Diskus akvarium fråger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CoH83
    • January 2008
    • 17

    Diskus akvarium fråger.

    Tanken min är att starta upp ett diskus akvarium.
    Så jag har börjat med att läsa in mig på all sorts fakta som jag kommer över.

    Tänkte ställa några frågor här då...
    Hur många diskusar bör man hålla i ett akvarium av storleksordningen 350-400 liter?

    Är det lämpligt att ha ett lite högre akvarium än vanligt för dessa fiskar?
    Kanske 150*45*60 eller gör det ingen skillnad för fiskarnas skull jämnfört med 150*50*50?

    Inser nu att antalet fiskar beror ju lite på vad för röter, stenar etc. som kommer finnas. Akvariet kommer vara "möblerat" med grova rötter men inte allt för mycket växter.

    Tack för hjälpen!
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Se till att läsa riktigt mycket innan du skaffar diskusar.. Det är inga guppys direkt.. Men om du ska ha ett möblerat kar rekommenderar jag att du köper större diskus.. 12cm och uppåt.. köp 6-8st... Köper du små är risken stor att dom inte växer..
    / Rickard

    Kommentar

    • CoH83
      • January 2008
      • 17

      #3
      Jo jag har förstått att dom är lite roligare. =)
      Men 6-8 stycken är det för att dom ska trivas, eller är det för att akvariet inte rymmer flera?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De kräver en hel del plats, men sköter du vattenbyten regelbundet varje dag/vecka och inte har någon annan fisk i karet kan du ha ytterligare ett par stycken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #5
          Hej.Ta ett som är 60 högt.mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Tony Johansson
            • February 2008
            • 44

            #6
            Hejsan !!köper du mindre diskus skall du ej köpa mindre än 6 stycken för att de inte skall känna sig stressade och du skall helst inte ha större kar än 100 liter till dessa som kanske har en storlek på 5-6 cm.För att vara på den säkra sidan skall du helst inte ha någon inredning under karens tiden då du kan se deras avföring på botten.Har du grus i då blir det svårt .

            Skiter de vit eller trådliknande vit så har de någon slags mag problem.

            Köper du större diskus är inte antalet lika noga utan en vanlig tumregel är 50 liter per vuxen fisk.Men det finns ingen regel utan undan tag.Gör du mycket vatten byten samt kanske har ett bra filter så kan man dubbla detta utan problem.

            Ok lycka till !!!
            www.tonysdiskus.se

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Varför ska man inte ha större kar än 100 liter till dem?
              Nu menar jag inte att man ska ha 3-400 liter men 200 liter, kanske till och med 250 liter..

              Kommentar

              • Tony Johansson
                • February 2008
                • 44

                #8
                De känner sig tryggare i tät grupp och mindre omgivning.Efter hand som de växer byter du till ett annat kar.
                Enbart 6st små i ett 250 är för lite pga av det jag skrev innan.De blir lättare stressade.Stress lika med sjukdom,och sen är man inne i en ond cirkel.

                I ett 250 skulle jag ha minst 15 st små diskus 5-6cm av samma orsak.Om du har scalarer så tryggar det upp läget hos dem.Då behöver du inte så många.

                Det är oftast bättre att vänta tills man har pengar att köpa alla på en gång än att köpa då och då.

                Trivs gruppen så växer de snabbt och du slipper alla dessa besvär som många får när de köper enstaka fiskar och blandar upp med nya efter hand.
                www.tonysdiskus.se

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony Johansson
                  De känner sig tryggare i tät grupp och mindre omgivning.Efter hand som de växer byter du till ett annat kar.
                  Enbart 6st små i ett 250 är för lite pga av det jag skrev innan.De blir lättare stressade.Stress lika med sjukdom,och sen är man inne i en ond cirkel.

                  I ett 250 skulle jag ha minst 15 st små diskus 5-6cm av samma orsak.Om du har scalarer så tryggar det upp läget hos dem.Då behöver du inte så många.

                  Det är oftast bättre att vänta tills man har pengar att köpa alla på en gång än att köpa då och då.

                  Trivs gruppen så växer de snabbt och du slipper alla dessa besvär som många får när de köper enstaka fiskar och blandar upp med nya efter hand.
                  Tack för svaret, själv har jag 10 st i ett 222l, så därför frågan.. Mina verkar trygga ändå även om de av någon anledning växer ojämt. Två av dem växer som ogräs, de andra är mer jämna..

                  Håller med om att det är bättre att köpa en hel grupp samtidigt än att tillföra nya fiskar hela tiden.

                  Kommentar

                  • Tony Johansson
                    • February 2008
                    • 44

                    #10
                    En orsak till att ha en liten balja är att det tar bort en del av rang betendet och de inriktar sig mer på att äta. I större omgivning så trycker de alltid undan den svagaste och detta betende blir allt tydligare. Om man nu skall sätta ett min på antalet små diskus (5-6cm) så är det nog 6st per hundra liter
                    www.tonysdiskus.se

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony Johansson
                      En orsak till att ha en liten balja är att det tar bort en del av rang betendet och de inriktar sig mer på att äta. I större omgivning så trycker de alltid undan den svagaste och detta betende blir allt tydligare. Om man nu skall sätta ett min på antalet små diskus (5-6cm) så är det nog 6st per hundra liter
                      Ah, då borde jag ha några till alltså.
                      Jag handmatar dem så alla får mat ändå iofs. men det där är ju smart sätt att tänka nästa gång man ska köpa ett gäng discus..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...