Påfågelciklid funderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spartak
    • February 2007
    • 53

    Påfågelciklid funderingar.

    Hej alla! jag har lite funderingar ang fiskvalet, jag har nämligen startat om mitt kar och jag vill att ni hjälper mig med ett fiskombination.

    Karet är på 240 liter, dock med stor bakgrund som stjäl en ganska stor bit av volymen.
    Bild : http://i246.photobucket.com/albums/g...0080129029.jpg


    Nu har jag 2st praktbotior ca 6-7 cm långa

    1 st ca 8cm lång Ancistrus

    och 1 st lite större Gibbiceps.

    jag va inne på Diskusar innan men onekligen dras jag mer till påfågelciklider, gillar deras tuffa utseende plus att dem är lättare att sköta än diskus enligt djuraffärsnissen (rätta mig om jag har fel) jag hade tänkt köpa 4 små (ca 3-4 cm) röda oscars och jag är medveten om att dem växer snabbt, men frågan är kommer dem att växa ur akvariet snabbt eller anpassar sig dem sig efter akvariets storlek? är mitt 240 liters akvarie för litet för dem? kommer dem fungera med mina praktbotior och ancistrus och gibbiceps? avråder ni mig för att skaffa dem, varför ? jag är nybörjare så därför alla dessa många frågor


    mvh
    kotten
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Jag avråder bestämt!
    Påfågelciklider växer väldigt fort och 240 liter blir snabbt alldeles för litet tyvärr. Gibbicepsen kommer ochså att växa ur karet ganska omgående.
    Dessutom så har både påffar och gibbar det gemensamt att de skiter ner väldigt mycket.
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • Spartak
      • February 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av A C-son
      Jag avråder bestämt!
      Påfågelciklider växer väldigt fort och 240 liter blir snabbt alldeles för litet tyvärr. Gibbicepsen kommer ochså att växa ur karet ganska omgående.
      Dessutom så har både påffar och gibbar det gemensamt att de skiter ner väldigt mycket.

      tack så mkt för de snabba svaret

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av Spartak
        tack så mkt för de snabba svaret
        Tja, känns lite småtaskigt att leverera negativa svar men hellre det än att ngn får mer problem än de räknat med.

        Har du möjlighet att någon gång skaffa ett betydligt större akvarium så kan jag dock varmt rekomendera påfågelciklider och du har helt rätt i att de är lättskötta om man fixar gott om plats, bra foder, regelbundna vattenbyten och ett rejält filter.
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          A C-son...men hur pass fort växer poffarna?
          Menar det finns ju yngel runt 4-5cm endast...

          Själv skulle jag antingen satsat på yngel och haft plånboken att köpa ett större kar inom en månad...runt 400-540liter räcker.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            japp köp yngel och börja leta efter ett 500l, du kommer inte ångra dig
            Diskus

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              A C-son...men hur pass fort växer poffarna?
              Menar det finns ju yngel runt 4-5cm endast...

              Själv skulle jag antingen satsat på yngel och haft plånboken att köpa ett större kar inom en månad...runt 400-540liter räcker.
              Jag har oftast köpt yngel på 4-5 cm och de har i regel nått en storlek av ca 25 cm inom ett år... Så nu vet du det!

              Jag har alltid haft påfågelciklider parvis och tyckte att 540-karet de gick i var ett gränsfall storleksmässigt.
              240 liter är alldeles för litet för att man skall aceptera att de "anpassar sig efter akvariets storlek"!

              Spartak har ju precis startat om sitt kar och att då ge rådet att "inom en månad" skaffa ett större kar är ett riktigt tveksamt råd firefox75.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • A C-son
                • December 2007
                • 537

                #8
                Ursprungligen postat av danneregner
                japp köp yngel och börja leta efter ett 500l, du kommer inte ångra dig
                Det är ytterst tveksamt om 500 liter räcker till 4 st fullvuxna påfågelciklider i långa loppet. Ett 720 är antagligen minimum!
                Har du haft två lekande par på +35cm i ett och samma kar på 500 liter?
                Senast redigerad av A C-son; 30 January 2008, 16:57.
                Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  nej bara till ett par naturligtvis. missa att de skulle va 4
                  Diskus

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Nja.
                    Jag kör mina poffar i ett 540liters...fula små rackare dryga 20cm*6.
                    Rena fisk soppan
                    Är bara tillfälligt tills mitt 960liters blir klart hos glasmästaren.
                    (dock så har glasmästaren hållt på i snart 2månader) så mina poffar får försöka samsas om 540liter så gott det går.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • ubjs
                      • April 2007
                      • 192

                      #11
                      Jag undrar om inte vuxna påfågelciklider skulle behöva sisådär 10-20 000 liters akvarium för att må riktigt bra!
                      Jag menar hur mycket kan en fullvuxen påfågel röra sig i ett akvarium på 500 liter?
                      När man ser påfågelciklider i riktigt stora utställningsakvarier så rör dom sig på ett helt annat sätt än i akvarier som vi normalt kan ha hemma.

                      Mvh UB

                      Kommentar

                      • Spartak
                        • February 2007
                        • 53

                        #12
                        Ursprungligen postat av A C-son
                        Jag har oftast köpt yngel på 4-5 cm och de har i regel nått en storlek av ca 25 cm inom ett år... Så nu vet du det!
                        HOLY SHIT

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Jepps...de växer som attans på kort tid.
                          Mina var yngel när jag tog dem(3-4cm) och nu är den största cirka 23-25cm.

                          Synd att ingen kunnat ta fram en dvärgvariant av Påfåglarna...skulle vara mera intressant då.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Spartak
                            • February 2007
                            • 53

                            #14
                            SÅ nu har jag skaffat ett kar på 600 liter som ska köras igång snart.. då är min fråga.. kan man ha påffar på ca 15 cm i samma kar med yngel på 4-5 cm ? angriper dem sina egna små?

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              #15
                              Hur är det med rovgirigheten hos påfågelciklider? Hadde en kompis i tonåren som brukade mata sina med Guppy!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...