Nu är min Laetacara familj klar och nu ska jag satsa på någon annan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Nu är min Laetacara familj klar och nu ska jag satsa på någon annan.

    Undrar på Thorichthys familjen.

    Har helleri, maculipinnis, meekii, aureus själv.

    Undrar om de övriga i Thorchthys familjen är svåra att få tag på.

    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Eller har ni någon annan ciklid familj som ni kan rekommendera där max storleken är maximalt 20cm fullvuxna?

    Akvarierna jag avsatt för den nya familjen är 5st 540liters och 2st 375liters.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Hur säker är du på ID på Laetacarorna då? Vissa sorter lär ju vara grymt svåra att få tag på.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Dels via fotobevisen...samt att jag hämtat de flesta själv från norge.
        Den norrmanen hade alla namn givna arter ur den familjen...samt att jag kompletterat med fiskar från tyskland.
        Laetacara är faktiskt inte så ovanliga att få tag på numera om man håller sig utanför sverige.
        Men jag håller med om att inom sverige är det svårt att hitta några...vissa grossister som exempelvis Imazo Micke kan plocka hem dem...
        Dorsegerus och curviceps är vanliga i handeln idag...o de arterna går inte att ta miste på.
        thayeri är vanliga i stockholm...sist jag kollade hade Imazo ett helt gäng hemma...
        Flavilabris och fulvipinnis fick jag som sagt var tag i från norge...de hade bara gått i karantän 1månad...men men...sen så kompletterade jag alla arter från tyskland...
        O den odlaren hade 5olika fiskar som han hämtat själv och fått fjäll analys på.
        Så det var ju givet att det var laetacara familjen samtliga...
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Ove.P
          • March 2007
          • 168

          #5
          Har du även de obeskrivna Laetacara arterna??

          Laetacara sp. "Buckelkopf"
          Laetacara sp. "Orangeflossen"
          www.ciklid.org

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Nej

            Ursprungligen postat av Ove.P
            Har du även de obeskrivna Laetacara arterna??

            Laetacara sp. "Buckelkopf"
            Laetacara sp. "Orangeflossen"
            Tyvärr inte...Orangeflossen har jag haft...gjorde världens miss när jag bytte den arten mot diskus tyvärr.

            Så visst inte helt komplett är ju inte laetacara familjen men jag letar...fortfarande efter dem...
            Hörde att min tyska bekant har dem inne och lek dessutom så jag ska lägga en beställning på dem.

            Verkar inte som att någon kan eller vill rekommendera en familj åt mig...
            Som jag kan börja odla på.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Ove.P
              • March 2007
              • 168

              #7
              Gjorde ett litet snabbsök på google.

              Laetacara sp. "Orangeflossen" är nu beskriven som Laetacara fulvipinnis.

              Reference: Staeck, W. & Schindler, I. (2007) Description of Laetacara fulvipinnis sp. n. (Teleostei: Perciformes: Cichlidae) from the upper drainages of the rio Orinoco and rio Negro in Venezuela. Vertebrate Zoology 57(1): 63-71.
              www.ciklid.org

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Vad gäller Thorichthys, finns det inte nån specialvariant av eldbuken, Champotôn eller nåt sånt, som det finns några artiklar om?
                Kan det vara av intresse kanske? (om inte annat så är jag intresserad av att se bilder på härket)
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Ofan...tyckte inte att mina orangeflossen var ett dugg likt mina fulvipinnis.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Ove.P---jag lade till dig på zoonen.

                    Trollsvans....jo jag läste också en del om dem....
                    Jag ska se om jag kan få tag på några.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

                      #11
                      Det vore högeligen intressant. Stor risk att jag också kommer vilja ha, om dom visar sig vara både snygga (stor chans) och någorlunda lätthanterliga.
                      //Troll

                      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Ingen av laetacara familjen är direkta lätt lekta tyvärr...handhavandet är relativt lätt.
                        Curvicepsen och dorsigerius är de som är lättast att få lek på...den andra kan vara bökigt(fick jag lära mig), minst 2hanar och 5honor ska/bör man ha.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Trollsvans
                          • November 2007
                          • 1118

                          #13
                          Ah, fast det var champoton-eldbuken jag tänkte på.. sorry, jag var lite otydlig i mitt inlägg.
                          //Troll

                          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            L. curviceps är flera arter. Buckelkopf finns då och då i Stockholm. Orangeflossen = L. fulvipinnis finns i flera butiker i Stockholm.

                            Jag känner bara till en odling av L. thayeri (i USA). L. fulvipinnis får jag inte att vårda mer än 1-2 dygn. Den lägger rommen på döda blad som dom släpar runt. Ungefär som Bujurquina.

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15


                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              L. curviceps är flera arter. Buckelkopf finns då och då i Stockholm. Orangeflossen = L. fulvipinnis finns i flera butiker i Stockholm.

                              Jag känner bara till en odling av L. thayeri (i USA). L. fulvipinnis får jag inte att vårda mer än 1-2 dygn. Den lägger rommen på döda blad som dom släpar runt. Ungefär som Bujurquina.
                              Trevligt att höra att du också kör laetacara familjen.
                              Många fiskar eller?

                              Mina L.fulvipinnis lägger alltid sin rom på en av mina mopanirötter som den sen vaktar.
                              L.curviceps alias Aequidens Curviceps är vad jag vet bara en art.
                              Däremot så kan man lätt tro att vissa curviceps är olika arter eftersom den finns i minst två olika varianter med varierande täckning och färg.

                              L.Dorsigerus finns i vad jag vet två olika varianter där den ena är gulaktig med blåa fält och blå/oranga sträck på fenan, den andra är syndigt grå/svart med röd/orange markering på rygg/analfenan.
                              Båda två bli nästan kolsvarta vid lek fast den första varianten har kvar sitt blåskimmer medands den andra blir mera svartrandig.

                              Finns flera odlare av Laetacara närmare än USA som har hela familjen.
                              Norge, tyskland, belgien, sverige(finns en till utöver mig)...men visst USA är de som har mest vildfångat.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...