Kan jag ha blå ciklider??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    Kan jag ha blå ciklider??

    hej jag har en ganska ny startad tank på 250 liter med fölljande fiskar:
    1 par Papegojciklider
    1 Par Eldbukar
    1 Par Röd juvelciklid
    samt 2 st Malar varav en kommer bli lite större men nu runt 10 cm just nu

    jag känner att jag nu vill utöka med 1par ciklider till och har fastnat för Blå Cikliden vilket verkar vara en riktigt fin och trevlig fisk. Men jag tycker att jag skulle höra med lite kunnade folk först om det är möjligt i mitt kar. Vad jag har läst om dom så tror jag att det ska funka men bättre att tänka först och handla sen! Som det är nu så är det välldigt fredligt och lungt i akvariet.

    Tacksam för svar och råd.

    MVH// Jocke
  • FredrikW

    #2
    hur stora är fiskarna?

    Jag har 1 par Jack dempsey, 1 par salvini och 1 par röd juvelciklid i ett 222 liters och den största fisken är 12 cm dom andra mycket mindre och det är nog lite trångt för dom.
    Frågan är ju då om du kan ha blåciklid. Jag skulle ta bort ett par om jag vore du.

    Kommentar

    • almost_jocke
      • January 2008
      • 228

      #3
      Alla fiskarna är unga, den största är en av eldbuken och den är ca tio cm.

      även papegojcikliderna är av den minsta arten blir alltså ca 15 cm enligt personalen i djuraffären iaf.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vad zooaffärer säger måste man nog tyvärr ofta ta med en nypa salt, det verkar ju t.ex som om många påstår att man kan ha slöjstjärtar i skålar. Allt för att få sälja, och kortsiktigt tänkande. Papegojciklider är med största sannolikhet framtagna ur Amphilophus labiatus/citrinellum, som blir ca 30 cm, och papegojorna kan nog, trots sin krumma och missbildade form, förmodligen bli åtminstone ungefär lika stora. Jag har sett papegojor som nog var ca 20-25 cm.
        Senast redigerad av Shepard; 28 January 2008, 15:53.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • FredrikW

          #5
          Ursprungligen postat av almost_jocke
          Alla fiskarna är unga, den största är en av eldbuken och den är ca tio cm.

          även papegojcikliderna är av den minsta arten blir alltså ca 15 cm enligt personalen i djuraffären iaf.

          Ta bort papegojcikliderna och ta ett par blå ciklider istället och se hur går.

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av almost_jocke
            hej jag har en ganska ny startad tank på 250 liter med fölljande fiskar:
            1 par Papegojciklider
            1 Par Eldbukar
            1 Par Röd juvelciklid
            samt 2 st Malar varav en kommer bli lite större men nu runt 10 cm just nu

            jag känner att jag nu vill utöka med 1par ciklider till och har fastnat för Blå Cikliden vilket verkar vara en riktigt fin och trevlig fisk. Men jag tycker att jag skulle höra med lite kunnade folk först om det är möjligt i mitt kar. Vad jag har läst om dom så tror jag att det ska funka men bättre att tänka först och handla sen! Som det är nu så är det välldigt fredligt och lungt i akvariet.

            Tacksam för svar och råd.

            MVH// Jocke
            Ja det är bra att tänka lite i förväg...
            Jag förstår att du tycker det är roligt att skaffa lite nytt men personligen anser jag att det definitivt räcker med tre ciklidpar i dittt 250-liters kar för tillfället. Återkom inom ett halvår så kan vi förmodligen diskutera vilket par du skall välja bort av de du redan har! Om två av paren får för sig att leka samtidigt senare och ta var sin sida som revir, vart skall då det tredja paret ta vägen? Mitt tips är alltså att du avvaktar och ser hur det utvecklas med de tre par du redan har, det kan nämligen bli mer "vilda västern" än du räknat med...
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              250liter och så mycket fisk som blir stora.
              Jaja...jag skulle nästan rekommendera dig att hålla dig inom amerika med fiskar...kan tänka mig att om du tar bort rödcikliden så ska du kunna köpa blåciklider.

              Men enligt mig så skulle jag nästan överväga att ta bort papegoj och rödcikliden.
              och köpa blåciklider samt multispinosa.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • almost_jocke
                • January 2008
                • 228

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                250liter och så mycket fisk som blir stora.
                Jaja...jag skulle nästan rekommendera dig att hålla dig inom amerika med fiskar...kan tänka mig att om du tar bort rödcikliden så ska du kunna köpa blåciklider.

                Men enligt mig så skulle jag nästan överväga att ta bort papegoj och rödcikliden.
                och köpa blåciklider samt multispinosa.

                jo det är en möjlig lösning
                multispinosa verkade även den välldigt intresant och fin att kolla på.
                men vad ska jag göra av dom anndra dÅ?? jag vill inte bara lämmna bort dom.... kan bli en större tank till i frammtiden kanske får nöjja mig så länge med de välldigt fina fiskarna jag har =)

                Kommentar

                • almost_jocke
                  • January 2008
                  • 228

                  #9
                  eller är det någon som kan tipsa om en lite minndre par levande ciklid från sydamerika som blir runt 15 cm??

                  Kommentar

                  • gmt1960
                    • October 2007
                    • 22

                    #10
                    Min drömfisk i ett framtida stort SA-kar (när jag löst plats- och finansieringsfrågan ) är Biotodoma wavrini, men har ingen aning om den passar ihop med de ciklider du redan har.

                    mvh/Gunilla

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av almost_jocke
                      eller är det någon som kan tipsa om en lite minndre par levande ciklid från sydamerika som blir runt 15 cm??
                      Nyckelhålsciklid.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • almost_jocke
                        • January 2008
                        • 228

                        #12
                        den här kan det nog bli!!!

                        Pärlrandig geophagus
                        kommer nog trivas bra med eldbukarna

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Om du gillar söndergrävd akvarie botten så ska du köra på jordätare.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...