Fjärilsciklider-Para ut sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Fjärilsciklider-Para ut sig

    Hur pass långt tid bör det ta för dem att aklimatisera sig till ett nytt kar och para ut sig?

    Så här ser det ut just nu:
    4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2. De går i ett 63l kar med ett 15w aquaglow lysrör inkl reflektor. detta ger ju ett förhållandevis starkt ljus men jag har försökt kompencera detta med att ha väldigt mycket växter. började med 11 växter av varierande storlek och typ, alla SA, de täcker upp största delen av bottenytan. Växterna trivs väldigt fint och de prodicerar ständigt syre, mao, det bubblar massor

    För 4 dagar sedan introducerade jag två små siameser för att få mina tofsalger under kontroll, de gör ett väldigt bra jobb, men frågan är om jag behöver ta bort dessa för att fjärilarna skall para ut sig? Jag kommer självklart inte ha dem gående med fjärilarna när de väl parat ut sig men tills dess?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Hur pass långt tid bör det ta för dem att aklimatisera sig till ett nytt kar och para ut sig?

    Så här ser det ut just nu:
    4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2. De går i ett 63l kar med ett 15w aquaglow lysrör inkl reflektor. detta ger ju ett förhållandevis starkt ljus men jag har försökt kompencera detta med att ha väldigt mycket växter. började med 11 växter av varierande storlek och typ, alla SA, de täcker upp största delen av bottenytan. Växterna trivs väldigt fint och de prodicerar ständigt syre, mao, det bubblar massor

    För 4 dagar sedan introducerade jag två små siameser för att få mina tofsalger under kontroll, de gör ett väldigt bra jobb, men frågan är om jag behöver ta bort dessa för att fjärilarna skall para ut sig? Jag kommer självklart inte ha dem gående med fjärilarna när de väl parat ut sig men tills dess?
    Siamensisarna kommer du få flytta på om du vill ha yngel som överlever, dessutom tycker jag att 4 stycken fjärilar är för många i ditt 63-liters akvarium, det borde ha varit minst dubbelt så stort. Så fort du kan så skall du flytta på 2 individer och hoppas att de två kvarvarande gillar varann. Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      låt dom para ut och sen flytta. alt skaffa ett kar runt 100l och ha alla i eller ett 63l till
      Diskus

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Så här ser det ut just nu:
        4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2.
        Detta är väl ändå vara tämligen enkelt att se på Fjärilsciklider. De är ju bland de lättaste av alla ciklider i föräldrafamiljs-gruppen. Röd färg på buken = hona. 2:a och 3:e taggarna på ryggfenan är längre hos hanen. Sedan tror jag att hanen inte har några blåskimmrande fjäll på den svarta fläcken på sidan.

        Sedan tycker jag det absolut räcker med 2st i 63 liter. Snabba dig ut med de andra om du får nåt par. 3 hanar och en hona är f.ö. ingen bra kombination. Tvärt om är bättre
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Är fullt medveten om att jag inte skall ha alla i karet sen, så fort de parat ut sig tänker jag ta ut både siameserna och de två ciklider som är kvar. Siameserna kan dock åka ut tidigare men jag tänker låta dem para ut sig innan jag flyttar ut några fjärilar.
          Är rätt så säker på att det är 2+2 men en av de fyra har inte färgat ut sig fullt ut så det är svårt att se på den.
          Men hur pass långt tid bör det ta? var egentligen det jag var intresserad av.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Är fullt medveten om att jag inte skall ha alla i karet sen, så fort de parat ut sig tänker jag ta ut både siameserna och de två ciklider som är kvar. Siameserna kan dock åka ut tidigare men jag tänker låta dem para ut sig innan jag flyttar ut några fjärilar.
            Är rätt så säker på att det är 2+2 men en av de fyra har inte färgat ut sig fullt ut så det är svårt att se på den.
            Men hur pass långt tid bör det ta? var egentligen det jag var intresserad av.
            jag har haft mina (2+2) i ett 110 liters sen jul och de har inte parat ut sig än...

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Låter lite märkligt eftersom vissa har fått ägg av fjärilsciklider i påsen på väg hem. Med de vildfångade kan det nog vara ganska känsligt vilka vattenvärden man har. Tror det ska vara riktigt riktig mjukt och surt. Sådant vatten kan vara svårt att hålla då de blir så instabila. Finns det kanske någon som har erfarenhet av vildfångade fjärilar? Som sagt så brukar man inte behöva vänta speciellt länge på lek från odlade ex. Däremot är vården ofta katastrofal. Hoppas VF är bättre på detta när du får till det.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                De verkar hittils inte vara så väldigt känsliga, har dem i mitt vanliga kranvatten, mjukt vatten, ph kring 7. Tänker försöka med dessa vattenvärden då de är lätta att hålla, kör aquasafe vid vattenbyten och göder med pmdd.
                En av dem har dock haft ett rejält svampangrepp så jag tänker nog förebyggande dosera små mängder av ektozon.

                Men ingen som har erfarenhet av VF Fjärilar?
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Tacksam för svar ifrån någon som har en uppfattning om tiden det tar för dem att para ut sig, egna erfarenheter uppskattas ytterst!
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Tacksam för svar ifrån någon som har en uppfattning om tiden det tar för dem att para ut sig, egna erfarenheter uppskattas ytterst!
                    hej igen det var jag som skrev att mina inte parat ihopa sig ännu och att jag haft dem sen jul.

                    men jag vet inte riktigt om det jag sade stämmer för jag har 2+2 och den ena hanen har blivit jättefin och jagar/flörtar bägge honorna men mest den största av honorna , den andra hanen har blivit helt utstött och gömmer sig hela tiden och ser allmänt ledsen ut,

                    tänkte flytta den mobbade hannen och den minsta honan till ett annat kar

                    och jag misstänker att min stora hanne har ngn sorts svamp för han får ryckningar ibland då han viftar frenetiskt med alla fenorna sen simmar han o kliar sig mot en växt, men det syns ingenting på honom annars så jag är lite förbryllad.

                    det var mina erfarenheter
                    Albin
                    Senast redigerad av Albinfiskare; 04 March 2008, 07:07.

                    Kommentar

                    • danneregner
                      • October 2006
                      • 1347

                      #11
                      kanske vill säga till honan att de e ett bra ställe att leka på?
                      Diskus

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Ursprungligen postat av Albinfiskare
                        hej igen det var jag som skrev att mina inte parat ihopa sig ännu och att jag haft dem sen jul.

                        men jag vet inte riktigt om det jag sade stämmer för jag har 2+2 och den ena hanen har blivit jättefin och jagar/flörtar bägge honorna men mest den största av honorna , den andra hanen har blivit helt utstött och gömmer sig hela tiden och ser allmänt ledsen ut,

                        tänkte flytta den mobbade hannen och den minsta honan till ett annat kar

                        och jag misstänker att min stora hanne har ngn sorts svamp för han får ryckningar ibland då han viftar frenetiskt med alla fenorna sen simmar han o kliar sig mot en växt, men det syns ingenting på honom annars så jag är lite förbryllad.

                        det var mina erfarenheter
                        Albin
                        Tack för svaret
                        Känner igen det där, en av mina är också helt utmobbad, haft precis de tankarna som du går med, att flytta ut den som inte verkar trivas så bra men hur borde man göra, lämna kvar bägge honorna eller ta ut en av dem, för jag är inte 100 på om hanen valt en hona. Även jag har en stor hane och den stormtrivs, har även en större hona så jag hoppas verkligen att de kan finna varandra;P
                        Men som sagt var, bör man flytta ut en eller två av dem?

                        De verklar kunna få svamp i början, en av mina honor har ett rejält svampangrepp, men verkar inte lida det minsta av det, blir ett nytt saltbad snart.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Tack för svaret
                          Känner igen det där, en av mina är också helt utmobbad, haft precis de tankarna som du går med, att flytta ut den som inte verkar trivas så bra men hur borde man göra, lämna kvar bägge honorna eller ta ut en av dem, för jag är inte 100 på om hanen valt en hona. Även jag har en stor hane och den stormtrivs, har även en större hona så jag hoppas verkligen att de kan finna varandra;P
                          Men som sagt var, bör man flytta ut en eller två av dem?

                          De verklar kunna få svamp i början, en av mina honor har ett rejält svampangrepp, men verkar inte lida det minsta av det, blir ett nytt saltbad snart.
                          jag ska iallafall flytta de två mindre fiskarna till ett annat kar, för om det fortsätter såhär med min lilla stackars hanne så blir han nog inte säskilt långlivad,

                          jag ser inget angrepp alls på den stora hanen men han kliarsig och får "cp" ryck ibland

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Har inte flyttat mina ännu, skulle vilja ha ett utlåtande ifrån någon som har lite erfarenhet av det här?
                            Drar mig lite för att börja jaga runt dem ännu, har en väldig massa växter de kan gömma sig bakom så fånga dem i karet är näst intill omöjligt...
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • Chese
                              • October 2007
                              • 143

                              #15
                              jag tror han som en här redan skrivit att han vill leka och visa upp sig. Ciklider gör offtast sånna ryck och skakar ganska mycket också. Även honor gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...