Fjärilsciklidlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Fjärilsciklidlek

    Hej

    Mina fjärilsciklider lekte 4-5 ggr och käkade upp äggen hela tiden. Men för ca 4 veckor sedan så såg jag för första gången ett frisimmande litet moln av yngel. Dom klarade sig en dryg vecka sedan halverades skaran dag för dag och efter 3 dagar så var dom borta.

    Igår så gjorde jag en storrengöring av akvariet och hanen ¨bet¨ mig hela tiden. På förmidddagen idag så inhandlade jag 10 st pygmepansarmalar och när jag kom hem så fick jag svaret till hanens beteende igår, ett nytt lite yngelmoln!

    Nåväl, fiskarna var ju köpta så det var bara att släppa i dom. Nu blev det fart på hanen, han jagar allt som rör sig och står sedan och smårycker med utspärrade fenor i mitten av yngelskaran.
    Honan är coolare, jagar litegrann men inte så hårt.

    Får hålla koll under em och se om det funkar.
    Tanken är att malarna ska få paret att sköta sin yngelpassning.

    Någon som har koll på om man kan ha kvar både hona och hane och i så fall hur länge?

    Mvh UB
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Låt föräldrarna gå så länge de inte kör bort ynglena som rivaler.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Tack för svaret.
      Paret har visst delad vårdnad för tillfället, dvs dom tar hand om halva kullen var efter lite slagsmål imorse.
      Men det kanske mer handlar om att det gör det lättare att bevaka ynglen när dom börjar jaga artemia?

      Mvh UB

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        Hej

        Nu har honan jagat bort hanen helt. Han får inte närma sig ynglen. Funderar på om han käkar ynglen och om det är därför honan kör bort honom? Det är klart färre yngel idag jmf igår.
        Ska jag fånga ut hanen?

        Mvh UB

        Kommentar

        • ubjs
          • April 2007
          • 192

          #5
          Såg precis hanen käka upp ett yngel och sedan tog det inte mer än 2 minuter så låg han i sällskapsakvariet. Nu får han gå där och begrunda sina synder.

          Honan vågar nu äta av resterna av den frysta artemian på botten, som vi matade med imorse.

          Ska bli intressant att se om honan tänker sköta ynglen nu.

          Mvh UB

          Kommentar

          • ubjs
            • April 2007
            • 192

            #6
            Honan klarade ynglen ett dygn till men imorse var dom väck.
            Inte så konstigt med den lite olyckliga introduktionen av malarna.
            Tror jag flyttar även honan till sällskapsakvariet och låter lekakvariet tas över av ett par gröna bågciklider istället, dom ska väl klara yngelvården bättre hoppas jag.

            Mvh UB

            Kommentar

            Arbetssätt...