Mina bolivianer har lagt ägg, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sheribaby
    • September 2007
    • 33

    Mina bolivianer har lagt ägg, hjälp!

    Igårkväll när jag kikade lite i akvariet för att se vad min två bolivianska fjärilsciklider höll på med såg jag till min förvåning att de hade lagt ägg, så nu antar jag att då var det en hona och en hane

    Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan äggen kläcks?
    Är det något speciellt man bör tänka på när de väl kläcks?
    Är bolivianer bra föräldrar? Alltså kan yngel vara kvar i akvariet när äggen kläckts eller blir de lätt uppätna?

    Just nu har vi väldigt få fiskar i akvariet eftersom majoriteten dog av massdöd för 1 månad sedan. Nu har vi 2 bolivianer, 5 otocinclusar.

    Tacksam för svar
    95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Äggen kläcks efter ca tre dagar. Bolivianer brukar nog vara bra föräldrar, även om de kanske inte alltid lyckas vid första försöket. Om du bara har fem Otocinclus med dem, så är inte risken att de blir uppätna särskilt överhängande. Om äggen väl lyckas kläckas, så kommer de nog att klara sig till frisimmande, och då kan du börja kläcka artemia.

    Lycka till
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • sheribaby
      • September 2007
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Äggen kläcks efter ca tre dagar. Bolivianer brukar nog vara bra föräldrar, även om de kanske inte alltid lyckas vid första försöket. Om du bara har fem Otocinclus med dem, så är inte risken att de blir uppätna särskilt överhängande. Om äggen väl lyckas kläckas, så kommer de nog att klara sig till frisimmande, och då kan du börja kläcka artemia.

      Lycka till
      Supertråkigt nog åts alla äggen upp frågan är vem som åt dem? bolivianerna eller ottisarna? hmm?
      95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av sheribaby
        Supertråkigt nog åts alla äggen upp frågan är vem som åt dem? bolivianerna eller ottisarna? hmm?
        Troligen var det föräldrarna, det är inte många ciklider som klarar första leken. Ottosarna är dessutom väldigt fega av sig och skulle nog inte klarat att gå på äggen.
        Bättre lycka nästa gång!
        Senast redigerad av Vic; 21 February 2008, 17:21.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • sheribaby
          • September 2007
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Vic
          Troligen var det föräldrarna, det är inte många ciklider som klarar första leken. Ottosarna är dessutom väldigt fega av sig och skulle nog inte klarat att gå på äggen.
          Bättre lycka nästa gång!
          aah tack så mycket! Ja jag hoppas de fixar biffen nästa gång
          95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

          Kommentar

          Arbetssätt...