lite diskusfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    lite diskusfrågor

    hej på er
    skulle bli gald om någon kunde svara på n¨gra frågor om diskus.

    1. Kan man ha en klogroda tillsammans med dom?

    2. vad är det svåra med skötseln av dom?

    3. måste man ha nån spec sand, har läst att den ska vara väldigt fin!? (färg etc)

    Mvh/Jessica
  • Johannes85
    • January 2008
    • 7

    #2
    hej du....ang grodan vetifasen...kör rent diskus kar nu med 10 st ungdjur på ca 7 cm allihopa....ja har ingen sand eller liknande i mitt utan ren botten...inga stenar inga rötter....bara ett gäng växter planterade i vanliga lerkrukor...det svåra med skötseln med diskus är i huvudsaken vattenkvaliteten....Ph värdet,nitritvärden osv måste vara rätt...annars kanske fisken blir sjuk o de e inget kul....sen är de dessutom att man bör byta vatten ganska ofta för att dom ska må bra o att man ska kunna hålla nitrithalten nere....Mvh//johannes

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Johannes85
      hej du....ang grodan vetifasen...kör rent diskus kar nu med 10 st ungdjur på ca 7 cm allihopa....ja har ingen sand eller liknande i mitt utan ren botten...inga stenar inga rötter....bara ett gäng växter planterade i vanliga lerkrukor...det svåra med skötseln med diskus är i huvudsaken vattenkvaliteten....Ph värdet,nitritvärden osv måste vara rätt...annars kanske fisken blir sjuk o de e inget kul....sen är de dessutom att man bör byta vatten ganska ofta för att dom ska må bra o att man ska kunna hålla nitrithalten nere....Mvh//johannes
      ok för jag vill behålla min grodis
      gillade inte diskusen rötter o sånt? o fin sand..?

      va finns de mer för fina fiskar somman skulle kunna ha med grodis?

      Mvh/Jessi

      Kommentar

      • Johannes85
        • January 2008
        • 7

        #4
        jovisst gillar den sånt men de bli lite svårare o hålla efter akvaiet med rötter o sand o liknande...mina tio ungdjur trivs kanon nu när ja bara har krukorna för dom är ju odlade och uppväxta på detta viset så för min del går det alldeles fint...hmmm...ja...va ska man ha för fisk tillsammans med grodor..??

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Är svenskodlade diskusar mer toleranta mot inredning/vatten värden osv än diskus odlade i övriga värden???

          Bara en fundering...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Jag kör med rötter, sand och växter. Discus ihop med Leopoldi och det är inga problem alls.

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av Johannes85
              jovisst gillar den sånt men de bli lite svårare o hålla efter akvaiet med rötter o sand o liknande...mina tio ungdjur trivs kanon nu när ja bara har krukorna för dom är ju odlade och uppväxta på detta viset så för min del går det alldeles fint...hmmm...ja...va ska man ha för fisk tillsammans med grodor..??
              just nu har jag 2 gulfiskar o 2 slöjstjärtar tillsammans med min groda o det funkar
              3 barber också

              Kommentar

              • Jessi_86
                • November 2007
                • 232

                #8
                Ursprungligen postat av rsoderberg
                Jag kör med rötter, sand och växter. Discus ihop med Leopoldi och det är inga problem alls.
                leopoldi vad är det??
                är diksusen en elak fisk? så dom skulle börja tracka min groda tro??
                jag har en stor klogroda

                Kommentar

                • Johannes85
                  • January 2008
                  • 7

                  #9
                  tja...vatten värdena vetifasen...men inredningen kan ja tänka mig att dom är mer toleranta mot...eller är ja ute o cyklar?

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av firefox75
                    Är svenskodlade diskusar mer toleranta mot inredning/vatten värden osv än diskus odlade i övriga värden???

                    Bara en fundering...
                    Nej det ska de väl inte vara. Alla discusar, förutom de vildfångade, klarar både inredning och vattenvärden. Det viktigaste när man har discus i sällskapskar är att man håller alla värden jämna, men det gäller ju alla fiskar egentligen.
                    När man har ungdjur på tillväxt och matar extremt mycket är det dock bättre att ha dem i rena kar för att kunna hålla undan alla matrester och avföring.

                    Har själv 4 discusar i ett sällskapskar och 10 småttingar i ett rent kar för att de matas så mycket. Unga djur har också en tendens att bli skygga om man låter dem växa upp med växter och annat som de kan gömma sig bakom.

                    Nu är jag inget proffs med detta har jag läst mig till iallafall och även hunnit upptäcka själv.

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jessi_86
                      leopoldi vad är det??
                      är diksusen en elak fisk? så dom skulle börja tracka min groda tro??
                      jag har en stor klogroda
                      Nej den är inte en elak fisk.

                      Man ska tänka på att diskus inte ska gå själv utan man ska helst ha flera diskusar för att de inte ska bli skygga. Sedan blir de ju ganska stora så det gäller att ha ett akvarium som kan hålla dem också. Akvariet ska helst vara 60 cm högt och man brukar säga att man ska räkna 50 liter vatten per diskus.

                      Hoppas någon som kan detta bättre svarar dig, är som sagt nybörjare på diskus men älskar dessa underbara fiskar.

                      Kommentar

                      • Totmes
                        • December 2007
                        • 181

                        #12
                        Har 3 diskusar i ett 450L tillsammans med:

                        Citrontetra, 15st
                        Elefantnosfiskar, 7st
                        Synodontis angelicus (mal), 1st
                        Ojapock Pseudancistrus Niger (mal), 1st
                        Ancistrus dolichopterus (mal), 2st
                        Pakiskanbotia, 2st
                        Corydoras arcuatus (Pansermal), 3st
                        Och ett litet stim med Kardinaltetra ca 40-45 st.

                        Och det går jätte bra men då blir det också vattenbyte ganska ofta.

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jessi_86
                          just nu har jag 2 gulfiskar o 2 slöjstjärtar tillsammans med min groda o det funkar
                          3 barber också
                          Jag kanske är ute och cyklar. Jag har dock läst det som att du tänker sätta diskus i karet med slöjstjärtar och guldfiskar. De har helt olika krav och guldfiskarna skulle verkligen inte bli glada av så varmt vatten som diskusarna kräver.

                          Kommentar

                          • Fredde L
                            • October 2006
                            • 241

                            #14
                            Ska man ha diskus så ska man satsa på diskusen. Den ska gå i första hand och ha rätt temp och vattenförhållanden. När man har det så kan man utgå från det och skaffa annan fisk som passar till dom förhållanden. Inte tvärt om. Diskusen är känslig och om man vill ha fina stora djur som mår bra och färgar ut ordentligt så är det så man måste göra.
                            Läs på mer om diskus och hur dom ska ha det. Fundera efter det hur du ska gå till väga med akvarium, inredning, vatten och pump.
                            Mvh//Fredrik


                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              #15
                              Jessi_86, Som Fredde L svrar är helt och hållet det utgångspungt du bör uttgå ifrån ! Det var så jag gjorde i sin tid: Diskus, vattenvärden och kvallitet, villka växter passar och sedan fisk som passar ihop med dessa!

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...