Liten dvärgciklid med pansarmal? (SA-biotop)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Liten dvärgciklid med pansarmal? (SA-biotop)

    Hejsan

    vad rekomenderar ni för dvärg ciklid till ett lite 100L som det ska gå pansarmalar och ancistrus i?

    Inredning:
    blästersand
    en spretig men smal rot
    stenar som ligger nedgrävda så bara topparna sticket upp.
    Ska också ha massa eklöv? eller vad finns det för andra löv man kan ha?

    Måste jag fixa grottor till ancistrus och dvärgcikliderna?
    och ett förslag på ett stim som skulle passa ska vara biotop! för dvärgciklider och pansarmalar är vell det? hmm. blir osäker nu.
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    kan nog vara bra med lite sten eller liknande så dina dvärgciklider kan hitta ett bra ställe att lägga romen på.

    Tycker du ska satsa på någon apistogramma, dom är fina och det finns många att välja på.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      okej!

      Men Jag är inte så utseende fixerad, är mer intrisserad av beteende:P vilken av apistogrammorna är roligast att kolla på och ställer inte så stora krav på foder (helst bara flingfoder) och det skulle ju inte skada om den är lättlekt



      Axel

      Kommentar

      • Olfi
        • January 2007
        • 174

        #4
        Ursprungligen postat av axeisi
        Hejsan
        Ska också ha massa eklöv? eller vad finns det för andra löv man kan ha?
        Boklöv funkar bra! Sen kan man använda alkottar, kan vara snyggt...

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          okej jo alkottar skulle vara coolt:P
          Aja kan inte var 100%biotop löven och kottarna och rötterna kommer ju inte vara det:P

          Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?

          Sen har jag funderatt om man ska ha löv på botten, hade tänkt att ha ca 60-70% av botten täckt med löv. funkar det trotts att man har pansarmalar?

          Har förövrigt fixat en grotta åt dvärgcikliderna/ancistrusen nu.

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #6
            Ursprungligen postat av axeisi
            okej jo alkottar skulle vara coolt:P
            Aja kan inte var 100%biotop löven och kottarna och rötterna kommer ju inte vara det:P

            Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?.
            Alla tre lever i Sydamerika, om de lever i samma flod vet jag inte..

            Ursprungligen postat av axeisi
            Sen har jag funderatt om man ska ha löv på botten, hade tänkt att ha ca 60-70% av botten täckt med löv. funkar det trotts att man har pansarmalar?
            .
            Inga problem! Corysarna kommer älska att simma bland löven.


            Ursprungligen postat av axeisi
            Har förövrigt fixat en grotta åt dvärgcikliderna/ancistrusen nu.
            Försök fixa så många och olika sorters grottor som möjligt, så att fiskarna har att välja! Mina grottor är gjorda av kokosnötter som jag kastat i marken.

            Om du inte valt än så är speciellt Kakaduacikliden en väldigt lättlekt och tålig ciklid, dock lever den ofta inte längre än ett år så se till att skaffa något yngre exemplar.
            Senast redigerad av Vic; 22 February 2008, 21:22.
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              Tack för svaren! Det ploppar upp frågor hela tiden nu, men försöker leka i gammla trådar innan jag frågar på nytt.


              Här är några frågor jag inte hittat svar på:

              -Hur lång tid tar det innan man behöver byta ek/bok löv? är det veckor eller månader eller till och med år?

              -Kan jag ha 10st pansarmalar? karet är på 75x35x35.

              -Hur stor bör grottorna vara i innediameter? räcker 2cm höga ?

              -Hur ska man få ett lämpligt ph?

              -Är det möjligt att få yngel att överleva utan att behöva flytta fiskar hur karet?




              Många frågor blir det!
              hoppas någon har ork och tid att svara på allt


              Mvh Axel!
              Senast redigerad av axeisi; 23 February 2008, 15:46.

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Terracottakrukor som du slagit hål i fungerar bra som grottor. Inte heller så vackert men vi grävde ner våra så mycket som möjligt och dolde det lilla som fortfarande syntes med växter. Våra ancistrus älskade de grottorna.
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  sådär ja nu har jag fixat en grotta till två borde räcka plus att dett kommer bli en lite fulare vid pumpen.


                  jag passade också på att byta sand till lite mörkare.
                  Hur mycket växter vill kakaduor ha? jag hade bara tänkt mig lite vallesneila, en eller två svärdplantor, lite gaffelmossa på ytan och hanske en ganska liten växt som jag inte kan namnet på i förgrunden. sen då ett lager löv på botten.

                  Har fortfarande inte hittat svar på mina frågor:P

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av axeisi
                    Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?
                    Det finns många olika arter av pansarmalar och dvärgciklider och vissa av dessa delar biotop. Vad gäller ancistrusar så föredrar de vad jag förstått mer strömmande vatten och i så fall är det tveksamt att de skulle dela biotop med dvärgciklider. Men det finns ju så många olika biotoper i SA att det kan vara möjligt ändå.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    Har förövrigt fixat en grotta åt dvärgcikliderna/ancistrusen nu.
                    Du får i så fall ha flera grottor eftersom varken ciklider eller ancistrusar vill dela grotta med varandra. Men du skulle även kunna skaffa ett gäng pitbull plecos (parotocinclus jumbo) istället för en ancistrus.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    Hur mycket växter vill kakaduor ha?
                    Dvärgciklider trivs med ganska mycket växter och rötter. Löven kommer de att älska

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    -Hur lång tid tar det innan man behöver byta ek/bok löv? är det veckor eller månader eller till och med år?
                    Några månader.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    -Kan jag ha 10st pansarmalar? karet är på 75x35x35.
                    Ja de trivs i stora grupper. Men välj en art som inte blir större än typ 5 cm.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    -Hur stor bör grottorna vara i innediameter? räcker 2cm höga ?
                    Vet ej.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    -Hur ska man få ett lämpligt ph?
                    Vad som är lämpligt pH beror ju på vilka arter som ska bo i akvariet. Det varierar en del även mellan olika apistogramma-arter. Kakaduaciklider t ex trivs bra vid neutralt pH. Andra trivs bättre vid lägre pH. Men en bra början är att ta reda på vad du har för vatten ur kranen.

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    -Är det möjligt att få yngel att överleva utan att behöva flytta fiskar hur karet?
                    I ett 100 liters akvarium tror jag faktiskt inte det. Corys är duktiga på att äta ciklidernas ägg. Och även ciklider kan äta andra pars yngel. I ett 100 liters akvarium kommer det nog inte att funka med fler än en hane ändå. Det bästa är om du lyckas få tag i 1 hane och 2-3 honor.

                    Sen ville du ha förslag på stim som skulle passa bra ihop med cikliderna. Jag antar att du tänker på tetror? Välj en liten art som inte är alltför aktiv. Glödbandstetra, neontetra, eller kolglödstetra t ex.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      tack för svar!!

                      men akvariet är ju inte så stort så det kommer ju bli svårt att få plats med mer grottor!
                      hade tänkt att ha kakaduor, försöka få tag i 1+2.

                      Hade tänkt att ha metallpansarmal då jag kan få dem för ett bra pris hade tänkt att köpa dem när de är små (ca 2cm)

                      Jag har ett pH på 7.5-8 i kranen. så något behövs för att sänka det lite.
                      räcker det med löver och roten tror ni?

                      och delar inte kakaduorna på grottor eller har de egna?

                      Kan bli svårt att klämma i fler grottor om jag ska ha mycket växter också! och eftersom akvariet är 75 långt så blir det ju att grottorna kommer nära varandra ändå. ??

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        hmm.. vet inte hur mycket jag ska hålla mig till biotop längre.

                        Har lite svårt att hitta växter till det.

                        nu har jag svärdplantor och har planer på att ha vattenspikblad också.
                        Sen hittar jag inget som passar!

                        Javamossa skulle ju varit bra till yngel men det är ju asien.
                        Vad tror ni om man ska skippa biotop och ha javamossa och räkor också? eller det skär sig lite

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av axeisi
                          Hade tänkt att ha metallpansarmal då jag kan få dem för ett bra pris hade tänkt att köpa dem när de är små (ca 2cm)
                          Metallpansarmalar kan bli relativt stora (8cm) så i så fall tror jag att ca 10 stycken skulle räcka.

                          Ursprungligen postat av axeisi
                          Jag har ett pH på 7.5-8 i kranen. så något behövs för att sänka det lite.
                          räcker det med löver och roten tror ni?
                          Det är faktiskt ganska vanligt i Sverige att man höjer pH i kranvattnet. Ditt vatten kan vara ganska mjukt ändå. Vet du vad du har för KH? Är vattnet mjukt så kommer pH:t att sjunka i akvariet så du borde få omkring pH 7,2 eller liknande, vilket är helt ok för kakaduaciklider. Om du vill kan du lägga alkottar i akvariet. De kan sänka pH:t något beroende på vattnets hårdhet.

                          Ursprungligen postat av axeisi
                          och delar inte kakaduorna på grottor eller har de egna?
                          De är revirhävdande och vill ha sina egna grottor.

                          Ursprungligen postat av axeisi
                          Kan bli svårt att klämma i fler grottor om jag ska ha mycket växter också! och eftersom akvariet är 75 långt så blir det ju att grottorna kommer nära varandra ändå. ??
                          Grottorna behöver nog inte vara så stora. Kanske kan du gömma kokosnötshalvor eller likande under rötter och växter. Man kan även fästa mossa på kokosnötsskalen.

                          Men i fall du bara har 1 hane räcker det nog med en grotta, i fall honorna har andra platser (under rötter och sånt) där de kan gömma sig.

                          Ursprungligen postat av axeisi
                          hmm.. vet inte hur mycket jag ska hålla mig till biotop längre.

                          Har lite svårt att hitta växter till det.

                          nu har jag svärdplantor och har planer på att ha vattenspikblad också.
                          Sen hittar jag inget som passar!

                          Vad tror ni om man ska skippa biotop och ha javamossa och räkor också? eller det skär sig lite
                          Svärdsplantor är ett givet val i ett SA akvarium. Men det finns även andra växter som du kan ha. I mitt SA har jag förutom svärdsplantor, även vallisneria, sagittaria subulata, limnobium laevigatum (flytväxter) och christmas-mossa (som faktiskt kommer från SA). Även om vallisneria ursprungligen kommer från SÖ-Asien växer den numera vilt även i SA och i Afrika.

                          Det kan faktiskt vara väldigt snyggt om man håller sig till ett begränsat antal växtarter. Det är lättare att få akvariet att se naturligt ut då.

                          Beträffande räkor, så finns det sötvattensräkor även i SA, även om det inte är lätt att hitta såna i handeln. Men om du väljer en diskret art kan du låtsas om att de är SA räkor
                          Senast redigerad av batski; 24 February 2008, 01:11.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #14
                            Tackar!!!!


                            Ska försöka få i en grotta till. får se om det funkar.
                            får ta lite lerkruk bitar och täcka med sten.

                            Har kH 3 så det är väldigt mjukt. Hade tänkt att ha alkottar och lite löv så det sänker ju pH lite.
                            men hur blir det när man gör vattenbyte då? blir inte det shock för fiskarna?


                            Och på växt fronten så blir det vallesneila, svärdplantor spikvattenblad och en flytväxt vilken skulle jag kunna ha då? är gaffelmossa SA?
                            sen något som man kan få att växa fast på grenen skulle varit ballt. vad rekomenderar ni då?



                            Axel

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av axeisi
                              Tackar!!!!
                              Det var så lite så

                              Ursprungligen postat av axeisi
                              Har kH 3 så det är väldigt mjukt. Hade tänkt att ha alkottar och lite löv så det sänker ju pH lite.
                              men hur blir det när man gör vattenbyte då? blir inte det shock för fiskarna?
                              Om man byter lite vatten varje gång ska det inte vara något problem. I naturen höjs pH något när det har regnat.


                              Och på växt fronten så blir det vallesneila, svärdplantor spikvattenblad och en flytväxt vilken skulle jag kunna ha då? är gaffelmossa SA?[/QUOTE]

                              Den är kosmoplit, så det är mycket möjligt att den även finns i SA. Annars kommer Limnobium laevigatum från SA. Även Salvinia molesta kommer därifrån, men jag tror inte att man kan få tag på den i handeln. Tropica säljer en asiatisk släkting till den som är ganska lik och som heter Salvinia natans.

                              Ursprungligen postat av axeisi
                              sen något som man kan få att växa fast på grenen skulle varit ballt. vad rekomenderar ni då?
                              Christmas mossa (Vesicularia dubyana 'Christmas'). Den är riktigt fin.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...