Skalaryngel känsliga ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Skalaryngel känsliga ?

    hubba !

    Nu är dom igång igen.

    I 222:an simmar det runt 150 st yngel från ena lekparet.
    Det andra paret får sina frisimmande om kanske 1 dygn.

    I 240:an simmar det kanske 100 yngel av VF Spetsnosar.
    Decimeras kraftigt varje dag av bolivianerna.

    Fångade upp "en håv" igårkväll, ner i en skål, och sedan sakta inkoppning
    ner i 61 liters karet. Allt gick bra, fram till jag släppte ut ynglen i 61 liters.
    De simmade ut, kollade runt lite, och började dö.......

    Efter kanske 10-15 min var alla (kanske 25-30 st) stendöda.

    Hmmm.....jag gjorde en långsam inkoppning.....kanske tog det 2 timmar.
    Temp och PH är samma i 240 som i 61.

    Varför dog de ??

    Saknar dom mamma o pappa ?

    Fixar dom inte en ny omgivning så snabbt ?

    Hur göra ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ingen ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • fougner
      • February 2007
      • 218

      #3
      Jag vet att scalaryngel är i stort behov av mat nästan direkt efter att dem har blivit frisimmande.
      Men är du säker på att det inte var någit nitrit elr något i det andra vattnet.? Det kan säkert vara flera anledningar. Ny miljö, mat mm

      Är inte säker...




      //Hampus
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

      Kommentar

      • PowerSteffo
        • March 2007
        • 174

        #4
        Hej.
        Jo, jag tror att de är hyperkänsliga! I alla fall mina.
        Nu efter 2 månader så är mina yngel bara 8 vad jag kan se.
        En efter en försvinner spårlöst. Och det är de minsta hela tiden som försvinner. För några veckor sen fick min kollega 5 st yngel. Hon matade dem på kvällen och de var hungriga. Dan efter var alla borta.....Jag menar putsväck! Ensamma i ett mindre kar och inga döda har hittats trots att hon vänt upp o ner på karet!
        Vet inte varför de dör så snabbt, men jag tycker det verkar som de är fruktansvärt känsliga. Därför är jag lite rädd att flytta mina resterande till ett annat kar. Scalarparet är lekfärdiga vilken dag som helst, så det skulle vara bra att flytta dem...

        Kommentar

        • smj
          • September 2007
          • 10

          #5
          Hej !
          Vet inte varför de dog....Jag har ett scalarpar + yngel (endast) i ett 45L kar de är nu 6 veckor, hade ca 50 frisimmande och räknar nu till minst 30 st. Började mata dem med konserverad nykläckt artemia när de simmat i två dygn. Jag tror inte de är så känsliga...när de var 1 vecka gammla upptäckte jag att det rörde sig inne i filterpumpen...där var minst 20 yngel som jag tömde ut (tog bort den och satte i en syresten...nu har jag åter satt i filterpumpen). Byter 1/3 vatten 1 gång i veckan...har använt slang att suga ur vattnet med och fått men många yngel som jag sedan lagt tillbaka med håv...så, så himla känsliga tror jag inte de är........Men jag tror de ska gå ihop med sina föräldrar.....
          Senast redigerad av smj; 21 February 2008, 22:58.

          Kommentar

          Arbetssätt...