Skalar med bruten stjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monikaandersson
    • January 2008
    • 32

    Skalar med bruten stjärt

    Hej
    jag köpte hem Skalarer 5 stycken på ca 5-6 cm
    väl hemma såg jag att en hade en bruten stjärt.
    Så tragiskt!
    Stjärten såg jag inte till så jag vet ej hur detta gick till.

    Nu undrar jag kan en stjärt växa ut igen?
    Mycket tacksam för svar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om den växer ut igen beror på hur den är av. Är bara den tunna, genomskinliga, och "döda" delen av fenan av, så växer den ut igen. Är däremot den köttiga stjärtfensroten av, så växer den nog inte ut igen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • monikaandersson
      • January 2008
      • 32

      #3
      Hej
      det är den köttiga delen där den gått av.
      Vilken ångest jag fick.
      Kan den överleva tror du?


      Ursprungligen postat av Micke_A
      Om den växer ut igen beror på hur den är av. Är bara den tunna, genomskinliga, och "döda" delen av fenan av, så växer den ut igen. Är däremot den köttiga stjärtfensroten av, så växer den nog inte ut igen.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Verkar den pigg och så i övrigt, simmar bra, äter, och så, så överlever den förmodligen. Är fenan helt borta, eller är stjärtfensroten bruten, och fenan sitter kvar?
        Senast redigerad av Shepard; 22 February 2008, 23:45.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • monikaandersson
          • January 2008
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Verkar den pigg och så i övrigt, simmar bra, äter, och så, så överlever den förmodligen. Är fenan helt borta, eller är stjärtfensroten bruten, och fenan sitter kvar?
          Fenan är helt bruten och borta alltså.............man ser stjärtfensroten det är rött där.....

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, men är den pigg så är det nog ingen fara. Att hälla i lite salt kan nog motverka en svampinfektion i såret. Vad har du för andra fiskar?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • monikaandersson
              • January 2008
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Ok, men är den pigg så är det nog ingen fara. Att hälla i lite salt kan nog motverka en svampinfektion i såret. Vad har du för andra fiskar?
              Bara de gamla skalarerna och 10 neontetror
              det är 200 liter i akvariet hur mycket salt?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ska du salta så kan du ta 4 msk till ditt kar. Detta är en relativt låg dos, men för att inte växterna ska ta skada och dö så är detta kanske det bästa.
                Sedan tycker jag nog att om hela stjärtfenan är borta på skalaren så är det nog lindrigast att ta bort den då den kommer att få problem att hinna med att ta maten innan den blir uppäten, riskerar att bli hackkyckling av de andra fiskarna, med stor risk bli sjuk samt kommer även att få svårt att simma.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Osäker på doseringen, nå´n dl är nog inte för mycket. Se hur såret ser ut, det kanske inte behövs. Saltet måste hur som helst vara jodfritt.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • monikaandersson
                    • January 2008
                    • 32

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ska du salta så kan du ta 4 msk till ditt kar. Detta är en relativt låg dos, men för att inte växterna ska ta skada och dö så är detta kanske det bästa.
                    Sedan tycker jag nog att om hela stjärtfenan är borta på skalaren så är det nog lindrigast att ta bort den då den kommer att få problem att hinna med att ta maten innan den blir uppäten, riskerar att bli hackkyckling av de andra fiskarna, med stor risk bli sjuk samt kommer även att få svårt att simma.
                    Hej
                    jag såg nu vid sista titten att den grövre nedre delen på stjätfenan var kvar.
                    Jag klarar inte att avliva ett djur. Den är en av de större skalarerna, men blir han/hon hackkycklingfår jag be ngn jälpa mej ta bort den.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Salta karet om det blir nödvändigt men ser du att fisken lider så är det lindrigast att ta bort den.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • monikaandersson
                        • January 2008
                        • 32

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Osäker på doseringen, nå´n dl är nog inte för mycket. Se hur såret ser ut, det kanske inte behövs. Saltet måste hur som helst vara jodfritt.
                        Hej igen
                        jag såg nu vid sista titten att den grövre nedre delen på stjätfenan var kvar.
                        såret är rött. Mina "gamla" skalarer mobbar inte den skadade utan mer dom minsta.
                        Tack för alla svar betydde mycket för mej

                        Kommentar

                        • monikaandersson
                          • January 2008
                          • 32

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Salta karet om det blir nödvändigt men ser du att fisken lider så är det lindrigast att ta bort den.
                          Ja det är rätt
                          tack till dej med för dina svar.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Meddela hur det gick för honom/henne och jag hoppas att det läker ut sig bra!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • monikaandersson
                              • January 2008
                              • 32

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Meddela hur det gick för honom/henne och jag hoppas att det läker ut sig bra!
                              Hej
                              jag ska meddela hur det går.
                              Och då saltar jag vidbehov då.
                              Natti natti
                              Och I hopp om att fiskänglarna beskyddar honom/henne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...