Blåciklider nära utlopp från pappersverk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Blåciklider nära utlopp från pappersverk.

    Fick telefonledes höra att någon hade fått antagligen blåciklid vid kylvattnet från ett pappersverk i östergötland.
    Om detta är sant så vet i sjutton...dels hur den eller de blåciklider hamnat där och dels hur de klarat vintern...visst kylvattnet håller ju en temp på 19grader cirka men kyls väldigt snabbt ner.

    Skulle en sådan art som blåcikliden och andra släktingar från sydamerika klara sig i våra svenska vattendrag förrutsatt att det är lite varmare vatten så kan ju flera vatten med någon form av vattenvärme ökning runt 18grader kunna inhysa våra exotiska arter.

    Hursom helst...ska dit bums för att på plats kunna lokalisera.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns populationer med tropiska fiskar, mest guppy, i kylvatten på flera platser runtom i europa. Jag känner till såna populationer i Ryssland, Tyskland och England. Dock inga i Sverige utom kanske då de här blåcikliderna.

    De kan inte sprida sig, eftersom de inte överlever vintern utanför det varma processvattnet.

    Jag är lite förvånad att fiskar överlever i kylvattnet från ett pappersverk, eftersom det brukar vara ganska skitigt - missbildningar och skelettskador är mycket vanliga på fisk som lever kring utsläpp från pappersverk. Men de kanske var vuxna när de släpptes ut, eller inte har varit där så länge?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Det var flera halvvuxna blåciklider.
      De hade fått dem i litet glinät.
      På knappt 30min räknade jag till cirka 20talet.
      Givetvis tog jag med dem hem och de ska få gå här för närmare studie.
      Vart de kommer från är lite ovisst...undrar om inte den vandrat från en å där de troligtvis släppts av någon mindre noga räknad unge eller akvarieägare.
      Tog temperaturen på vattnet och den visade på 19grader styvt.
      1m ner var det 16grader och fångsten gjordes nära land där det var varmast.
      Sten och annat bråte fanns också.
      Undrar skarpt på när man kommer hitta andra arter också...och framför allt om de är produktiva.
      Nu är ju inte blåcikliden något direkt hot mot övrig population av fiskarter men...det kan bli ett bekymmer.
      Ska kontakta fiskevårdsmyndigheten så de får göra en mera djup gående analys.

      Så ni som fiskar nära varmvatten utsläpp efter löja eller annan betes fisk får gärna rapportera om ni får någon annan typ av ciklid art eller som ni är osäkra om ursprung.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kommunen/naturvårdsverket kommer med stor sannolikhet kräva att de utrotas, med rotenon eller elfiske.

        Det är lite tråkigt; nedre letaltemperatur för blåciklid är 12 grader, så det är noll risk att de skall överleva svensk vinter utanför varmvattenutsläppet ens om man tar hänsyn till växthuseffekt, och eftersom risken för svensk natur är noll skulle jag personligen hellre ha dem kvar för vidare studier.

        Utgår ifrån att det blir en artikel i Fauna & Flora eller Ciklidbladet av det här?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kommer bli...ska ut i morgon o lägga glinät...o se om jag kan få tag på några andra arter också.
          Samt att jag ska prata med de i närområdet för att få reda på någon som oavsikligt släppt dem eller har akvarium.
          Även till rinning av vatten.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • JeBoro

            #6
            Häftigt, detta måste du hålla oss uppdaterade med
            Fota gärna lite med om du har möjlighet. Skulle va kul och få
            se lite bilder
            Senast redigerad av Gäst; 11 March 2008, 19:23.

            Kommentar

            • pita
              • June 2007
              • 90

              #7
              Faktiskt helt otroligt! Kan väl inte hängt där länge?

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Fick bara två stycken till i glinätet...men däremot så fick jag någon annan fisk som ajg ska se om jag kan klassa...ingen svensk fisk iallafall.
                Ska ut dit imorgon o då ska en kille från fiskeriverket vara med.
                Kan berätta att de blåciklider jag fångat troligen har sitt ursprung i somras då några ungar och föräldrar flyttade...de tömde helt enkelt akvariet i bäcken utan för sin villa i tron om att alla fiskar skulle dö.
                Inte så konstigt eftersom det var en kallvattensbäck med vatten temperaturer på knappt 14grader.
                En av de blåciklider jag fick idag hade stjärtfenan bort biten så troligtvis har även någon gädda eller gös varit framme.
                När jag pratade lite mera med den kille som raporterade till mig om blåcikliderna så berättade han att han i höstas fick tre zebraciklider i glinät utan för bryggan där han bor...

                Undrar om jag eventuellt kan få några zebraciklider också...menar helt plötsligt så har människans nyckfullhet orsakat viss skada.
                Eller rättare sagt...människans misstag och felaktig tro på att fiskar är dumma och inte klarar 14gradigt vatten....

                Ska se om jag kan få tag på de som flyttade och höra med dem om vilka fiskar som de hade i sina akvarier.

                Återkommer med rapporter imorgon kväll.
                Nu ska jag fortsätta knåpa med glinät...ska binda ihop flera så vi kan ha det i tvärsöver.
                Eventuellt så blir det aktuellt med avskiljes ån som också har varmt vatten med elfiske...för att kunna se om eventuella yngel kan finnas där.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • JeBoro

                  #9
                  Gärna lite bilder, snabba ryck av fiskeriverket att komma ut så fort

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Om jag inte minns fel så lever vissa sugmalar på hög höjd i Sydamerika, och tror även att det finns nå´n art i ciklidsläktet Gymnogeophagus som tydligen ska klara runt 15 grader, och ska gå att ha i dammar här i Sverige, om jag fattade rätt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Varför håller ni på med nät?
                      Vill ni utrota fisken, be pappersverket chock-klorera utsläppsvattnet eller omdirigera det till en annan damm i ett par dagar, det tar hand om både zebror och blåciklider och eventuell annan fisk.

                      Alternativt be länsstyrelsen skicka dit någon med ett elfiske-aggregat.

                      Min åsikt är fortfarande att det inte finns någon anledning att utrota fisken, utan att det är bättre att låta dem vara kvar för vidare studier.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • oskarwallin
                        • February 2008
                        • 1080

                        #12
                        här kommer en okunnigs fråga... Vad är Elfiske?
                        60,58 liter
                        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13


                          Man utnyttjar en märklig effekt att när fiskar hamnar i ett pulserande elektriskt fält så simmar de mot anoden, tills de kommer så nära att de knockas medvetslösa av strömmen. Det är oerhört effektivt - och lika olagligt som dynamitfiske för privatpersoner.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            AZUR-Tyvärr så är det inte så smart att klorera eller försöka utrota fisken med gift då en del städer i östergötland tar sitt dricksvatten därifrån.
                            Nätfisket bedrivs enbart på grund av att få reda på hur pass begränsat område de befinner sig i samt att vi ska ta o desikera några fiskar för att se vad de äter.


                            Micke_A- har du koll på vilka arter utöver blåcikliden som stoppar för runt 12-30grader.

                            JeBoro- anledningen till det är att jag själv varit fiskevårdskonsult. Där av snabba ryck.

                            oskarwallin- elfiske är när du för ner två föremål med vatten mellan och sen försöker leda ström till dessa föremål.
                            Fisken blir spledes bedövad och kan oftast fångas.


                            Tänkte på det där med utsläpp i höstast och att blåcikliderna bara är halvvuxna...det måste ju innebära iallafall för blåcikliden att den växer långsamt vid låg temperatur.
                            Eller att födo tillgången varit god men att fisken inte hunnit acklimatiserat sig ordentligt.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • oskarwallin
                              • February 2008
                              • 1080

                              #15
                              ok... då e det som att Dra upp mask i Trädgården med El..
                              60,58 liter
                              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...