Nyckelhålsciklider pussas??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Nyckelhålsciklider pussas??

    Hej,

    Jag köpte två nycelhålsciklider igår och har ingen tidigare erfarenhet av ciklider. Satt och inspekterade dem och såg på kvällen att de såg ut att pussas. Satt och funderade på om de bråkade eller om det var lek. Såg ganska fridsamt ut, så de verkade iaf inte aggressiva. Är detta normalt och varför gör de så?

    Jättekul med nya fiskar, så man vill ju lära sig så mycket som möjligt om dem.
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Ibland så kan nyckelhålen mäta sin styrka geonom att pussas som det ser ut.
    Det gäller förresten alla fiskar mer eller mindre.
    En styrkemätning antingen för att det är två av samma kön eller för att de helt enkelt bekantar sig med varandra.
    Är det två av samma kön så blir det lite mer eskalerande nästa tillfälle...och brukar resulterar att de håller på att "Pussas" ofta tills den ena viker sig och gömmer sig.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Julietta
      • October 2007
      • 101

      #3
      aha.. ok, tack för svaret. Jag hoppades på att det var en av varje kön. Han i djuraffären trodde det men sa att det inte var säkert ....

      Får väl se vad som händer. Den ena är lite mer skygg, medan den andre (som jag tror är en hane) inte är skygg alls.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nyckelhål kan vara lite luriga att se kösskillnad på, hanen är lite större, med lite längre utdragna fenor, och lite mer avlång, medan honan kan ge ett lite rundare intryck. På grund av det, och att chansen ökar att få ett bra par som trivs ihop, så bör man köpa minst 4-6 stycken, och se´n byta tillbaka de som blir över.

        Nyckelhålscikliden är för övrigt en av mina favoritciklider, har själv ett par nu.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Mycket bra val av "förstaciklid". Hade också ett gäng för ett par år sen och dom är jäkligt trevliga. Gör inte mycket väsen av sig och har ett intressant betende.
          Det du såg var nog bara lite styrkemätning, det kan nog gå lite vildare till sen men dom är inga bråkstakar. Könsskillnader kan man inte se förens dom nästan e fullvuxna.
          Om du inte har ett för litet kar så köp några till.
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Jag ser redan skillnad på kön på mina yngel.
            De största är hanar och de har även fått antydan till utdragna fenor.
            De mindre är mera runda om buken.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            Arbetssätt...