Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Fjärilsciklider

    Hej hej
    Jag har ett 110liters akvarium med 4st fjärilsciklider i

    bild : http://Abbee.bilddagboken.se/index.p...EmY3VycmltZz0x

    länkade till en bild så ser ni inredningen osv:P

    ph ligger på strax under 7

    I samma kar går 8st små (ca 1cm) segelfensmollysar och en gibbiceps.

    jag har två hanar och två honor, och den större hanen kör med de andra lite och de verkar inte vara ett dugg intresserade av romantik

    hur ska jag göra för att få fart på dem?
  • tompa_2006
    • July 2006
    • 98

    #2
    Fint kar!

    Tempraturen ska inte ligga över 26 grader. Det kan stressa dom. Se till att det finns flata stenar i tanken som dom kan leka på. Ibland väljer dom att leka i grottor.

    Hur länge har du haft dom? Dom kan ta god tid på sig att acklimatisera sig. Sen är det viktigt att hålla en jämn vattenkvalté.

    Ska själv ge mig på fjärilar snart.
    Mvh
    -----------------------------------

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      .

      okej, asså detta med temperaturen är väldigt förvirrande, för enligt vissa fakta ska man som du säger ha under 26 och enligt andra helst runt 28.

      jag har 28 grader nu men då kanske jag ska testa att sänka lite då

      jag har byggt en grotta, men det kanske syns lite taskigt på bilden har liksom grävt ned den lite i sanden.
      har förutom bakgrunden föst två bruna a4 papper på sidorna av akvariet så det ska bli lite mera avskärmat

      kanske byta belysning till svagare ,aternativt, skaffa lite mera flytväxter?

      och sen är det så att den största hanen har färgat ut ordentligt, och ibland låter han en hona komma nära och de har undersökt en sten nära pumphuset tillsammas MEN sen kör han bort henne!,
      precis som att han är rädd för vad som ska hända sen

      Kommentar

      • RICHE
        • February 2008
        • 24

        #4
        HEJ Hur ser fjärilciklidens rom ut?? Och är honan gravid om den är tjock och röd om magen och holler sig när hanen och en flat sten inne i ett tätt planterat ställe??

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #5
          Mina fjärilar mådde betydligt mycket bättre i en temp på 28 grader jämfört med en temp på 24-26. De visade efter en tid (efter höjningen) tendenser på lek. Dock låg jag för högt i PH för att de skulle trivas riktigt bra.

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av Ahlqvist
            Mina fjärilar mådde betydligt mycket bättre i en temp på 28 grader jämfört med en temp på 24-26. De visade efter en tid (efter höjningen) tendenser på lek. Dock låg jag för högt i PH för att de skulle trivas riktigt bra.
            mina såg faktiskt lite piggare ut idag när jag sänkt från 28 till 26 :P kanske bara e slumpen men men ^^

            när de delat in sig i par, simmar paret tsms hela tiden då?

            Kommentar

            • Ahlqvist
              • January 2008
              • 661

              #7
              Mina höll sig nära varann mest hela tiden Men om det är det normala kan jag inte svara på!

              "
              So Long, and Thanks for All the Fish
              "
              Douglas Adams
              Spana in NVSA's Webbsida!

              Kommentar

              • Hungsterx
                • January 2010
                • 16

                #8
                Hur paren beter sig

                Ursprungligen postat av Albinfiskare
                mina såg faktiskt lite piggare ut idag när jag sänkt från 28 till 26 :P kanske bara e slumpen men men ^^

                när de delat in sig i par, simmar paret tsms hela tiden då?
                Jag har nyligen köpt två par av fjärilsciklider. Beteenden som jag har uppmärksammat är att nej de simmar inte alltid tillsammans men ofta.

                Vad som utmärker att två fjärilar hör ihop kan vara det jag har sett. När dem är på väg att leka eller att de har lekt. Då vill dem skydda sitt revir mot andra fjärilar, då ser man att hanen kör bort/jaga andra fjärilar både hanar och andra honor. Om man uppmärksamma här ser man att det är EN hona där han varken jaga eller stressa och som han gärna vill simma bredvid efter att har letat efter mat och kört bort andra osv. Jag antar att det är så man kan se att de verkligen är ett par.

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  Ursprungligen postat av tompa_2006
                  Fint kar!

                  Tempraturen ska inte ligga över 26 grader. Det kan stressa dom. Se till att det finns flata stenar i tanken som dom kan leka på. Ibland väljer dom att leka i grottor.

                  Hur länge har du haft dom? Dom kan ta god tid på sig att acklimatisera sig. Sen är det viktigt att hålla en jämn vattenkvalté.

                  Ska själv ge mig på fjärilar snart.

                  då tycker jag du borde läsa på lite mer...

                  mina fjärilar har precis som ahlqvist skirver trivts betydligt bättre i en högre temp! har aldrig hört att fjärilar leker i grottor. de leker på flata underlag(blad stenar etc)... vattenkvalite är ock viktigt att hålla!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    japp. jag har mina fjärilar i 28 grader. Nu har de inte lekt än men har bara haft dem i 2 veckor så. men de är pigga o färgar ut mycket!

                    Kommentar

                    • Otto the Otocinclus
                      • December 2008
                      • 94

                      #11
                      Temperaturen vet jag inte särskildt mycket om men däremot har jag läst att även om de flesta par leker på öppna ytor precis som smurfmats säger så väljer vissa par att lägga rommen i grottor.
                      Sen bara en liten fråga, om man håller fjärilar, borde man bara köpa ett par eller flera??

                      Kommentar

                      • firren_99
                        • September 2009
                        • 237

                        #12
                        Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
                        Temperaturen vet jag inte särskildt mycket om men däremot har jag läst att även om de flesta par leker på öppna ytor precis som smurfmats säger så väljer vissa par att lägga rommen i grottor.
                        Sen bara en liten fråga, om man håller fjärilar, borde man bara köpa ett par eller flera??
                        Om man bara har ett par är det inte lika stor chans att de leker, men det går utmärkt att bara ha ett par.

                        Kommentar

                        • Hungsterx
                          • January 2010
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av firren_99
                          Om man bara har ett par är det inte lika stor chans att de leker, men det går utmärkt att bara ha ett par.
                          Det stämmer nog med mina erfarenheter också. Jag hade två par i ett kar innan och då lekte ena paret väldigt mycket och de gick ofta tillsammans efter att har kört undan de andra paret. Nu när jag har separerat paren. Plötsligt behandlar fiskarna varandra som främlingar. Jag antar att deras instinkt att hålla om sina partner blir starkare när det finns konkurrens men när det inte finns så e det skitsamma.

                          Kommentar

                          • Hungsterx
                            • January 2010
                            • 16

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            japp. jag har mina fjärilar i 28 grader. Nu har de inte lekt än men har bara haft dem i 2 veckor så. men de är pigga o färgar ut mycket!
                            jag har mina i 27 grader, de har haft 3 kullar på 3 veckor. Men om du har otur då kan det vara så att fiskarna har varit uppväxt med var sin partner tidigare eller åtminstone en av dem , då är dem inte villiga att attraheras av varandra. Det är bara vad jag har uppmärksammat i mit akvarie. Så när man köper fjärilar ska man alltid hitta de som går ofta tillsammans. Om de är ett par och ganska dominant, vilket kan bara finnas ett par i varje kar i zoo affären så e det paret just det du ska ha.

                            Man kan identifiera paren om man uppmärksamma tex en hane som jagar bort andra fiskar / fjärilar. För att efter en stund återvänder han till en hona där han beter sig väldigt lugn och gärna vill visa färg. Iakttar en stund om han vänder till samma hona gång på gång, för där har du ett par.

                            Jag ska snart köpa ett nytt par hehe. Mina har lekt många gånger men de är inte bra föräldrar äggen hinner dem käka upp innan de ens mögla. Om jag tar äggen ifrån dem då lyckas jag inte med vatten kvaliteten. Har lekt med det nu en gång och har inte lyckas få nog testa nya värden helt enkelt. Men 27 grader funkar bra för mig som sagt sen är det vatten kvaliteten och förälder som gäller. Det blir svårt men det känns som ett äventyr varje gång man ser dem kläcka ut ägg.
                            Senast redigerad av Hungsterx; 21 January 2010, 23:57.

                            Kommentar

                            • Hungsterx
                              • January 2010
                              • 16

                              #15
                              Ursprungligen postat av smurfmats
                              då tycker jag du borde läsa på lite mer...

                              mina fjärilar har precis som ahlqvist skirver trivts betydligt bättre i en högre temp! har aldrig hört att fjärilar leker i grottor. de leker på flata underlag(blad stenar etc)... vattenkvalite är ock viktigt att hålla!
                              De kan leka i grottor finns till o med youtube klipp på det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...