Nybörjare har fått yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ejja
    • January 2008
    • 19

    Nybörjare har fått yngel!

    Hej.
    Vi har en salig blandning av sydamerikanska ciklider i vårat akvarium. Och, nu har vi en hel stubbe full med ägg, tack vara våra röda ciklider! För två veckor sedan hade vi yngel, men alla blev uppätna.

    JD cikliderna är kaxiga och ger sig inte förns dom har fått sig ett skrovmål.
    Pictusmalara är heller inte att leka med.

    Vi sprang iväg och löpte ett yngelakvarium, i god tro. Men, hanen(pappan) Ger sig inte förns han fårr ur alla yngeln och får placera dom på sitt ställe.

    Vad kan vi göra? Det skulle ju vara otroligt roligt om något yngel klarade sig.
    Att köpa ett till akvarium känns väldigt långt borta.

    Kan någon ge oss lite råd?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Du skriver sydamerikanska ciklider, men rödciklider är afrikanska, och Jack Dempsey är centralamerikaner

    Om ni har många fiskar (särskilt pictusmalarna minskar nog schansen för äggen rejält), så kommer nog inga ägg eller yngel att klara sig. Antingen får ni nog ge bort en del fiskar, eller skaffa ett nytt akvarium, där ni sätter paret, så de får leka i fred.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ejja
      • January 2008
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Du skriver sydamerikanska ciklider, men rödciklider är afrikanska, och Jack Dempsey är centralamerikaner

      Om ni har många fiskar (särskilt pictusmalarna minskar nog schansen för äggen rejält), så kommer nog inga ägg eller yngel att klara sig. Antingen får ni nog ge bort en del fiskar, eller skaffa ett nytt akvarium, där ni sätter paret, så de får leka i fred.

      Okej. Observera rubriken "nybörjare"

      Vi har inte så mycket fiskar. Två JD ciklider, två pictus och tre röda ciklider. Dom förra ynglen klarade sig i ca 4 dagar, med lite misshandel från mig och min sambo, i desperata försök att hålla dom skyddade.

      Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        Jag hade problem med mina palletciklider eftersom jag har ganska lite akvarium 54 liter och dom blev så agrisiva mot dom andra fiskarna när dom hade yngel så jag la ner en glasskva imellan och det funkade bra dom häll sig på varsin sida (hur skulle dom annars gort)

        // bessa
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok, det är ju inte så många fiskar. Hur stort är akvariet? Pictusmalarna är nog de farligaste så länge det är ägg och icke frisimmande yngel. Jag hade en stor Synodontis en gång, och ett eldbukspar hade lekt på en sten på botten. När malen fick upp vittringen på äggen var det kört, den rörde inte en min när paret försökte köra bort den, den dammsög stenen helt och hållet. Om ni tar bort malarna, och den tredje rödcikliden så ökar nog schanserna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...