HJÄLP! yngel! vad gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shilton
    • June 2004
    • 30

    HJÄLP! yngel! vad gör jag?

    Hej gott folk
    igår så dog min kakadua ciklid hanne : (
    nyss upptäckte jag att jag har en massa yngel i akvariet (240l)
    det är så att jag har en massa andra fiskar bland annat kampfiskar i akvariet.
    honan skyddar yngeln och tar in de i munnen och spottar ut de igen nära "boet"
    vad ska jag göra?
    ska jag fånga upp yngeln och lägga de i ett yngelkar? eller ska jag låta mamman ta hand om de?
    släckt eler tänd? eller kvittar det?
    det blir en massa frågor men jag är så excited. : ) det är första gången jag har ciklider och får bebisar hehe
    shilton
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Nja...egentligen skulle jag nog försöka få ur alla andra akvarie invånare så att honon får dra upp kullen själv.
    Men det är tidsödande projekt och kan stressa honan så att hon äter upp sina små.
    Om det inte är alltför aggresiva fiskar så kanske honan klarar uppdragning av ynglen själv.

    ANNARS!

    Har du ett till akvarium är saken given.
    Ta vatten från det akvarium de går i nu.
    Försök att inred lite med växter och kanske lite sand på botten.
    Försök att flytta enbart ynglena(inte alla)men mesta delen av dem till det nya akvariet.
    Sen monterar du ett luftdrivet filter(sera brilliant) i det såkallade yngel akvariet.
    Var det länge sen de blev frisimmande?

    Kolla om du kan efter deras gulesäck...har de den kvar så får de näring därifrån tills den är förbrukad(gulesäcken ser ut som en liten påse på magen).
    Sen försöker du mata dem med skalade artemia eller cyklops/bosmider(finns som fryset foder).
    Ynglena kommer stimma sig dvs gå i stimm under tillväxten från frisimmande till cirka 1-1½cm...så matningen blir enkel.
    Ta lite akvarievatten i ett glas.
    Bryt sönder lite från frysfodret och lägg i glaset.
    rör om med sked och häll försiktigt i lite i sänder så det hamnar på botten.
    Ynglena hittar det förr eller senare.

    Även seras och tetras babyfood är bra.
    Är som fint mjöl och även där tar du lite vatten från akvariet och rör om...
    ½ tesked brukar räcka varje matning.

    Har du flera frågor så får du gärna skicka ett PM.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    Arbetssätt...