Discusfråga, äggläggning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    Discusfråga, äggläggning...

    Har precis fått reda på ena könet på en av de stora Discusarna i mitt 720.. En hona utan tvekan för hon lägger ägg..

    Jag har 3 Discusar i det karet just nu men det är bara den här honan som jag vet könet på, de andra två är lite mindre och jag misstänker stark att de inte är könsmogna någon av dem ännu för de står som två frågetecken en bit bakom honan och bara tittar..

    Lägger Discushonor ägg utan att ha en könsmogen hane i närheten? Övar hon eller vad?

    Måste säga att det ser bra roligt ut, hon kämpar som sjutton och är såååå noggran vart hon lägger äggen och de andra ser ut som två byfånar som kikar på något förbjudet..
    Samtidigt så tycker jag ju synd om henne som inte har någon som befruktar rommen och sedan hjälper henne..
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De andra kan också vara honor, det händer att ciklidhonor leker tillsammans, och det händer också att honor lägger ägg ensamma, förmodligen för att bli av med dem.

    Du kanske kan köpa några till, som är större eller i alla fall lika stora som honan. Det verkar som att om en ciklidhane är mindre än honan, t.ex för att han är yngre, så tar hon honom kanske inte på allvar. Jag har själv ett par nu, som var i lektagen i affären De lekte häromdagen, men äggen försvann tyvärr. Har däremot två scalarepar i samma akvarium, varav det ena har nykläckta yngel, och det andra paret lekte idag.
    Senast redigerad av Shepard; 15 February 2008, 21:19.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Tack för svaret!

      Det lustiga är att jag trodde den här honan var en hane för hon har varit så aggressiv på maten vid matningen jämt. Men hon är väl bara väldigt hungrig..*S*..

      Ja, jag funderar på att köpa in en till Discus i större format. Har ju 10 på tillväxt också, så jag vill inte överbefolka 720 karet med för många eftersom de tio också är tänkta att gå där i sedan. Problemet är ju att veta om det är en hane man köper..

      Tiden får utvisa vad det blir av detta, nu VET jag iallafall att jag har 1 hona, inte helt fel det heller..

      Att honor kan leka tillsammans vet jag, men den här leker helt själv, de andra två står och ser ut som frågetecken bakom en rot..*S*..

      Ahaa, så om hanen är mindre än honan så är det svårare för honom att göra rätt för sig alltså? Det låter ju logiskt iofs. Ser ju på makens lekpar där hanen är mycket större än honan och där fungerar leken men inte yngelvården ännu. Jag tycker mig se att hanen försöker ta hand larverna när de kläcks(spottar tillbaka dem på konen) medan honan käkar upp dem.

      Härligt med lekande par!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, så du har fler på g Men om du köper en fullvuxen, med rejäl panna, så borde det vara en hane.

        Vad det gäller discus har jag hört att hane och störst inte behöver betyda dominant, en mindre hona kan också vara det, om jag minns rätt.

        Ja, honan vill förmodligen ha en partner som är stor och stark, och kan försvara avkomman bra. De två första chokladcikliderna jag hade visade det sig att honan var den större, och efter leken fick han inte vara med, och senare dog han av ett stort sår bakom ena gälen, vilket förmodligen var gjort av honan. En annan gång hade jag två Geophagus brasiliensis, inte så stora, men hanen dog, och jag köpte en ny, som var lite mindre än honan, men honan ville inte riktigt låta honom komma till, om jag minns rätt.

        Se´n är det ju inte alltid ett par kommer överens, även om storleksskillnaden är ok, som när jag köpte en ny hona till en scalarehane, och hon efter leken gav sig på hanen ordentligt.

        Ja, det är kul när de leker
        Senast redigerad av Shepard; 15 February 2008, 22:08.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Sant detta med dominas, det är nog ganska individuellt egentligen.
          Ja det är ju också ett dilemma, om man köper en vacker hane och det inte funkar iallafall..

          Jag får höra med butiken vad han har åt mig. Ganska typiskt att den största är en hona..*S*..
          Men de andra borde ju komma ikapp någon gång och då kanske det finns en hane i den gruppen som passar henne.. Jag har ju inte bråttom alls. Har inte haft odlingsplaner på Discus, utan vill ha dem bara för att de är så underbart vackra och speciella i mina ögon. Jag bara älskar dem..

          Jag har som utmaning att få dem att växa från 5 cm till vuxen, de tio små alltså..*S*.. det är ju underbart roligt att se hur de faktiskt växer så det knakar om än väldigt ojämt. Vissa växer snabbare än andra och det kvittar vad jag gör, men alla växer iallafall.

          De kan visst bli väldigt taskiga honorna verkar det som.. Bäst att se till att hanen är något större då iallafall, OM det nu skulle bli så att man vill testa om det går att få yngel på Discusarna.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            De små som växer snabbast bör vara hanar, men det kan nog också att bero på vilka som är dominanta, och får mest mat.

            Nej, helt säker på att det funkar bara för att man får tag i en hane kan man ju inte vara, men hoppas kan man ju Det bästa är ju att skaffa flera, och låta dem välja partners själva, och du har ju flera små, så det ska nog gå att få åtminstone ett par.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              De små som växer snabbast bör vara hanar, men det kan nog också att bero på vilka som är dominanta, och får mest mat.

              Nej, helt säker på att det funkar bara för att man får tag i en hane kan man ju inte vara, men hoppas kan man ju Det bästa är ju att skaffa flera, och låta dem välja partners själva, och du har ju flera små, så det ska nog gå att få åtminstone ett par.
              Ja, jag har ju 13 stycken för tillfället..*S*.. Vore skumt om inga av dem finner varandra..

              Ja detta med tillväxten på de små är klurig, en av dem är groteskt stor om man jämför med de andra som är lika gamla. Men jag ser ingen speciell dominans vid matningen heller, men jag sitter ju och håller i oxhjärtat ända tills alla ser ut som som om de svalt små fotbollar..*S*.. det jag märker är att de som är lite större äter under en längre tid även det som faller ner på botten. De äter 3-rätters middag med påtår, medan de mindre nöjer sig med huvudrätten och sedan vill de inte ha mer oavsett om maten kommer och seglar förbi precis vid munnen..*S*.. Där tror jag största orsaken finns, de äter mindre helt enkelt, men inte på grund av bråk vid maten utan de är nöjda med det de ätit.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, de små äter nog inte lika mycket, de får väl helt enkelt inte plats med så mycket i magen
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Nej, helt säker på att det funkar bara för att man får tag i en hane kan man ju inte vara, men hoppas kan man ju .
                  Ja hoppas kan man ju!
                  Maken köpte en jättestor hanne bara för att den var så fin, han hade inte en aning om vad det var för kön på de som gick i hans kar, två timmar efter att han släppt i hannen så börjar han fjäska för en av de andra discusarna i karet, putsa på röret till filtret och greja, vips så hade honan lagt ägg.. Där kan man säga att det sa klick direkt..*S*..

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Ja, de små äter nog inte lika mycket, de får väl helt enkelt inte plats med så mycket i magen
                    Ja det är en logisk förklaring men jag tycker ju att de borde gå och beta lite som de större gör, men nepp.. de vägrar. Har de ätit så har de, inget små nopprande för dem inte..*S*.. Men de kommer väl ifatt de också, så länge ingen mår dåligt eller slutar växa så kör jag på med handmatningen och håller koll på vattnet och rent i karet, resten får de sköta själva..

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hehe ok, hur gick leken då? Höll äktenskapet?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ramnissan
                        • October 2007
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Hehe ok, hur gick leken då? Höll äktenskapet?
                        Mja, äggen kläcktes sedan försvann de. Detta har de gjort om två gånger till, senast igår kläcktes det några ägg. Men maken fick nitritspik i lekkaret så det blev inte så lyckat. Hanen kämpar på med att plocka upp och sätta tillbaka larverna men honan verkar tycka att de passar bäst i magen..
                        Däremot så verkar de fortsätta vara sams

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Förklaring, när han insåg att det var ett lekpar åkte han in och köpte ett 200 liters som lekkar..*S*.. Detta blev det nitrispik i av förklarliga skäl..nytt filter och tanklöshet..

                          Man tar ju filtergojs från väl inkörda filter och stoppar i den nya, det vet ju ALLA zoopettare..*S*.. Nu vet han efter denna nitritspik att jag alltid har rätt..

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Mitt förra discuspar fick frisimmande yngel i ett akvarium, se´n flyttade jag dem, och de fortsatte leka, men det blev inga yngel. Till slut blev honan mager och dog, de lekte ju varje eller varannan vecka, så det tog ju på krafterna.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Mitt förra discuspar fick frisimmande yngel i ett akvarium, se´n flyttade jag dem, och de fortsatte leka, men det blev inga yngel. Till slut blev honan mager och dog, de lekte ju varje eller varannan vecka, så det tog ju på krafterna.
                              Ja, jag har sagt till maken att han får se till att de inte leker ihjäl sig. Då är det bättre att ta honan eller hanen(dela på dem ett tag) och stoppa ner i 720(hans, inte mitt) bland de andra ett tag så att de får vila.. Hoppas att han lyssnar på det bara.. Han har ju haft akvarium lääängre än mig så det kan ju vara svårt att tro på en nybörjare..*S*..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...