Discus problem :(:(:(:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spartak
    • February 2007
    • 53

    Discus problem :(:(:(:(

    Hej alla! jag har köpt 5 st discusar från en privatperson då han skulle flytta utomlands, 4 av dem har storleken 10-13 cm och den femte är en liten, dem simmar i en 240 liters kar med en mal och inget annat, dem har fina och starka färger och inget som signalerar till ngn sjukdom ingeting jag kan bedöma iaf.

    nu är problemet, dem vill inte äta nått .. jag har havt dem i mitt vatten snart ca 3 dagar .. men visar inget intresse för mat

    mina vatten värden ser ut så här

    Nitrit = 0
    pH = ca 6,8
    Temperatur 28,8 C

    snäll hjälp mig nån och berätta vad jag ska göra.. har både frystfoder och torrfoder, dem visar inget intresse alls för mat, jag kommer må jätte dåligt om nån av dem dör

    är ny på detta med diskusar, så bara fråga mig mer saker om ni undrar för att kunna hjälpa mig.
  • tompa_2006
    • July 2006
    • 98

    #2
    Vad försöker du mata dom med?

    Låter som dom är ovana vid maten du försöker ge dom.
    Mvh
    -----------------------------------

    Kommentar

    • Spartak
      • February 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av tompa_2006
      Vad försöker du mata dom med?

      Låter som dom är ovana vid maten du försöker ge dom.
      fryst mat som följde med vid köpet av fiskarna. alltså den maten förra ägaren matade dem med .

      Kommentar

      • Ramnissan
        • October 2007
        • 514

        #4
        Står de och trycker i skymundan eller är de framme något när du är vid akvariet? Letar de inte mat alls? Även om de inte äter när du är där så kanske de äter när du går ut ur rummet? Kan du smyga på dem?

        Mina var lite kinkiga i början men jag envisades med att hålla i maten vid ytan tills de kom och åt. Nu swischar det bara till i akvariet när jag kommer med maten så står de vid matningsstället.

        Kommentar

        • Spartak
          • February 2007
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Ramnissan
          Står de och trycker i skymundan eller är de framme något när du är vid akvariet? Letar de inte mat alls? Även om de inte äter när du är där så kanske de äter när du går ut ur rummet? Kan du smyga på dem?

          Mina var lite kinkiga i början men jag envisades med att hålla i maten vid ytan tills de kom och åt. Nu swischar det bara till i akvariet när jag kommer med maten så står de vid matningsstället.

          ja preciss.. i första början var dem livrädda för allt och dem var inte så sociala, dem tryckte sig alla i ett hörn och inte vågade nåt.. nu är dem mer avslappnade iaf.. dem har börjat simma som de ska... jag ska testa de du säger med att smyga på dem.. de kanske fungerar

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #6
            Ursprungligen postat av Spartak
            ja preciss.. i första början var dem livrädda för allt och dem var inte så sociala, dem tryckte sig alla i ett hörn och inte vågade nåt.. nu är dem mer avslappnade iaf.. dem har börjat simma som de ska... jag ska testa de du säger med att smyga på dem.. de kanske fungerar
            Ja kika om de äter när du inte är där.
            Det är en utmaning att ha diskus helt klart.

            man kan även se på deras magar om de ätit i smyg, en liten bula på magen en stund efter matning indikerar att de har mat i magen. Kolla sedan att de bajsar ordentligt.

            Jag har suttit i timmar med näsan mot rutan och studerat mina diskusar detta har nog gjort att de känner igen mig numera.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kom igen om ett par veckor och de inte har ätit, det har tagit upp till 3 veckor innan nyinköpt diskus har ätit hos mig och ingenting som är direkt onormalt.
              Jag tycker mig se skillnad om fisken är stor från början eller om man köper smådiskus. De små brukar vara hetare på gröten än vad de stora är, men det kan ha betydelse att de är på väg att växa upp medans de stora är just -stora.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kom igen om ett par veckor och de inte har ätit, det har tagit upp till 3 veckor innan nyinköpt diskus har ätit hos mig och ingenting som är direkt onormalt.
                Jag tycker mig se skillnad om fisken är stor från början eller om man köper smådiskus. De små brukar vara hetare på gröten än vad de stora är, men det kan ha betydelse att de är på väg att växa upp medans de stora är just -stora.
                Sant, de mindre är hungrigare på maten än de stora när man fått hem dem. Men tre veckor? Så lång tid tog det inte här iallafall..

                Kommentar

                • Spartak
                  • February 2007
                  • 53

                  #9

                  Kommentar

                  • Fredde L
                    • October 2006
                    • 241

                    #10
                    Aj då. Hade lite av samma problem när mina var nya. Jag köpte ett gäng skalarer och diskusarna trodde nog dom va av samma art för dom blev betydligt kaxigare. skalarer verkar ju bara ha mat som största hobby och diskusarna tog efter.
                    Hur ser inredningen ut i ditt kar? Nu är jag inget fann av att rota i burken stup i kvarten men ett gömsle där dom tror dom e trygga kan funka. Jag provade också att hänga ett lakan för framrutan på karet så dom inte kunde bli rädda för något.
                    Men skalarer funkade bäst för mig. Dom fick flytta när dom hade växt om diskusen för dom snodde all mat för dom
                    Mvh//Fredrik


                    Kommentar

                    • wlappis
                      • December 2006
                      • 200

                      #11
                      Spartak
                      Om dom är små så testa att höj temperaturen till 30-31 grader.
                      Temperaturen skall tydligen vara bra för matsmältningen särskilt för små Discus.

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Hmmm...är ingen diskus expert men runt 30grader och få gömnställen.
                        Det sägs ju att diskusar i allmänhet blir lite skygga om de kan gömma sig.
                        Kanske har fel men men...
                        Jag kör mina med sandbotten, rot i mitten, lite crinumlökar baktill med bra avstånd samt en anubis nana planta på lavasten.
                        Har aldrig haft det problemet...att de varken äter eller visar sig...
                        Däremot så har jag sätt både unga och vuxna i ett akvarium medd massa växter och man fick faktiskt leta för att se dem...så de trivs säkert i båda fallen men jag vill ju se fiskarna o ha dem aktiva.
                        Inte kolla växter hela dagen för att eventuellt se en glimt av en fena eller så...
                        Då de inte kan gömma sig så ser man dem mera...och de i sin tur kan uppfatta sin omgivning bättre...
                        Försök själv att se genom en häck och framför allt synas...funkar ju inte så bra...
                        Så min uppfattning är att gömnställen o växter kan man introducera sen när fiskarna har grepp om sin nya hemma miljö, både invändigt i akvariet och utan för.
                        En sak man kan göra är att mörka både baksidan och gavlarna...då tvingar man nästan fiskarna att studera framsidan...den sida där du som akvarieägare vill se
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...