Scalarmobbing

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mussen
    • June 2007
    • 7

    Scalarmobbing

    Har sedan 3 månader tillbaka haft 6 scalarer av olika varianter och färger i vårt 180-liters akvarium. Två av dem har bildat ett par och har lekt en gång. Då "försvann" alla äggen inom en timme.
    Hanen i paret är en elak liten rackare. Han har tydligen gjort ena hörnan av akvariet till sin, och attackerar alla utom honan så fort de ens närmar sig, även när de inte leker. Detta är säkert helt naturligt och han är jätteduktig, men nu tror vi att han stressat livet av en av de andra. Den dog nyligen utan några synliga sjukdomssymptom.
    Vi har ingen möjlighet att flytta de andra scalarerna. Ska vi göra oss av med dem eller kan de klara av "mobbaren" utan att alla blir ihjälstressade?

    Tacksam för snabbt svar. Vi har möjlighet att snabbt ge bort dem, men vill ju gärna behålla dem om det går!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    När ett par har bildats vill de ogärna ha andra scalarer i närheten, och i ett såpass litet kar så blir det nog svårt att ha mer än två (ett par) scalarer. Jag har själv ett antal scalarer i ett 180-liters, eftersom jag fick flytta dem från mitt 240-liters, då det går ett scalarepar med yngel där. Och jag lär få gallra bland dem i 180-litersakvariet. Att svagare individer dör när paret försvarar sitt revir eller sina yngel, är nog rätt vanligt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Mitt problem är snarare att paret bråkar så mycket med varandra, de övriga fiskarna blänger de bara lite på. Inom paret är det dock kluvna läppar, söndertrasade fenor, hinnor och bitmärken på ögonen etc... Men de läker fort och fortsätter vara i par. Dock utan lek, de bara putsar bladen lite.

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Så ser det ut i många mänskliga förhållanden oxå, så det är nog inget konstigt med det

        *ironi*
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag hade två par i ett 375-liters en gång, och det var nätt och jämnt att det funkade, de lekte i varsin ände av akvariet.

          Om paret slåss så kommer de inte så bra överens. Hade ett par för ett antal år se´n, som var bra yngelvårdare, och kom bra överens. När honan dog köpte jag en ny, och hon gav sig på hanen efter leken. Det bästa är att ha flera, som får välja partner själva.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mussen
            • June 2007
            • 7

            #6
            Tack för era svar

            Ganska naturligt om man tänker efter... Inte skulle man själv vilja ha en massa andra i sitt sovrum när man leker . Vi får väl överväga att ge bort de andra, även om det känns lite tråkigt.

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Det bästa är att ha flera, som får välja partner själva.
              Det har jag och det gjorde de. Det är alltså de andra skalarerna de knappt bryr sig om. Men de bråkar och bråkar. Inte så att de verkar må dåligt av det, det är mest små estetiska skador de orsakar varandra.

              Kommentar

              Arbetssätt...