Behöver goda råd: Skall jag behålla Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    Behöver goda råd: Skall jag behålla Diskus?

    Kort bakgrund: Var hemma hos en bekants bekant i lördags. Ser att de har ett 200 litersakvarium med en jävla fisksoppa (scalarer, platy...) sen ser jag två små mörka och skygga Diskusar ligga i hörnet och trycka. Ca 7 cm långa och på ögonen kan jag se att de är proportionerligt stora.

    Ägaren berättar att han är trött på de tråkiga fiskarna (som han köpte för 4 veckor sen) och att jag gärna få köpa dem om jag vill. Så jag ger honom 150 kr för de två fiskarna och tar hem dem till mitt 400l sydamerika. En billig peng för att rädda stackarna som såg så ledsna ut.

    Planen var att ta ner dem till akvarietjänst idag och byta in dem mot något annat, men så blev jag kär i fiskarna under gårdagen. De simmade runt i akvariet och hade börjat färga ut igen (kan dock inte riktigt sätta fingret på vilken typ av diskus det är) - de var dock skygga när jag närmade mig akvariet, men kom fram när jag satt vid akvariet. Senare på kvällen kunde jag t.o.m. öppna locket utan att de simmade och gömde sig.

    Provade även med artemia, diskusmix och svarta mygglarver i olika omgångar - men det enda de visade intresse för var artemian (även om de oftast spottade ut det efter några tuggor). Men fiskarna ser verkligen ut att trivas, och jag tror verkligen att de hade trivts med en 5 kompisar till.

    Nuvarande akvarie är 400 l (350l simyta och 50 liter filter i BTN bakgrund + ett stort ytterfilter), temp 27,5 grader, ph 6,2, och aldrig problem med nitrit, nitrat eller något annat. Akvariet har CO2 och en massa växter (kanske inte optimalt ur rengöringssynpunkt, å andra sidan så tar växterna upp rätt mycket skit)

    Invånare i karet är nu:
    1+2 Agassizii
    1+1 Kakadua
    1+1 Kurvciklid (dessa byter jag bort om jag skaffar diskus)
    1+1 Bågciklid
    15 rödmunstetror
    3 siamensis algätare (dessa byter jag bort om jag skaffar diskus)
    4 st neontetror (som skall byta burk)
    1 st L81
    2 Ancistrus


    Så mitt dilemma är nu:
    1. Byta in Diskusarna mot ett tilgogkvitto och nöja mig med att jag hjälpt dom från en dålig ägare
    2. Skaffa 5 diskuskompisar till de 2 nuvarande?
    Senast redigerad av kanotisten; 14 February 2008, 20:25.

  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    #2
    inga goda råd?

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      fortsätt med discus.
      Diskus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, och de börjar säkerligen käka igen om några dagar när de känner sig hemma!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Nu vet du ju hur fina dom är, och med ett gäng kompisar kommer dom nog stormtrivas.
          Go for diskus!
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • kanotisten
            • May 2006
            • 218

            #6
            I am going for diskus!!!

            Har redan sett ut ett gäng väldigt oblyga diskus i affären som snart har ett nytt hem.

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Själv har man hämtat 5 nykomlingar ikväll och nu har jag 15 diskus här hemma igen

              Man lär nog inte sluta med diskus fast man var lite trött på dom för ett tag sedan

              Underbara vackra fiskar som kommer och tigger mat vid frontrutan var gång man kommer in i akvarierummet
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • kanotisten
                • May 2006
                • 218

                #8
                Ja, de två blygisarna som kom i lördags har nu börjar äta. Bara artemia än så länge, men förmodligen kommer de äta diskusmixen när de fått lite sällskap (imorgon) som visar dem att maten är ofarlig.

                Nu gäller det bara att bestämma sig för vilka kamrater de skall få.

                Kommentar

                • kanotisten
                  • May 2006
                  • 218

                  #9
                  Så, tömde akvariet på lite fisk och införskaffade 5 diskusar - så nu är dom 7 i karet och simmar redan runt i akvariet som om de ägde det.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Kanon ju

                    Hoppas dom kommer överens i karet alla oxå så inte nån blir mobbad.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Fredde L
                      • October 2006
                      • 241

                      #11
                      Va roligt! Välkommen in i diskusdjunglen. Bara att önska lycka till.
                      Hade varit roligt med lite bilder.
                      Mvh//Fredrik


                      Kommentar

                      • kanotisten
                        • May 2006
                        • 218

                        #12
                        Jag fick en bild med alla, sen dog batterierna i kameran.

                        Tittar nu på bilden, och jag skulle skämma ögonen av mig ifall jag visade den för allmänheten. Suddig, smuts på framrutan... ja usch.

                        Däremot två glädjande nyheter. Redan nu, en dag efter att de kommit så äter de flesta artemia. Än mer glädjande är att två äter torrfoder - så förhoppningsvis kan de få alla andra att inte vara så kräsna.

                        temp: 28,5 grader
                        ph: 6,5

                        Kommentar

                        • kanotisten
                          • May 2006
                          • 218

                          #13
                          Lite uppdatering, och kanske behov av fler råd.

                          Alla fiskarna äter artemia, och de flesta (kanske alla) äter även nu diskusmix och flingfoder. De simmar runt livligt i akvariet och ingen ligger och trycker i något hörn.

                          Temperaturen går från 28,5 på morgonen upp till 29,5-30 när belysningen har varit på. Matar fiskarna 2-4 gr dagen. Kört 2 vattenbyten hittills på runt 15-20% var. Ph ligger på 6,5-6,7 och 0 på nitrit eller nitrat

                          Allt verkar alltså ok, om det inte hade varit får de små detaljerna. jag kanske är övernojjig, men fiskarna är lite mörka, och på några av fiskarna har jag sett något som kan tydas som en liten, liten, liten vit prick här eller där (nu snackar vi om nån enstaka prick på kanske 0,1 mm, som bara syns när man kollar riktigt noga)

                          Som sagt, jag kanske är övernojjig. De mikroskopiska vita prickarna kanske inte är något farligt, och den mörka färgen kanske beror på andra saker. Som sagt, de äter glatt och är aktiva över hela akvariet.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Så länge de äter och skiter som de ska behöver du inte oroa dig. Skulle däremot någon ställa sig i ett hörn är det läge för lite action.
                            Blir inte prickarna större eller som kratrar är det säkert tillfälligheter, men för säkerhets skull håll ett vakande öga på dem.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • kanotisten
                              • May 2006
                              • 218

                              #15
                              Här kommer två bilder:

                              Fiskparad - http://img407.imageshack.us/img407/1...skusar2rz0.jpg

                              Äta äta - http://img249.imageshack.us/img249/6111/diskusaref3.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...