hur gör jag med mina yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajsavarg
    • April 2006
    • 38

    hur gör jag med mina yngel?

    för 2 veckor sedan fick vi tillfälligt flytta pga en reparations evakuering av vårat hus.Följden av detta blev en spricka i mitt 200 l akvarium... jag lyckades placera ut alla mina fiskar utom 2 scalarer som ingen kan tänkas hysa då dom är väldigt stor och VÄLDIGT aggressiv. jag fick låna ett alldeles för litet akvarium tills vidare och under den senaste veckan så har dom varit helknäpp, attackerat glaset så fort man har gått förbi...jag trodde detta berodde på tankens storlek osv. Nu när jag skulle ge kvällsmat så ser jag något förbryllande, det kryllar utav yngel.....vad gör jag??????
    SNÄLLA SVARA NGN SNABBT!
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Låt dem gå med sina yngel...
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • PowerSteffo
      • March 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av firefox75
      Låt dem gå med sina yngel...
      Och, skall jag tillägga, om du vill ha kvar yngel, börja mata dem med nykläckt artemia eller Sera Micron om du vill komma undan artemia kläckning. Flytande artemia har också fungerat bra.
      Lycka till.

      /Stefan

      Kommentar

      • kajsavarg
        • April 2006
        • 38

        #4
        Ursprungligen postat av PowerSteffo
        Och, skall jag tillägga, om du vill ha kvar yngel, börja mata dem med nykläckt artemia eller Sera Micron om du vill komma undan artemia kläckning. Flytande artemia har också fungerat bra.
        Lycka till.

        /Stefan
        har nyss varit på djuraffären och dom gav mig
        JBL POWDER/NOVO TOM/med 10%artemia ? är det nå bra eller?
        Eller ska jag fråga efter flytande artemia? Vad är artemia för nått egentligen?
        Ni pratar om kläckning..låter inget trevligt....

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          artemia e en saltvattenskräfta (trorjag) som du köper som ägg,kläcker själv och matar dina frisimmande yngel med. artemia e nog de bästa yngelfoder som finns och e bäst när dom e nyckläckta då dom har gulsäcken kvar som innehåller mycke näring
          Diskus

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Finns faktiskt nykläckt artemia på flaska nu mera så man slipper kläcka själv.
            Funkar lika bra...aningens dyrt dock.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • kajsavarg
              • April 2006
              • 38

              #7
              Ok, då får jag gå ner i morgon å höra med dom. hanen(tror jag) har ätit ett gäng yngel men bara dom minsta, ungerfär som att han/hon har gjort ett urval?Kajsa

              Kommentar

              • PowerSteffo
                • March 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av kajsavarg
                Ok, då får jag gå ner i morgon å höra med dom. hanen(tror jag) har ätit ett gäng yngel men bara dom minsta, ungerfär som att han/hon har gjort ett urval?Kajsa
                Scalarer är ju ökända för att äta sin avkomma. Så i värsta fall kommer de äta upp alla, men ge inte upp, har de väl börjat leka kommer de fortsätta med det. Träning ger färdighet. Men du kan även haft tur och fått yngelvårdande scalarer. I det senare fallet skall de inte äta upp sina yngel, men de kan kanske äta av misstag ibland. Meddela gärna hur det går.
                Angående foder så har jag hittat detta, http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=826&page=1 ,
                Det borde vara lätt och bra för att mata yngel med. Har dock inte testat detta, men på nästa kull, som för övrigt lades igår, skall jag testa detta.

                /Stefan

                Kommentar

                • Kenny89
                  • December 2005
                  • 291

                  #9
                  Du kan få låna en jagge av mig så lovar ja att alla dina yngel kommer försvinna snabbt.
                  Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...