Scalar varianter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Scalar varianter?

    Undrar egentligen vilka varianter det finns av dessa?

    Bilder är uppskattat då de säger mer än tusen ord.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Odlingsformer? Hur många som helst Vad de kallas varierar nog från affär till affär.

    Några jag kommer på nu är t.ex guld, svart, rök, marmor, guldmarmor, zebra, spök, bleeding heart (tror jag den kallas), koi, och albino. Se´n finns det en fjällmutation, som brukar kallas diamant, som förmodligen går att få fram i alla de färgerna, men är nog vanligast på guld och marmor. Se´n finns det nog några olika av t.ex marmor, en del verkar ha gul grundfärg, och vissa är mer silveraktiga. Och så har vi ju slöjscalare.
    Senast redigerad av Shepard; 03 February 2008, 21:04.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Finns det någe som heter flameback?
      Har sätt några magnifika sådana som alltså är röd/oranga på rygg och ryggfena.
      Även viss blått skimmer på gällocken.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Har du några bilder på några av de varianterna du nämnde?
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Redback finns det en som kallas har jag för mig, en vildform.

          Har några bilder, gå in på min zoonlänken i det här meddelandet, och kolla i mitt Juwel 240-galleri, och i mitt artikelarkiv, har en artikel om scalarer där.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Ska läsa lite då
            Tackar micke
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att ju längre ifrån vildformen man kommer, desto större är chansen att de är urusla föräldrar...?

              Dvs ju mer de är avlade, desto större är chansen att de har blivit articifiellt uppfödda.

              Slår ett slag för Spetsnosarna.......
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • PowerSteffo
                • March 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att ju längre ifrån vildformen man kommer, desto större är chansen att de är urusla föräldrar...?

                Dvs ju mer de är avlade, desto större är chansen att de har blivit articifiellt uppfödda.

                Slår ett slag för Spetsnosarna.......
                Ja, detta är intressant. Det är ju vad jag alltid hört.
                MEN, efter vad jag läst av dina inlägg, hur kommer det sig då att dina spetsnos inte klarat biffen än? Dina är ju vildfångade men äter ändå upp sin avkomma? Eller har jag missat nåt inlägg?
                Om man jämför med mitt scalarpar som inte ätit nån rom/avkomma från första leken. Dvs första leken resulterade i 10 frisimmande yngel. Dock så försvann de pga mig. Mat osv. Men som sagt, yngelvårdande från första stund. Iofs så kan det ju vara så att jag har fått ett par från en stam VF eller F1'or. Men, nja, skulle ändå tro att de kommer från hårt avlade odlingar. Vart ligger då logiken i detta?

                Jag tror ändå att det är mycket annat som spelar roll. Vatten, yttre förutsättningar, andra fiskar mm.

                Jag har en granne som odlat scalarer i 20 år. Han påstår att det spelade ingen roll vilken scalar han tog, de blev bra föräldrar ändå. Detta styrks av min lokala fiskhandlare som säger likadant. Med mitt scalarpar i tanke här så är jag beredd att säga likadant.

                Kommentar

                • Trollsvans
                  • November 2007
                  • 1118

                  #9
                  För ett tag sen såg jag nån variant av scalare på hornbach.. denna hade massor med ränder, och kallades "tigerscalare".
                  Är det fortfarande en odlingsvariant av P. scalare, eller är det korsat med nån annan art?
                  Och framför allt, är det nåt som skulle vara värt att skaffa?
                  //Troll

                  Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av PowerSteffo
                    Ja, detta är intressant. Det är ju vad jag alltid hört.
                    MEN, efter vad jag läst av dina inlägg, hur kommer det sig då att dina spetsnos inte klarat biffen än? Dina är ju vildfångade men äter ändå upp sin avkomma? Eller har jag missat nåt inlägg?
                    Om man jämför med mitt scalarpar som inte ätit nån rom/avkomma från första leken. Dvs första leken resulterade i 10 frisimmande yngel. Dock så försvann de pga mig. Mat osv. Men som sagt, yngelvårdande från första stund. Iofs så kan det ju vara så att jag har fått ett par från en stam VF eller F1'or. Men, nja, skulle ändå tro att de kommer från hårt avlade odlingar. Vart ligger då logiken i detta?

                    Jag tror ändå att det är mycket annat som spelar roll. Vatten, yttre förutsättningar, andra fiskar mm.

                    Jag har en granne som odlat scalarer i 20 år. Han påstår att det spelade ingen roll vilken scalar han tog, de blev bra föräldrar ändå. Detta styrks av min lokala fiskhandlare som säger likadant. Med mitt scalarpar i tanke här så är jag beredd att säga likadant.

                    Jag säger egentligen i mitt inlägg att chansen är större om de är VF eller odlade på rätt sätt.

                    Mina spetsnosar har numera fått kläm på saker och ting.

                    Exempelvis så sista leken fick jag fram kanske 80-90 frisimmade yngel.
                    Men de överlevde inte. Dels pga av brist på mat, dels pga att föräldrarna
                    inte lyckades freda ynglen från bolivianerna.

                    Jag säger inte att det är omöjligt att odlade betér sig bra.

                    Vad jag säger är att chansen är större med VF/F1, rätt odlade föräldrar.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • PowerSteffo
                      • March 2007
                      • 174

                      #11
                      Joda, jag vet vad du menar. Kul att dina spetsnosar fattat galoppen
                      Men jag menar att det kanske inte spelar någon roll hurvida de är hårt artificiellt odlade eller vildfångade. Dvs, andra omständigheter gör så att de blir bra föräldrar eller inte.

                      /Stefan

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av PowerSteffo
                        Joda, jag vet vad du menar. Kul att dina spetsnosar fattat galoppen
                        Men jag menar att det kanske inte spelar någon roll hurvida de är hårt artificiellt odlade eller vildfångade. Dvs, andra omständigheter gör så att de blir bra föräldrar eller inte.

                        /Stefan
                        ok där skiljer våra uppfattningar åt, det kallas ju för demokrati...

                        jag, och de jag har pratat med, anser att med jämförbara förhållanden,
                        så är det större chans att VF/F1 (kanske mer F1/F2, än VF) är bättre
                        föräldrar, så länge de är uppfödda på rätt sätt.

                        Problemet med VF är att de kanske är svårare att vänja vid akvarium
                        kontra flod/sjö livet, medans för F1/F2/F3---F1256 är vana vid fyra glasväggar / akvariemat....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Jag tror att det är en kombination, dels får nog yngel som har tagits från föräldrarna som ägg, svårare att själva lära sig hur de ska göra, men det har förmodligen med vattenvärden och så´nt att göra också, har t.ex hört att discusägg inte kläcks i för högt pH, om det nu stämmer. Se´n har jag också hört, att om man har för många andra fiskar, så att scalareparet känner att de ändå inte kommer att kunna vakta ynglen, så äter de upp äggen, hellre än att de låter nå´n annan fisk dra nytta av dem. Se´n tror jag vissa stammar är så hårt avlade, att de kan ha tappat det naturliga yngelvårdsbeteendet. Och större ciklider verkar ibland behöva ett antal försök innan de lär sig hur de ska göra.

                          En annan aspekt som kan spela in, är hur bra paret paret passar ihop. Jag hade ett par för ett antal år se´n, som kom överens, och vaktade ynglen bra (de försvann dock, förmodligen i brist på mat, och för många fiskar). Men så dog honan, och jag köpte en ny hona, som påstods vara vildfångad. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, och när de gjorde det, såg det bra ut, tills ynglen nästan var frisimmande, då blev hanen attackerad av honan, rejält tilltufsad, och ynglen försvann. Så jag tror att det är bra att skaffa ett litet gäng, som får välja partner själva.

                          Odlingsformer kan också vara bra yngelvårdare, har sett bilder på bland annat guld och marmorscalarer med frisimmande yngel, och hade själv ett par, bestående av en guldscalarehona, och en nästan helsvart marmorscalarehane, som fick frisimmande yngel några gånger. De försvann i och för sig rätt fort, om det berodde på att paret åt upp dem, eller brist på mat, vet jag inte.

                          Trollsvans: "Tigerscalare" är med största sannolikhet en odlingsform av den vanliga scalaren, kanske den som brukar kallas "zebrascalare", som ser ut som en vanlig scalare, men med ett band för mycket.
                          Senast redigerad av Shepard; 04 February 2008, 15:44.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PowerSteffo
                            • March 2007
                            • 174

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Jag tror att det är en kombination, dels får nog yngel som har tagits från föräldrarna som ägg, svårare att själva lära sig hur de ska göra, men det har förmodligen med vattenvärden och så´nt att göra också, har t.ex hört att discusägg inte kläcks i för högt pH, om det nu stämmer. Se´n har jag också hört, att om man har för många andra fiskar, så att scalareparet känner att de ändå inte kommer att kunna vakta ynglen, så äter de upp äggen, hellre än att de låter nå´n annan fisk dra nytta av dem. Se´n tror jag vissa stammar är så hårt avlade, att de kan ha tappat det naturliga yngelvårdsbeteendet. Och större ciklider verkar ibland behöva ett antal försök innan de lär sig hur de ska göra.

                            En annan aspekt som kan spela in, är hur bra paret paret passar ihop. Jag hade ett par för ett antal år se´n, som kom överens, och vaktade ynglen bra (de försvann dock, förmodligen i brist på mat, och för många fiskar). Men så dog honan, och jag köpte en ny hona, som påstods vara vildfångad. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, och när de gjorde det, såg det bra ut, tills ynglen nästan var frisimmande, då blev hanen attackerad av honan, rejält tilltufsad, och ynglen försvann. Så jag tror att det är bra att skaffa ett litet gäng, som får välja partner själva.

                            Odlingsformer kan också vara bra yngelvårdare, har sett bilder på bland annat guld och marmorscalarer med frisimmande yngel, och hade själv ett par, bestående av en guldscalarehona, och en nästan helsvart marmorscalarehane, som fick frisimmande yngel några gånger. De försvann i och för sig rätt fort, om det berodde på att paret åt upp dem, eller brist på mat, vet jag inte.

                            Ja, precis så här har jag tänkt också! Jag tror att scalarer som äter sin rom inte gör det för att de är dåliga yngelvårdare utan att de helt enkelt inser att situationen är för svår för dem att hantera. Låter kanske märkligt, men det spelar nog faktiskt mer roll hur de trivs än hur de är odlade.

                            /Stefan

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Ska läsa lite då
                              Tackar micke
                              Hittade du bilderna?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...