Nyckelhålsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reelbigfish
    • March 2005
    • 8

    Nyckelhålsciklider

    Hej.

    Jag har ganska nyligen fått ihop ett lek par mellan mina nyckelhålsciklider. Som tur var hade jag ett tomt akvarium som stod och dammade, så jag tog min chans och startade upp akvariet och flyttade det lekade paret dit.

    Bara dagen efter låg det ett antal ägg i en av lerkrukorna, men som det ser ut nu (2 dagar efter) är äggen tyvärr borta. Jag har haft nattlampa och allt och paret är ensama i akvariet. Finns det något jag borta tänka på nästa gång dom leker? Något måste ju ha gått snett eller kanske dom bara är oerfarna eftersom det är deras första lek tillsammans. (honan är äldre och har tidigare fått fram yngel som tyvärr har varit i sällskapsakvariet och blivit uppätna).

    Något jag också undrar över är om man ska ta bort hannen efterdom lekt. Hannen gjorde som inget utan bara gled omkring utanför medans honan viftade på äggen.
  • FredrikW

    #2
    Du gjorde inget fel. Första kullen brukar inte gå så bra.

    Vad jag har märkt på mina Jack Dempsey så vaktar inte hanen äggen så bra heller.
    Bara ibland.

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Är du säker på att de är uppätna denna gång?

      Nåväl...visst första leken ett par genomför brukar mera vara ett test för dem själva för att se så att de funkar ihop och framför allt att de är en hane och hona.

      men du gjorde rätt i att ha dem i ett eget kar...eventuellt så kan du stoppa i lite sällskap åt dem när de leker typ ancistrusmal och kanske några tetror, beror ju på vilken storlek du har på karet de går i.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hanen ska du inte ta bort, innan ynglen kläcks, är det nog mest honan som sköter dem, medan hanen vaktar reviret. Se´n när de är frisimmande leds de runt av båda föräldrarna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • reelbigfish
          • March 2005
          • 8

          #5
          Jo jag är säker på att äggen blev uppätna, jag hoppas att dom lekar snart igen.

          Är det dåligt för dom att vara ensam i akvariet bara dom två? Du säger ju att jag kan flytta över andra fiskar, trivs dom inte ensama?

          Honan sitter nu efter leken bara inträngt i ett hörn och är alldeles mörk medans hannen försöker uppvakta henne. Hon ser nästan apatisk ut, om jag skulle sätta en mänsklig känsla på henne skulle jag kalla henne deppig. Kan fiskar bli deppiga? Undra om hon är ledsen över att äggen är borta?

          Kommentar

          • pita
            • June 2007
            • 90

            #6
            Ursprungligen postat av reelbigfish
            Jo jag är säker på att äggen blev uppätna, jag hoppas att dom lekar snart igen.

            Är det dåligt för dom att vara ensam i akvariet bara dom två? Du säger ju att jag kan flytta över andra fiskar, trivs dom inte ensama?

            Honan sitter nu efter leken bara inträngt i ett hörn och är alldeles mörk medans hannen försöker uppvakta henne. Hon ser nästan apatisk ut, om jag skulle sätta en mänsklig känsla på henne skulle jag kalla henne deppig. Kan fiskar bli deppiga? Undra om hon är ledsen över att äggen är borta?

            Hon är förmodligen bara stressad av hanen. Ofta vill hanen leka direkt medan honan ofta måste hämta sig lite.
            Ha lite tålamod så kommer det snart igen!

            Kommentar

            Arbetssätt...