Lekbeteende? fjäril/kakadua

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Lekbeteende? fjäril/kakadua

    hej hej, jag undrar hur man märker att det är lek på gång?
    altså ngra säkra tecken?
    arterna är kakadu och fjärilsciklid

    ps. måste man vara goldmedlem för att posta bilder?
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Oftast lek på G när de skakar lite för varandra samt att de kan bli aningens mera aggro.
    Håller de sig på ett ställe så inväntar de nog bara rätt signaler på att kunna börja leka.
    Vattenbyte 30% o frystfoder, svarta mygglarver brukar trigga dem.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Kakaduaciklider är väldigt lättlekta. När honan håller till mycket i en grotta och har blivit en aning gulare är ganska säkra tecken.
      När det gäller fjärilar så ska du hålla koll efter putsningar av stenar, rötter, växter och andra passande underlag. Dom gillar speciellt en sten eller rot som är något skyddad av en skuggande växt. Vissa lägger äggen direkt på gruset. Ett säkert tecken här är när du ser att det hänger ut något vitt från analen på både honan och hanen. Det är alltså ägglägglingsröret på honan och befruktningsröret på hanen.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        Oftast lek på G när de skakar lite för varandra samt att de kan bli aningens mera aggro.
        Håller de sig på ett ställe så inväntar de nog bara rätt signaler på att kunna börja leka.
        Vattenbyte 30% o frystfoder, svarta mygglarver brukar trigga dem.

        jag bytar vatten typ en gång i veckan , typ 20 liter, matar dem med vanligt flingfoder och frysta svartamygglarver dagligen ochibland ngn gurka.

        "fjärils alfahannen" i karet ställer sig o fläktar viftar och spänner sig framför de två honorna men sen jagar han bort dem totalt.

        kakadu hannen viker och kråmar sig framför en av sina honor, men denna verka inte alls gilla uppvaktningen o flyr som en torped med hanen efter sig.

        jag förstår mig inte på dem

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av Vic
          Kakaduaciklider är väldigt lättlekta. När honan håller till mycket i en grotta och har blivit en aning gulare är ganska säkra tecken.
          När det gäller fjärilar så ska du hålla koll efter putsningar av stenar, rötter, växter och andra passande underlag. Dom gillar speciellt en sten eller rot som är något skyddad av en skuggande växt. Vissa lägger äggen direkt på gruset. Ett säkert tecken här är när du ser att det hänger ut något vitt från analen på både honan och hanen. Det är alltså ägglägglingsröret på honan och befruktningsröret på hanen.
          jag har två honor till min kakadua hanne, en som är knallgul med svarta streck och lite orange på fenorna, en som är lite mera lik hanen i färgerna försäljaren sade att det var en "dubbel röd",

          hanen har bara intresse för den honan som är lik honom, och kråmar sig framför henne och viftar med stjärtfenan på henne varpå han anfaller henne och hon får fly in i mina siamesis.

          två av fjärilarna putsade lite på en sten för ngn vecka sedan, men det blev inget av det,
          tkr det är konstigt för de borde ju bilda par, men det verkar som att min hanne är ett stort ego för han jagar de andra tre så fort han tkr att de stör honom det minsta

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Fjärilsciklider är ju inga haremruvare/lekare så ett par och bra lekplatser för dem.
            När det gäller de flesta apisto arter så trivs hanen med flera honor...typ 3-4st på en hane och då leker han av dem en efter en...förrutsatt att du har tillräckligt med lek/gömnställen...
            --Bra bok för ändamålet är: Biotop akvariet.
            Den boken tar upp en hel del om de olika biotoperna och ger väldigt vettiga tips om inredning förslag på lösning gällande apisto arter och även andra.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              jo jag vet, har fyra fjärilsciklider , men ska jag flytta ut ett par då eller den stackars ensamma hanen?

              ser det lekvänligt ut?

              mitt akvarie: http://Abbee.bilddagboken.se/index.p...ZjdXJyaW1nPTI3

              Ps. Satte ned två krukor till kakaduorna för 4 dagar sedan som inte är med på bilden

              tack för tipsen so far!

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Några skiffer plattor och lekrör eller kokosnöt...
                sen är lite mera växter behövligt...i övrigt såg det rent o fräsch ut...
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  tackar

                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Några skiffer plattor och lekrör eller kokosnöt...
                  sen är lite mera växter behövligt...i övrigt såg det rent o fräsch ut...
                  Noterar Vilken/vilka växter tkr du jag ska ha?
                  har varit på jakt efter lite "fylligare" korta växter som kan passa in längs bottnen (inte biotop),, men har inte hittat ngra passande i affärerna häromkring (bor i Simrishamn,skåne)


                  Tips på bra Affärer i skåne kan ju oxå höra till denna tråden.

                  Tackar för tipsen återigen!

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    jag bytar vatten typ en gång i veckan , typ 20 liter, matar dem med vanligt flingfoder och frysta svartamygglarver dagligen ochibland ngn gurka.

                    "fjärils alfahannen" i karet ställer sig o fläktar viftar och spänner sig framför de två honorna men sen jagar han bort dem totalt.

                    kakadu hannen viker och kråmar sig framför en av sina honor, men denna verka inte alls gilla uppvaktningen o flyr som en torped med hanen efter sig.

                    jag förstår mig inte på dem
                    Detta är helt naturligt, inget att oroa sig för så länge fiskarna har gömställe. Hanarna slutar jaga honorna när dessa är "redo".
                    Senast redigerad av Vic; 27 February 2008, 21:33.
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vic
                      Detta är helt naturligt, inget att oroa sig för så länge fiskarna har gömställe. Hanarna slutar jaga honorna när dessa är "redo".
                      haha jahapp:P då får jag väll vänta då...men vänta är så tråkigt

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Ursprungligen postat av Albinfiskare
                        jo jag vet, har fyra fjärilsciklider , men ska jag flytta ut ett par då eller den stackars ensamma hanen?

                        ser det lekvänligt ut?

                        mitt akvarie: http://Abbee.bilddagboken.se/index.p...ZjdXJyaW1nPTI3

                        Ps. Satte ned två krukor till kakaduorna för 4 dagar sedan som inte är med på bilden

                        tack för tipsen so far!
                        Känns som om du har väldigt lite växter i ditt kar?
                        vanligen vill fjärilen ha en flat lekplats, men främst prioriterar (som jag har förstått det) den en plats som är väl skuggad/dold av växter.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Jepps...skaffa mera växter...storbladiga...echinodurus arterna är bra...även blåstricta
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #14
                            Ursprungligen postat av firefox75
                            Jepps...skaffa mera växter...storbladiga...echinodurus arterna är bra...även blåstricta
                            okej, men då tror jag jag tar bort mina tjockblad, de som står till höger i karet och planterar ngn sorts echinodorus lr annat bredbladigt, jag vill inte ta bort mina Siamesis (Nomaphila stricta= blåstricta?) för de har tagit sig riktigt bra och tar upp halva akvariet nu,

                            Btw är inte skiffer giftigt?

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15
                              Skiffer är inte giftigt om det är svart, grå eller röd.
                              Naturfärgat skiffer...
                              Skapa små grottor med halva kokosnötter som kakaduan kan leka i och sen flata stenar(skiffer) eller andra stenar som bildar en plan yta som fjärilen kan leka på.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...