Scalaren Devil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    Scalaren Devil

    Hej igen...
    Jag har en scalare på ca 5 cm ( om man inte räknar med fenorna) som heter Devil. Han har haft 4 st kompis-scalarer (inte på samma gång) som han har tagit kål på, en och en, han jagar dom hela tiden och sedan ställer dom sig i ett hörn och nästa dag är dom döda, när min senaste scalare dog tänkte jag att han får skylla sig själv, så nu är han ensam scalare. men nu har han börjat jaga alla andra (mest mitt mosaikguramipar) vad ska jag göra? ska jag köpa en större scalare för alla andra jag har haft har varit mindre än Devil, eller ska han vara ensam?

    jag kanske ska tillägga att jag har ett 200-liters akvarium.

    //Therese
    piggepelle
  • Flojden
    • May 2007
    • 160

    #2
    testa att köpa 4 st på en gång lika stora eller större.....då får han fler att ge sig på iställe för bara en....testa går juhtesta även lite flytväxer så det skymmer lite sikt...kan hjälpa...lycka till!

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      hans beteende kan bero på avsaknaden av hona.
      Leta efter flera honor så att du kan styra hans aggresivitet.
      Köp honor som är i samma storlek som honom...ett plus är om du gör vatten byte gör om inredningen...för då får alla fiskar samma betingelser att börja om på början med att undersöka.

      Har du flera fiskar i akvariet?
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • piggepelle
        • March 2007
        • 168

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        hans beteende kan bero på avsaknaden av hona.
        Leta efter flera honor så att du kan styra hans aggresivitet.
        Köp honor som är i samma storlek som honom...ett plus är om du gör vatten byte gör om inredningen...för då får alla fiskar samma betingelser att börja om på början med att undersöka.

        Har du flera fiskar i akvariet?

        tack så mycket för svaret. Hur ser man att det är honor om man nu ska köpa det?

        Jag har 1 guppyhona, ett pallettciklidpar, ett mosaikguramipar, 8 molly, 5st segelfensmolly, 2 st svärdbärare, ca 10 neontetror, 3 st platy, 3 st ancictrus, 2 st pakistanbotior

        är det för mycket i ett 200 liters akvarium
        piggepelle

        Kommentar

        • piggepelle
          • March 2007
          • 168

          #5
          Ursprungligen postat av piggepelle
          tack så mycket för svaret. Hur ser man att det är honor om man nu ska köpa det?

          Jag har 1 guppyhona, ett pallettciklidpar, ett mosaikguramipar, 8 molly, 5st segelfensmolly, 2 st svärdbärare, ca 10 neontetror, 3 st platy, 3 st ancictrus, 2 st pakistanbotior

          är det för mycket i ett 200 liters akvarium

          är det någon som kan svara?? för jag ska köpa dom midag tänkte jag... hur vet man att det är honor/ hur ser man skillnad på honor och hanar??
          piggepelle

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            Honor Brukar ha en "Bula" i pannan men det är svårt att se på Unga Scalarer
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • piggepelle
              • March 2007
              • 168

              #7
              Ursprungligen postat av oskarwallin
              Honor Brukar ha en "Bula" i pannan men det är svårt att se på Unga Scalarer

              okej :P tack så mycket... men hur många ska jag köpa? räker det med att jag köper två??
              piggepelle

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                det är nästan omöjligt att se om det är hane eller hona innan de ens har lekt...när du väl leker så brukar hanen få en liten puckel på pannan....köp en liten grup på 5 individer och låt dem para ut sig och sälj sen de andra...det enklaste att göra.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  Ursprungligen postat av oskarwallin
                  Honor Brukar ha en "Bula" i pannan men det är svårt att se på Unga Scalarer
                  de e hanen som får de
                  Diskus

                  Kommentar

                  • piggepelle
                    • March 2007
                    • 168

                    #10
                    Ursprungligen postat av danneregner
                    de e hanen som får de

                    jahapp, tack så mycket, det blev inga fiskar idag för att inget av butiksbiträdena visste hur man såg skillnad, men i helgen ska jag köpa.
                    piggepelle

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Gör dig av med scalaren och köp nya...

                      Detta låter som en hane och jag skulle gissa utifrån det du skriver att denna scalare kan komma att bli en dålig förälder. Detta eftersom det ofta krävs respekt mellan parterna för att vården skall fungera. (undantag existerar som alltid)
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • piggepelle
                        • March 2007
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av sme_h
                        Gör dig av med scalaren och köp nya...

                        Detta låter som en hane och jag skulle gissa utifrån det du skriver att denna scalare kan komma att bli en dålig förälder. Detta eftersom det ofta krävs respekt mellan parterna för att vården skall fungera. (undantag existerar som alltid)

                        Hej, tack så jättemycket för svaren och tipsen :P Nu har jag köpt två stycken scalarer (osäker på kön) som är i samma storlek som Devil. i början jagade han dom som alla andra scalarer han haft, men efter någon timme slutade han, och han är mycket lungnare nu efter två dagar, så det har hjälpt. Tack så mycket!
                        piggepelle

                        Kommentar

                        Arbetssätt...