Blanda scalarer med levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Blanda scalarer med levandefödare

    Funderar på att skaffa lite nya scalarer och undrar om de går att ha i ett vanligt sällskaps kar med guramis(guld), spenops molly, tetror.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Jag har VF scalarer ihop med mollys + platys.
    Det går alldeles utmärkt. Scalarerna får totalt tuppjuck när en molly/platy
    släpper yngel. Jagar yngel som f-n. Äter och blir feta....

    I det andra karet har jag Slöjscalarer´med mollys + endlers.
    Samma sak där.

    En rätt rolig sak är, när man har sett en jakt efter 1-2-3 molly/platy/endler har släppt yngel under en vecka, så blir det nästan alltid scalarlek några dagar senare.

    verkar nästan som att just levandefoder modell yngel triggar leken.....

    jag är dock lite orolig för mina endlers, scalarerna börjar nu jaga dom oxå, hanarna iaf som är lite mindre....kanske måste jag flytta dom när scalarerna växer upp lite mer.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Hmm...så jag kan asså köpa en grupp med scalarer och köra med mina spenops molly och blodtetror samt guramisen???

      Vad bör man ha för växter om man vill att några spenops yngel ska klara sig???

      Men det är ju kul att höra att scalarer leker kort efter kalasmåltiden på molly yngel etc.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        javamossa gömmer sig ynglen bra i. väldigt vanligt att scalarer leker på svärdplantor flata stenar eller större anubias så lite sånt borde du också ha
        Diskus

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Sjysst

          Ursprungligen postat av danneregner
          javamossa gömmer sig ynglen bra i. väldigt vanligt att scalarer leker på svärdplantor flata stenar eller större anubias så lite sånt borde du också ha
          Ska bums köpa scalarer

          Funderade lite på om jag kan använda eheims gröna trassel eller seras motsvarighet som yngel säker zon.
          Såg en djuraffär ha det i sina kar o där var det massa yngel medans de vuxna inte kom åt dem.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          Arbetssätt...