Könsbestämning av Laetacara dorsigera (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Könsbestämning av Laetacara dorsigera (bilder)

    Hej!

    Vad tror ni om dessa Laetacara dorsigera. Är det två honor..?
    Vet ej exakt ålder, men 6 månader har de bott hos mig i alla fall.

    Nummer 1:


    Nummer 2:


    Ber om ursäkt för skit på rutan

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Svårt att se, eftersom de inte är utvuxna och utfärgade, men den första skulle jag kunna tänka mig är en hona, och den andra ser lite mer långsmal ut, så den kan vara en hane.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Svårbedömt då de ser rätt unga ut. 1 är nog trolig hona och 2 trolig hane.

      Några typiska skillnader på i stort sett alla amerikanska ciklider med denna form är att hanen tenderar att vara lite mer långsmal och utdragen och honan är proportioneligt lite kortare och rundare.

      Skulle vara bra med lite flera bilder även om det inte var nåt fel med de du tog. Vinklar etc kan ju spela in när man inte ser dem i verkligheten.

      Dessa bildar nästan par för livet så jag skulle ändå rekommendera att skaffa ett par till om du vill ha ett bra par.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Milbot
        • November 2005
        • 188

        #4
        Tack så mycket för era svar!
        Är med på vad ni båda menar med långsmal kropp kontra lite rundare form.

        Knäppte som hastigast av några fler bilder. Bekräftar de samma sak?

        Nummer 1:



        Nummer 2:



        Om jag skaffar fler, är det ett par (1+1) eller två par (2+2) som gäller? Som jag nämnde i en annan tråd här funderar jag på att också skaffa en annan dvärgciklid (ev. boliviansk FC), men det går kanske bra även om jag skaffar några fler dorsigera... (Akvariet är 222 liter och har i dagsläget inga andra ciklider.)

        //Christian


        Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5

          Är nog faktiskt en hona.

          Honorna av dorsigeria är inte fullt så hög ryggade som hanarna.
          Hur stora är de????
          Mina är faktiskt runt 4-5cm och jag ser redan vilka som är hane och hona.
          Hanarna får dessutom en rödbuk och blir mörkfärgad.
          Medans honorna är smalare, grådaskiga fortfarande.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Milbot
            • November 2005
            • 188

            #6
            Ok! Mina är ca 5 cm. Kanske är nu man börjar se skillnaden mer och mer då.

            //Christian


            Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Beror på höjden och om antydan till lite längre ryggfenor finns.
              Hanarna känne tecknas av den beskrivningen samt att de växer lite snabbare och är således lite större.
              Normalt är väl att ha cirka 7-9st ungfiskar och sen låta dem para ut sig...
              Eller välja ut 2hanar och 4-5honor...och låta dem bilda par...
              Jag har tre akvarium igång med dessa underskattade juveler och tycker det är en av de minst revirhävdande ciklider man kan ha...funkar ihop med mina guppys och platys utan problem...
              Dock så får man alltid komplettera med flera då det par som etablerars oftast blir livslångt.
              Så jag har alltid börjat med flera ungfiskar runt 4cm och låtit dem växa, bli könsmogna och para sig innan jag börjat separera dem för att låta två par gå i 240liters med sällskaps fiskar och några malar.
              Så man kan väl säga att 3*240liters gick åt i mitt fall....
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Milbot
                • November 2005
                • 188

                #8
                Kul att höra!
                En sak är jag dock inte riktigt med på. Varför bör man köpa fler om man har ett etablerat par? Om paret håller ihop hela livet behöver man väl inte köpa fler.. eller?

                //Christian


                Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Dorsigeria är som sagt var inte aggresiv mot andra arter men behöver ibland någon av sin egna art att boxas mot...Tyvärr så är inte dorsigeria den bästa på yngelvård och för att få en bra yngelvård behöver hanen en annan hane som han kan mota bort...annars är det risk att hanen tröttnar och motar bort honan och sen är hela leken förstörd.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Milbot
                    • November 2005
                    • 188

                    #10
                    Okej då hänger jag med!

                    //Christian


                    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      En av anledningarna att köpa flera, och det gäller fler arter, är att schansen att få ett bra par som kommer överens, och sköter yngelvården som de ska, ökar då.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Kan bara säga....håller med Micke_A fullständigt
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...