Jäkla zebrahane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Jäkla zebrahane!

    Idag skulle jag åka och sälja mina fina Jack Dempseyungar till en affär. Har några gånger misstänkt att det varit nå´t lurt med dem, och fick det bekräftat idag, det är korsningar! Jag hade ett zebrapar ihop med JD-paret, och de lekte ungefär samtidigt, men zebrahanen måste ha smugit sig in i JD-leken också, och befruktat de äggen, som se´n vaktades av JD-paret. Irriterande, nu blir mina fina yngel mat, åt några monster han har i affären Han vill inte sprida korsningarna vidare, och det förstår man ju, men nu när jag äntligen lyckats föda upp en kull ciklidyngel för första gången på länge, kläckt artemia och stått i... Alltså, ha inte zebraciklider ihop med andra lekande centralamerikaner, för även om leken ser helt ok ut, så kan tydligen zebran lägga sig i.

    Nå´n som har varit med om nå´t liknande?
    Senast redigerad av Shepard; 02 February 2008, 18:20.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • FredrikW

    #2
    Håller på och föder upp JD-yngel nu så hoppas inte salvinisarna eller rödcikliderna har varit där.

    Hur såg ynglena ut då, har du några bilder?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om salvinin har lagt sig i så syns det nog, liksom rödcikliden. Rödcikliden är dessutom afrikansk, vet inte hur stor risken är att den korsar sig med ciklider från andra kontinenter. Men hur som helst så tror jag att zebran är extrem, den korsar sig lätt tydligen. Att zebrahanen la sig i beror kanske på att även zebrorna var i lektagen.

      Har inga bra bilder, men de är randiga, med en svart fläck på sidan och lite blå prickar. De har även svarta fläckar i ryggfenan, vilket unga JD inte verkar ha, och är runda i formen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Trist! De enda av mina malawis-yngel som överever i mitt akvarium är korsning johanni o salousi. Måste sortera bort salousihonorna

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Hmmm

          Ursprungligen postat av Micke_A
          Om salvinin har lagt sig i så syns det nog, liksom rödcikliden. Rödcikliden är dessutom afrikansk, vet inte hur stor risken är att den korsar sig med ciklider från andra kontinenter. Men hur som helst så tror jag att zebran är extrem, den korsar sig lätt tydligen. Att zebrahanen la sig i beror kanske på att även zebrorna var i lektagen.

          Har inga bra bilder, men de är randiga, med en svart fläck på sidan och lite blå prickar. De har även svarta fläckar i ryggfenan, vilket unga JD inte verkar ha, och är runda i formen.
          Mina JD yngel ser ut som dina på pricken alltså med lite blåskimmer svart prick i mitten och prickig ryggfena samt lite mörka ränder...
          Mina kan dessutom inte vara en korsning då inga zebraciklider gått ihop vid JDs lek.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Mina JD yngel ser ut som dina på pricken alltså med lite blåskimmer svart prick i mitten och prickig ryggfena samt lite mörka ränder...
            Mina kan dessutom inte vara en korsning då inga zebraciklider gått ihop vid JDs lek.
            Har dina svarta fläckar i ryggfenan? Har de en röd söm på ryggfenan?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Jorå...svarta fläckar och som röd/orange skimmer överst på fenan.
              Tror nog inte du fått en korsning.

              Jag har ju kört mina JD enbart med JD och malar så någon korsning är det inte.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              Arbetssätt...