Scalarebeteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    Scalarebeteende?

    Hej.

    Har en grupp svarta scalarer, jättefina & jag är superglad över dom.
    Jag gjorde vattenbyte som vanligt i söndags & efter det så har 2 av dom börjat bete sig udda. Dom liksom "pussar mot & på varandra samtidgt som det ser ut som dom har spasmer i kroppen. Dom liksom böjer kroppen kantigt... Skitsvårt att förklara. Dom gör det upprepade ggr sen simmar dom ett varv & så samma procedur igen. Det ser inte ut som när mina marmorscalarer leker. Men är det lek? Eller är det 2 hanar som mopsar mot varann? Tacksam för svar!

    Mvh Eva
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kan nog vara antingen två hanar eller två honor som gör upp om rangordningen, eller ett par som håller på att bildas, och de testar varandras styrka, och lämplighet som partner.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Aha, okej det kan det faktiskt vara. Kan ju tillägga att jag ät urusel på att se om det är hane eller hona på dom.

      Tack för svar!

      Mvh Eva

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ser man ett par, brukar det vara hyfsat lätt att se vilken som är honan och vilken som är hanen, förutsatt att de är någotsånär vuxna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Hur ser man det då? Jag har försökt allt jag kan. På marmorscalarerna såg jag det när jag matade dom. Då kunde jag se vilken som var hanen. Men på dessa är det svårt. & vuxna är dom definitivt.

          Mvh Eva

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hanarna brukar vara lite större (om de är ungefär jämngamla), ha lite längre fenor, och kraftigare pannor. De största scalarer jag har sett var väl som tallrikar ungefär, med fenorna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Så stora är ju inte mina men ca 14 cm iaf. I så fall är det nog en hane & hona som håller på att finna varann. Kul isf, har väntat länge på att nån ska para ut i den gruppen. :-)

              Tack för hjälpen!

              Mvh Eva

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag har också ett gäng svarta scalarer, ihop med vanliga grå, en guldhane, och en marmorhona (par), och på två av de svarta ser man tydligt att de är hanar, de har i och för sig rätt korta fenor, men pannorna är kraftiga. Den mindre av dem vet jag är en hane, eftersom han lekte med en av honorna.

                Kul om man kan hjälpa till
                Senast redigerad av Shepard; 04 March 2008, 19:02.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Vart har du fått tag i dina svarta? Dom verkar va svåra att få tag i häromkring. Jag håller ju på att starta upp ett 785 liters som jag tänkte ha i dom i men då skulle jag vilja öka beståndet med några till men kan inte finna nånstans.

                  Mina 2 marmor är ett par & lägger rom regelbundet nu men praktbotierna kalasar på dom. Dom kommer alla samtidigt så sclarerna inte har en chans. *GGGRRRR* Men jag hoppas det blir bättre nu när botierna får ett mkt större kar & kanske låter dom svarta va ifred om dom nu parar ut. Marmorscalarerna ska få gå kvar i det karet dom e nu. Hoppas dom kan dra upp några då. :-)
                  Har du tips inom det området oxå? Dom lägger på samma anubiasplanta varje gång, skiftar mellan dom 3 största bladen. Jättekul att se, dom putsar, fläktar & vaktar i ca 3 dar sen tar botierna vid. Ska bli intressant sen när dom e borta! :-)

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Har köpt mina svarta på två olika ställen här i Göteborgsområdet.

                    Tja, jag tror att om du ska hoppas på att få några yngel, så bör du nog se till att det inte finns några praktbotior i samma akvarium Jag har en nästan helt vit hane med några svarta fläckar på, och en marmorhona, som fick frisimmande yngel häromsistens, men ynglen försvann rätt fort, eftersom det går en del annat i det akvariet, som ett discuspar, kejsartetror, stänktetror, tuppkamsciklider, och ett gäng malar.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #11
                      Precis det jag tänkte. Så därför får marmorna gå kvar & botierna & dom svarta får flytta till det stora. Sen har jag Gurami, Gibbiceps & Ancistrus kvar tillsammans med marmor. I det stora hade jag tänkt ha ett stort stim kejsartetror tillsammans med dom svarta, botierna & Gibbiceps. Får välla se hur det går.

                      Synd på dina, hade nog blivit riktigt snygga färgvarianter på dom.

                      Mina svarta e köpta i Åled. Får sticka inom där när jag är hos svärmor nästa gång ;-)

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, det hade det nog blivit, men det fanns nog aldrig nå´n schans att de hade klarat sig, tyvärr, i det sällskapet. Discusarna leker också hela tiden, och fick sånär frisimmande yngel förra gången.

                        Åleds har ju en del, tyvärr ligger det en bit bort.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...