Sällskap till diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneDansk
    • February 2008
    • 7

    Sällskap till diskus

    Hejsan!

    Skall inom snar framtid införskaffa ett nytt kar på 180-240 liter. Detta skall användas till en SA-biotop innehållande diskus. Min fråga är nu vilka andra fiskar som kan görra dessa sällskap?

    Hade tänkt mig en grupp pansarmalar, ett stim tetror samt några malar. Är det några arter som inte passar tillsammans med diskus?

    Är det något övrigt som jag behöver tänka på? Hade tänkt mig brun svenskodlad diskus som jag sett fina exemplar av i Göteborg. Hur många bör jag ha? De är lite mindre i storleken men dock inga femkronor.

    Mvh Daniel
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    åtta
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Jag personligen skulle aldrig skaffa diskus i ett såpass litet akvarie som 180L .

      Speciellt inte om det är inrett.

      ett lekpar kan jag ha i ett 180 liter men 8 (:P) så e lite overkill väl? tycker det är trångt med 8 i mitt 400L
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #4
        Jag gissar på stående (sittande) fot att det är smådiskusarna på Trop det gäller?
        Dom ser fina ut.. 6-8 cm, gissar jag på...
        Frågan är väl mer hur länge man kan ha dom i ett 180liters innan dom blir för stora.
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • DanneDansk
          • February 2008
          • 7

          #5
          Helt riktigt det är dessa det handlar om =o) De kostade enbart 150 pix styck vilket jag tycker är ett bra pris för en fattig student.

          Hur är Trop annars? Var där första gången för en vecka sedan och blev verkligen imponerad av mängden fisk. Dock tyckte jag att vissa fiskar såg en aning "färglösa" ut vet inte om detta beror på att de kör med ett extremt ljust (nästan vitt) bottengrus?

          Är brun diskus annars en bra "nybörjardiskus"?

          Mvh Daniel

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Trop har massor med finfina saker, dock får jag ju säga att han är VÄLDIGT glad i att sälja saker, om vi säger så...

            Att fiskarna ser färglösa ut är itne så konstigt egentligen... väldigt få fiskar ser ut som dom "ska" se ut i akvarieaffär.

            Var själv där och dreglade ett halvt niagarafall över dom där smådiskusarna (jag tycker faktiskt att dom är snyggare än vuxna, men det är bara för att jag föredrar småvuxna firrar, rent estetiskt), men frågan är om det är så bra att börja med smådiskus... jag tror det är lättare att köpa fullvuxna när man skaffar sina första, det är iallafall råden jag har fått här.
            Men jag förstår hur du tänker, är också fattig student.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              var ligger trop?
              Diskus

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av Trollsvans
                Trop har massor med finfina saker, dock får jag ju säga att han är VÄLDIGT glad i att sälja saker, om vi säger så...

                Att fiskarna ser färglösa ut är itne så konstigt egentligen... väldigt få fiskar ser ut som dom "ska" se ut i akvarieaffär.

                Var själv där och dreglade ett halvt niagarafall över dom där smådiskusarna (jag tycker faktiskt att dom är snyggare än vuxna, men det är bara för att jag föredrar småvuxna firrar, rent estetiskt), men frågan är om det är så bra att börja med smådiskus... jag tror det är lättare att köpa fullvuxna när man skaffar sina första, det är iallafall råden jag har fått här.
                Men jag förstår hur du tänker, är också fattig student.
                Borde det inte bli lika dyrt att köpa 6-8 små diskus som 2-3 större? Man behöver ju inte lika många när de är vuxna. Fast jag skulle inte stoppa ner vuxna diskusar i ett 180 liters iofs..

                Kommentar

                • Trollsvans
                  • November 2007
                  • 1118

                  #9
                  Just precis min tanke.
                  Dom små lär gå finfint i en 180litare... men inte så länge...
                  Sen ska man väl få upp dom i storlek rätt så fort, brukar jag få höra/läsa..
                  //Troll

                  Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av Trollsvans
                    Just precis min tanke.
                    Dom små lär gå finfint i en 180litare... men inte så länge...
                    Sen ska man väl få upp dom i storlek rätt så fort, brukar jag få höra/läsa..
                    Ja, men då matar man som en galning och det går INTE i ett inrett kar..*veta av erfarenhet*..
                    Senast redigerad av Ramnissan; 02 March 2008, 12:22. Anledning: Stavfel

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Egentligen ser jag ingen anledning till att mata upp dem snabbt heller. Bättre att de växer i lagom takt. De blir ju stora tids nog iallafall, det man får se upp med är ju sjukdomar, har förstått att de kan sluta växa då. Det är enklare att hålla allt sånt borta också i ett rent kar.
                      Sedan blir små diskus lätt skygga i inredda kar också.

                      Mer än så vet jag inte för jag är nybörjare på diskus jag med..

                      Kommentar

                      • DanneDansk
                        • February 2008
                        • 7

                        #12
                        Trop ligger ut mot Östra sjukhuset från Göteborg innerstad. Uddeholmsgatan har jag för mig att gatan heter.

                        Trollsvans vad pluggar du.. nyfiken =O)

                        Kommentar

                        • Trollsvans
                          • November 2007
                          • 1118

                          #13
                          Tja, du lär ändå veta mer än mig, jag har inte fått plats med nån diskusbalja här än... kommer förhoppningsvis till sensommaren.
                          Låt säga att man skaffar dom här diskusarna, och matar "normalt". Hur pass fort växer dom på ett ungefär?

                          Danne:
                          Jag pluggar till designingenjör på Lindholmen.
                          //Troll

                          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                          Kommentar

                          • Tony Johansson
                            • February 2008
                            • 44

                            #14
                            Detta exemplar har jag dragit upp ifrån 2 tums storlek på 1.5 år och har då matat en gång per dag!!!

                            Här ser du nu lite yngel ifrån detta par
                            Bifogade filer
                            www.tonysdiskus.se

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #15
                              har mina diskus med corydoras dvärgciklider tetror och skalarer
                              Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...