diskus, svår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    diskus, svår?

    hej!

    tänkte kolla med er om duskus värkligen e så svår som man hört. tex aa dom där fiskarna e rent omöjliga att hålla, eller oh dom fiskarna kan bara hållas av experter. tänkte kolla hur svåra ni tycker diskus e på en skala 1-10. och vad ska man tänka på när man skaffar diskus?
    Diskus

  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #2
    Nej den är inte så svår som jag har hört iallafall. De kräver lite mer engagemang och tid.

    Det man ska tänka på är att ha ett väl inkört kar som är tillräckligt stort. Diskus är stimfisk, de blir stora, de är dyra att köpa, de är känsliga för svängningar i vattenvärdena. Man behöver byta vatten oftare i ett diskuskar. De kräver varmare vatten än de flesta andra fiskar.Det är svårt att hitta fiskar som passar tillsammans med dem. Samma sak med växter, värmen gör att det inte är så många som trivs.

    Köper man små diskusar så blir det genast krångligare. Har själv upptäckt att det är i princip omöjligt att ha diskus på tillväxt i ett inrett kar. Svårt att hålla rent och de blir skygga. Själv har jag kompletterat med ett 200 liters som jag har mina småttingar i. Detta är helt oinrett(bara pumpar och doppvärmare) och mycket enkelt att hålla rent. Småttingarna kommer fram och verkar må mycket bättre än de gjorde i det stora som är inrett.

    Men tar man sig förbi allt detta och har tiden att ta hand om dem så att de trivs så är det nog bland de vackraste fiskarna jag vet iallafall..

    Läs på om Diskusen innan bara, allt du hittar och lite till. Själv skaffade jag böcker och lusade igenom nätet på informaion om dem innan jag köpte nya. Hade två innan som jag fick av maken. Dessa stod still i växten ända tills jag hittade information om hur man EGENTLIGEN sköter Diskus. Nu växer de så det knakar

    Kommentar

    • krizz
      • January 2008
      • 51

      #3
      Är ingen expert men har discus sedan några år.
      Man hör ofta om vattenbyten på halva akvarievolymen , ph kring 6 ,dagligen städad botten osv osv.
      Detta är inte på någotsätt fel .Tvärtom bra,om man vill ha det bästa för sina Discusar...
      Jag slarvade med vattenbyten en period och hade ostädad botten , ph kring 8 (direkt från kran).Vad resulterade detta i??? Jo LEK...Det gör dom inte om dom mår dåligt.
      Vad jag menar är att dom kanske inte är fullt så känsliga som man ofta hör.
      Detta är ENBART egna erfarenheter...

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Diskus var förr väldigt svår att hålla.
        Men visst om man ska ha små diskusar så är det allmänt lättare att hålla dem i ett oplanterat kar.
        Kanske någon sten lr rot men i det stora hela ett akvarium helt rent.
        Eftersom man matar på mer än vanligt för att få dem att färga ut och bli stora så är det lättare att ha dem helt kalt.
        Bra filtrering är ett måste.
        Jag har kört med eheim 2217 classic fast med eheim 2215s rotor.
        Bra rening men inte över dådigt med flås.
        Det där med halvt vatten byten är inget jag kört utan 30% varje vecka i samband med slamsugning
        Jag har placerat mitt insug till ytterfiltret 1-2mm från botten så det mesta sugs upp där.
        Har sätt en variant med bottenfilter kopplat till insuget...då slipper man ju slamsuga...
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          innerfilter, funkar de med diskusarna eller blir de för strömt? när ni säger kalt e de utan bottensubstans också?
          Diskus

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            innefilter funkar men som sagt vad så är vatten kvaliteten väldigt viktigt.
            Så många väljer ytterfilter mest för att de renar förbaskat bra och det är lättare att hålla bra och jämna vatten värden.
            Diskus kommer oftast från trögflytande floder så man ska försöka efterlikna det så mycket det går.
            Med kalt så är det helt rensat alltså utan bottensubstrat.
            Även fördel om man färgar sidorutorna svarta och baksidan.

            Foder är både granulat för diskus och flingfoder.
            Fryst foder så som krill och oxhjärta.
            Jag har märkt att man ska vänja dem vid lite olika fodertyper så tidigt som möjligt för vid eventuell försäljning vill man ju inte ha tillbax fisken på grund att den inte äter det som köparen erbjuder.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Halva vattenbyten är väl om du bara kör med innerfiler som inte räcker till. Har själv märkt bara på de här dagarna när jag haft småttingarna i 200L att det behövs ett filter med större filtervolym för att hålla vattnet på en acceptabel nivå. Så här krävs 50% vattenbyte varje dag just nu
              Så i morgon blir det ett ordentligt ytterfilter inhandlat. Köper ett likadant som jag har till ett av de stora akvarierna och byter själva behållaren med det nya för det är inkört redan... Då borde det bli bra, hoppas jag.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Klokt val.
                Som sagt var lättare att hålla bra vatten värden och rening med ytterfilter.
                Innefilter är ju oftast enbart mekaniska bortsätt från specialvarianter så som hamburger filter, bluewave filter, boxfilter eller filter i bakgrunden.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  innefilter funkar men som sagt vad så är vatten kvaliteten väldigt viktigt.
                  Så många väljer ytterfilter mest för att de renar förbaskat bra och det är lättare att hålla bra och jämna vatten värden.
                  Diskus kommer oftast från trögflytande floder så man ska försöka efterlikna det så mycket det går.
                  Med kalt så är det helt rensat alltså utan bottensubstrat.
                  Även fördel om man färgar sidorutorna svarta och baksidan.

                  Foder är både granulat för diskus och flingfoder.
                  Fryst foder så som krill och oxhjärta.
                  Jag har märkt att man ska vänja dem vid lite olika fodertyper så tidigt som möjligt för vid eventuell försäljning vill man ju inte ha tillbax fisken på grund att den inte äter det som köparen erbjuder.
                  Även om det är trögflytande floder så tror jag inte några av våra filter eller pumpar kan mäta sig med den strömmen. Men jag är ju nybörjare..än..

                  Har man akvariet på ställning så är det bra att komma ihåg att färga botten också..*S*.. upptäckte jag här om dagen..

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av firefox75
                    Klokt val.
                    Som sagt var lättare att hålla bra vatten värden och rening med ytterfilter.
                    Innefilter är ju oftast enbart mekaniska bortsätt från specialvarianter så som hamburger filter, bluewave filter, boxfilter eller filter i bakgrunden.
                    Ja, jag fattar inte vad jag tänte med alls, har ju 3 stora ytterfilter till mitt ena 720 och där är ju värdena kalasbra utan täta vattenbyten. Men bättre sent än aldrig iallafall..

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hur svåra de är beror väl också lite på var de kommer ifrån. Vad jag har förstått, så är svenskodlade tåligast (för oss i Sverige), de är vana vid vattnet, och har inte transporterats långa sträckor. Näst tåligast har jag hört att vildfångade är, och känsligast är de som är odlade i Asien, för de är så hårt odlade, och uppfödda med en massa kemikalier och medel i vattnet, så när de kommer hit, medtagna efter den långa transporten, så har de svårt att överleva i vårt vatten, utan medlen de är vana vid, om jag har fattat rätt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Hur svåra de är beror väl också lite på var de kommer ifrån. Vad jag har förstått, så är svenskodlade tåligast (för oss i Sverige), de är vana vid vattnet, och har inte transporterats långa sträckor. Näst tåligast har jag hört att vildfångade är, och känsligast är de som är odlade i Asien, för de är så hårt odlade, och uppfödda med en massa kemikalier och medel i vattnet, så när de kommer hit, medtagna efter den långa transporten, så har de svårt att överleva i vårt vatten, utan medlen de är vana vid, om jag har fattat rätt.
                        Det där var nog en av kraftigaste generaliseringarna jag sett. Finns massor med bra odlare i asien som odlar utan tillsatser. Packas de rätt är inte heller resan några problem.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Det där var nog en av kraftigaste generaliseringarna jag sett. Finns massor med bra odlare i asien som odlar utan tillsatser. Packas de rätt är inte heller resan några problem.
                          Ja, jag är ju inte så insatt, men det är vad jag har hört i alla fall. Om man köper discus i en affär och de är Asienodlade, så är det kanske svårt att veta vilken odlare de kommer från. Vad jag menar är att rent generellt är väl svenskodlade tåligare (för oss här i Sverige) än de som har odlats på andra sidan jordklotet, i annat vatten, och transporterats långa sträckor. Men visst, nog tror jag att även Asienodlade kan vara tåliga.
                          Senast redigerad av Shepard; 03 February 2008, 21:42.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #14
                            ok hur e de med dom från tyskland och danmark?
                            Diskus

                            Kommentar

                            • wlappis
                              • December 2006
                              • 200

                              #15
                              Ursprungligen postat av danneregner
                              ok hur e de med dom från tyskland och danmark?
                              Jag tror man skall vara lite petig och kolla noga innan man köper discus och akta sig för att blanda från olika ställen.
                              Hyfsat täta vatten byten och lite högre temp så funkar det bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...