Scalarer i yngelkasse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Scalarer i yngelkasse

    Hubba !

    För ett par veckor sedan fick jag kanske 150 frisimmande yngel av mina slöjscalarer.

    Det gick bra i 2-3 dagar, föräldrarna vaktade fint och de hade prexis börjat äta av artemian.

    Så helt plötsligt tappade föräldrarna intresset. Och var andra fiskar snabbt framme och började hugga på ynglen.

    När jag stod och tittade på detta så fick jag en idé om hur jag skulle kunna "rädda" en del av dom.

    Snabbt fram med den gamla yngelkassen som används ibland till mollys/platys.

    Ner med håven och fånga 25-30 st av dom, ner i kassen.

    Gick jättebra i 3 dagar, de simmade lugnt runt i kassen, käkade och såg ut batt trivas.

    Igår så ser jag en intressant sak.

    Ynglen simmar ut genom gallret !!!!

    Utanför står det 3-4 mollys som får sig ett rejält skrovmål.


    Så gick det med det......


    Får nog skaffa mig ett riktigt yngelkar.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den sista meningen är nog ingen dum idé.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PowerSteffo
      • March 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      Hubba !

      För ett par veckor sedan fick jag kanske 150 frisimmande yngel av mina slöjscalarer.

      Det gick bra i 2-3 dagar, föräldrarna vaktade fint och de hade prexis börjat äta av artemian.

      Så helt plötsligt tappade föräldrarna intresset. Och var andra fiskar snabbt framme och började hugga på ynglen.

      När jag stod och tittade på detta så fick jag en idé om hur jag skulle kunna "rädda" en del av dom.

      Snabbt fram med den gamla yngelkassen som används ibland till mollys/platys.

      Ner med håven och fånga 25-30 st av dom, ner i kassen.

      Gick jättebra i 3 dagar, de simmade lugnt runt i kassen, käkade och såg ut batt trivas.

      Igår så ser jag en intressant sak.

      Ynglen simmar ut genom gallret !!!!

      Utanför står det 3-4 mollys som får sig ett rejält skrovmål.


      Så gick det med det......


      Får nog skaffa mig ett riktigt yngelkar.
      Wow, Precis så här tänkte jag med när en av de första kullarna blev utlämnade av föräldrarna. Satte i 2 i ett sånt kar. Men de försvann nästa dag. Såg att föräldrarna var på karet.Kan det vara så att de såg det som mat då? Och "sög" ut dem via springorna? För SUG har de....
      Men jag tror att de ville ut till mamma o pappa, så de tog sig nog ut ändå.
      Då är jag mycket intresserad över en yngelkasse som skulle fungerat. Finns det?



      /Stefan

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Yngelkasse med finmaskigt nät borde väl fungera?
        Har själv skalarer som sugit ut svärdbäraryngel ur yngelkassen och simmar småskalarerna ut alldeles av sig självt så blir det ju ännu knepigare.

        Tänkte mest på en sån här då, som jag har mina nyare, lite "finare" räkor i tills vidare. Köpte den på Djurmagazinet och den är även lite större än de där flytande i plast som jag tycker finns överallt.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Inka; 15 February 2008, 13:55.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        Arbetssätt...