stoppa ner någon molly nästa gång, men som det var sist så fick jag till och med ta bort äppelsnäckorna för att dom höll på att "Döda" dem.
          Från början är det nog hundra yngel, som sen rätt som det är halveras för att efter ytterligare någon dag vara helt borta.
          Svårt att se dem mot botten när de är så små, men jag har aldrig sett några döda yngel.....

          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            #6
            Jag skulle tro att det är mamma å pappa scalar som tar sina yngel.
            Jag skulle förslå att du sätter dig och kollar så mycket du bara kan, om det kan vara så.
            Prova också det Torsten skrev.
            Lycka till
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Är inte säker på att det är föräldrarna. Hade samma sak hos mig och då såg man att vissa yngel tappade kraft och sakta simmade mot botten. Föräldrarna försökte hela tiden hämta upp dem men de sjök igen och till slut så försvann de såklart då jag hade andra fiskar smygandes där. Skulle också vilja veta vad detta kan bero på...
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Pälsfisk
                • August 2010
                • 14

                #8
                Kan det vara ett PH värde relaterat problem, då det är relativt viktigt för ägg och yngel av denna art?

                Kommentar

                Arbetssätt...