Papegojciklid död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    Papegojciklid död



    vaknade här om dagen och min ena Papegojciklid låg på sidan på akvariets botten och såg ut att må dåligt. han låg bara där och andades med stora besvär som det såg ut. kvällen innan så hade jag inte sett något som tydde på att han var dålig redan då. denna morgon så hade jag varken internet eller telefon jag visste inte vad jag skulle göra. Ungerfär 2 timmar senare så var han död.

    Så nu så undrar om ni skulle kunna komma på något som skulle kunna varit fel med vattnet eller liknande. Nyligen gjort ett vatten byte. ska nu hitta ett nytt hem åt min ensamma Papegojciklid. tror inte jag kommer skaffa en Papegojciklid igen då jag börrjar tvivla lite denna frammodlade art.

    Tack på för hand.
    ///jocke rosell
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, som du säger är det en framodlad "art", kanske lite av ett Frankensteins monster, om man ska vara krass, och det skulle inte förvåna mig alls om den på grund av det är väldigt hårt avlad, och känsligare än ursprungsarten. Var det dessutom en på konstgjord väg färgad fisk du hade (ja, de gör så med en del "papegojor" och en del andra arter), så är den nog ännu mer mottaglig för sjukdomar.
    Senast redigerad av Shepard; 27 February 2008, 16:29.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Flojden
      • May 2007
      • 160

      #3
      Jag skulle absolut göra mig av med den sista av dom...sen skaffa en mer natulig art....finns ju ingen anleding att ha en missbildad ciklid då det finns så många andra intressant och fina ciklidermen alla får ju absolut ha papegojciklider om dom vill!

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        Ni får ursäkta mig men Vad är det gnäll om ??
        Jag älskar dessa fiskar minst sagt !
        Det är som en svart man och en vit kvinna har barn inte hatar vi de för att de är varken svarta eller vita !
        Om man inte gillar de köp inte och låt andra njuta av dena vackra skapelse !
        Det var så många debbater om dessa fiskar ! Låt det bara vara ! Köp inte de !
        Jag har själv 4 st och haft de länge och inget konstigt med de !!!

        Jag rekommenderar att trådskaparen gör vatten test och kan se själv om det var vatten kvalite eller kanske se över foder eller hur stor kar var de i ?

        Allt kan spela roll inte bara att det var just papegojfisk !

        Tänk på det .... man ser andra trådar om fisk död eller om städfiskar som dör .... ingen vet varför men då säger man inte att det är avlade fiskar och det är just därför de dog , 90 % ÄR AVELSFORMER !


        Tjing !
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag tycker också att pagojcikliden ser rätt gräslig ut, men eftersom jag tycker det så håller jag inte heller denna fisk.
          Och vad man tycker om en fisk är ju knappast relevant för frågeställningen utan handlar mer om att man vill visa sitt förakt för andras smak.

          Däremot så är det omöjligt att ange en orsak till att en fisk dör utan att man har en massa fakta (det blir ungefär som att ringa till en doktor och säga - jag är sjuk, vad är det för fel på mig) så något svar på frågan kan jag tyvärr inte ge.

          Färgade fiskar är för övrigt inte känsligare för sjukdomar än andra fiskar - om man inte med sjukdom menar att den tappar färgen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av nelly.trott
            Ni får ursäkta mig men Vad är det gnäll om ??
            Jag älskar dessa fiskar minst sagt !
            Det är som en svart man och en vit kvinna har barn inte hatar vi de för att de är varken svarta eller vita !
            Om man inte gillar de köp inte och låt andra njuta av dena vackra skapelse !
            Det var så många debbater om dessa fiskar ! Låt det bara vara ! Köp inte de !
            Jag har själv 4 st och haft de länge och inget konstigt med de !!!

            Jag rekommenderar att trådskaparen gör vatten test och kan se själv om det var vatten kvalite eller kanske se över foder eller hur stor kar var de i ?

            Allt kan spela roll inte bara att det var just papegojfisk !

            Tänk på det .... man ser andra trådar om fisk död eller om städfiskar som dör .... ingen vet varför men då säger man inte att det är avlade fiskar och det är just därför de dog , 90 % ÄR AVELSFORMER !


            Tjing !
            Man kan inte jämföra att en vit och en svart människa skaffar barn tillsammans, med att avla fram djur (som fiskar som knappt kan simma, eller hundar och katter som har problem med andningen på grund av sina platta ansikten), eftersom två människor som skaffar barn tillsammans gör det frivilligt, och barnet blir knappast missbildat på grund av att föräldrarna är av olika raser. Att däremot avla fram missbildade djur, djur som inte har nå´n egen talan, som har svårt att fungera normalt, för att de som tar fram dem vill tjäna pengar, för att sticka ut från mängden, för att visa hur "duktiga" genforskare de är, eller vad det nu må vara, är tämligen oetiskt. Att papegojciklider ofta färgas, visar ju hur oseriös den branschen är. Att det har blivit så många debatter om papegojcikliderna är just för att det anses oetiskt att avla fram djur på det sättet, djur som har svårt att fungera normalt. Tror t.o.m att det finns en regel om att man inte får avla fram djur som lider på grund av utseendet, men den regeln verkar väldigt tandlös, eftersom det avlas fiskar, och föds upp hundar och katter med rasstandarder som enligt den regeln borde vara förbjudna. Och det verkar ligga i tiden nu, att sticka ut, vilket djuren som avlas fram får lida för.

            Man kan tycka att synen på djur borde vara bättre nu än förr, men t.ex perserkatternas extremt platta ansikten är ju ett rätt nytt påfund, förr såg de betydligt mer ut som normala katter, och hade inte så stora problem med andning, och rinnande ögon. Jag har hört att en del av dem är tydligen så extrema att de inte kan äta ur skålar.

            Med det här menar jag inte att det inte kan finnas andra förklaringar till att den dog, men eftersom jag inte vet vattenvärden och annat, så vill jag inte spekulera i det.

            Kjell: Försämrar det inte slemskiktet att de färgar dem? Och immunförsvaret blir väl sämre av stressen de utsätts för?
            Senast redigerad av Shepard; 27 February 2008, 23:19.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Att det inte finns missbildningar hos blandade människo raser inte heller är sant !

              Att de har svårt att simma har aldrig set i mitt liv och tror mig jag har sett MASSOR av denna fisk !

              Slem/sekret försämras men byggs upp igen . Man kan jo vanligt viss påverka det hos fisk genom att hälla lite salt i vatten ! De produceras det mer sekret.

              Att färga fisken är mycket plågsamt och det är jag emot . Dock själva papegojfisken verkar inte lida av det och lever många många fina år !

              Tillbaka till frågan -trådskaparen vill nog ha lite svår men innan dess behöver vi som sagt i mitt tidigare inlägg lite mer info !

              Storlek på akvarium?
              Antal fiskar ?
              Mat ?
              Vatten värde ?
              Temeratur ?
              Filter ?

              Delvattenbyte ? hur ofta ? hur mycket ?


              Mer om papegojfisken kan vi diskutera i en annan tråd =)
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av nelly.trott
                Att det inte finns missbildningar hos blandade människo raser inte heller är sant !

                Att de har svårt att simma har aldrig set i mitt liv och tror mig jag har sett MASSOR av denna fisk !

                Slem/sekret försämras men byggs upp igen . Man kan jo vanligt viss påverka det hos fisk genom att hälla lite salt i vatten ! De produceras det mer sekret.

                Att färga fisken är mycket plågsamt och det är jag emot . Dock själva papegojfisken verkar inte lida av det och lever många många fina år !

                Tillbaka till frågan -trådskaparen vill nog ha lite svår men innan dess behöver vi som sagt i mitt tidigare inlägg lite mer info !

                Storlek på akvarium?
                Antal fiskar ?
                Mat ?
                Vatten värde ?
                Temeratur ?
                Filter ?

                Delvattenbyte ? hur ofta ? hur mycket ?


                Mer om papegojfisken kan vi diskutera i en annan tråd =)
                De missbildningarna beror i så fall knappast på att den ena föräldern är vit och den andra svart. Missbildade avkommor kan alla varelser få av misstag, men att medvetet avla fram missbildade djur är oetiskt, av forskare, eller professionella odlare som "massproducerar" de stackars djuren som en ny och häftig modesak.

                Vad det gäller fiskar som knappt kan simma tänkte jag inte i första hand på papegojcikliden, det finns betydligt värre exempel, särskilt bland slöjstjärtar.

                De naturliga arterna och färgvarianterna slår alltid de framavlade i skönhet, särskilt i de fall där inte bara färgen, utan även kroppsformen på fisken har ändrats. Det verkar ibland som om djuren mer ses som modesaker än som levande varelser, och att de lever behöver inte betyda att de mår särskilt bra. Och det med att 90% är avelsformer, de kan ju vara mer eller mindre hårt avlade, och därmed mer eller mindre känsliga.

                Jo, som sagt, det kan ha funnits andra orsaker till att den dog, men vill inte spekulera i det förrän jag vet vattenvärden, temperatur, och så vidare.
                Senast redigerad av Shepard; 27 February 2008, 23:35.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • nelly.trott
                  • December 2007
                  • 355

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  De missbildningarna beror i så fall knappast på att den ena föräldern är vit och den andra svart. Missbildade avkommor kan alla varelser få av misstag, men att medvetet avla fram missbildade djur är oetiskt.

                  Vad det gäller fiskar som knappt kan simma tänkte jag inte i första hand på papegojcikliden, det finns betydligt värre exempel, särskilt bland slöjstjärtar.

                  De naturliga arterna och färgvarianterna slår alltid de framavlade i skönhet, särskilt i de fall där inte bara färgen, utan även kroppsformen på fisken har ändrats. Det verkar ibland som om djuren mer ses som modesaker än som levande varelser, och att de lever behöver inte betyda att de mår särskilt bra.

                  Jo, som sagt, det kan ha funnits andra orsaker till att den dog, men vill inte spekulera i det förrän jag vet vattenvärden, temperatur, och så vidare.
                  Vill inte vara sån men du förtog mitt iinlägg !
                  Och om du skall generalisera missbildningar så gör det för dig själv ! Skriv gärna vad du exakt menar så slipper du förklara dig sen att du menade slöjstjärtar !
                  Så! Skall vi hjälpa trådskaparen eller vad ?
                  När du vill att något skall försvinna,
                  kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av nelly.trott
                    Vill inte vara sån men du förtog mitt iinlägg !
                    Och om du skall generalisera missbildningar så gör det för dig själv ! Skriv gärna vad du exakt menar så slipper du förklara dig sen att du menade slöjstjärtar !
                    Så! Skall vi hjälpa trådskaparen eller vad ?
                    Tja, jag skrev inte papegojciklider, utan fiskar, alltså rent allmänt menat. Och du behöver inte försvara med näbbar och klor att du själv har papegojciklider Trådskaparen själv tar knappast särskilt illa upp, eftersom han själv tvivlar på dem.

                    Tja, visst ska vi hjälpa honom, men det är ju lite svårt innan man fått mer info om vattenvärden och annat.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      Då är det bra att vi är överrens om en sak iaf =)

                      Och ja!!! Jag älskar dessa fiskar och min pekinges som kommer säkerligen behöva syrgas tub med vagn efter sig när den bli gammal =)
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tja, jag hoppas att du inte missförstår mig, jag ogillar inte djuren, utan sättet de skapas på. Djuren har ju ingen skuld i det hela, det är det som är så tråkigt, de är helt i människans händer.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • nelly.trott
                          • December 2007
                          • 355

                          #13
                          Det är de iaf oavset sitsen tyvärr /bra beror på vart de hamnar
                          När du vill att något skall försvinna,
                          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                          Kommentar

                          • Flojden
                            • May 2007
                            • 160

                            #14
                            hehe oj va fart det vart....mena ju inge illa....men måste bara få säga som Micke....människor och fisk är väl iaf två olika saker? vi avgör juh själva vad vi vill göra...hoppas jag....

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              #15
                              blood parrot ftw!
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...