Skalarlek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Skalarlek!

    Så lekte då äntligen mitt guldfärgade par som jag sparade för ett par månader sedan! Jag som inte ens vågade hoppas på att de skulle bli ett par! De tre andra som jag gav bort leker med jämna mellanrum (japp, de fortsätter vara tre, även under lek de där! *S*) och har så gjort ett bra tag. Men inte mina guld inte.

    Upptäckte det när ingen fisk kom och åt när jag stoppade ner artemia.. Ehum? Vadnu? Men så såg jag. Ett stort blad av javaormbunken hade fått agera BB och där putsas det och fläktas och has sig...
    Inte ens de vanligtvis tuffa kongosarna vågar vistas i den delen av karet och kommer någon för nära så är herr eller fru skalar där genast och biter ifrån!

    Attans vad kul! Återstår att se hur länge de får vara ifred nu då.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Alltid lika spännande, hoppas verkligen det går vägen
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Idag är samtliga ägg kvar! Trots att nattbelysningen inte "höll" hela natten så har de vaktat, fläktat och putsat. Första riskabla natten över alltså!
      Även om jag inte räknar med några yngel så är det ju otroligt kul för varje framsteg!

      Dessvärre har en gurami dött under natten.. Det fanns inga sjukdomstecken alls igår, så jag vet inte om det är stressen i karet som gjort det. De andra fiskarna är väldigt hunsade av skalarparet.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Ett litet suddigt bevis från igår:


        Givetvis har de lagt äggen så att de ska vara näst intill omöjliga att fotografera..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Fortsätter att skriva för mitt eget höga nöjes skull..

          Går fortfarande fint. Har bara varit några enstaka vita korn och dessa har försiktigt nopprats bort av föräldrarna. Det fortsätter att fläktas och putsas och jagas bort fiskar..
          Båda föräldrarna är lika duktiga och flitiga, även om hanen är mer bordus mot andra fiskar än vad honan är. Riktigt, riktigt kul att få följa!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Eftersom jag tycker det är vansinnigt roligt och det verkar som om folk faktiskt kikar lite i tråden, så fortsätter väl uppdateringen..

            Äggen kvar även idag och vaktas noggrant. Några vita korn syntes nu på morgonen, men fortfarande inga mängder. Det går en gräns ungefär i mitten av karet och ve den fisk som kommer över "linjen".
            Största problemet är väl snäckorna som inte låter sig jagas iväg. Den enda som skonas är eldstjärten, men så har de valt att sätta sin rom precis vid hans grotta. Han seglar omkring som om ingenting hänt, men vänder snabbt bara skalarerna sneglar på honom.. *S*

            Med andra ord så sköter de sig väldigt, väldigt bra!
            Har väl läst allt som jag kommit åt för att veta vad som händer och kommer att hända. Nu börjar jag nästan bli bekymrad att några kommer att klara sig som frisimmande och att jag då måste agera "nanny" och ge dom mat. Jag som inte kan ett dugg om artemiakläckning och annan bebismat... *Gulp*
            Nå, en dag i sänder. Varje dag ett nytt framsteg!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Jättekul att följa, och vilken tur du har som tydligen har ett välfungerande lekpar redan från början. Hoppas det håller i sig
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ja, de är jätteduktiga! Och jag är så förvånad, jag som inte ens trodde att de var ett par och var på väg att komplettera upp med fler skalarer för att få någon att para ut..

                Tycker det är otroligt roligt att det går så bra för dom. Inte nog med att det är deras första lek, de har ju många fiskar att hålla borta ifrån rommen! Det är _trångt_ i högersidan av karet! *S*
                Vi får väl se hur länge det går. Som sagt; varje dag är en vinst!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Houston, we have a problem!

                  Nejdå; äggen kvar, föräldrar fläktandes och putsande och hunsade övriga fiskar i högerkant av karet. Inte många vita korn alls. Men..

                  Det är ju just det. Det har gått 2 hela dygn, vi är inne på 3:e dygnet. Enligt allt vad jag kan läsa mig till borde det nu synas viss rörelse i äggen. Det råder total stiltje. Har tom lyst med Magliten för att verkligen _se_.
                  Om de vore obefruktade så borde åtminstone ett större antal vara vita nu? Och det är de ju inte.. De som har blivit vita och senare plockats bort är nära på uteslutande i ytterkant av "kakan".
                  Har förvisso inga 28 grader i karet. Eller ja, det beror ju på vilken termometer man använder.. Doppvärmaren är ställd på 25.5 grader och ett genomsnitt på tre olika termometrar ger ca 26.3 grader uppmätt (har iofs inte mätt nu dessa dagarna, så jag kan ju inte svära på det).
                  Kan denna lägre temperatur flytta fram processen?
                  Någon annan idé om vad som händer?
                  Senast redigerad av Dysnomia; 28 January 2008, 16:06. Anledning: Stavfel
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Så var rommen borta för denna gången. Jag är ganska övertygad vem som fick sig ett skrovmål..
                    Under kvällen igår parkerade jag mig framför karet. Som vanligt kom skalarerna och kollade läget. Samtidigt höll de de andra fiskarna på tryggt avstånd. De missade dock eldstjärten som smög upp bakom, slugt simmade fram och dammsög bladet. Under den korta, korta tid som skalarerna inte såg honom så hann han suga i sig ungefär en tredjedel av all rom. När skalarerna upptäckte honom utbröt kaos, det var första gången jag såg en aggressiv sida hos eldstjärten, han svarade upp mot skalarhanen och de slogs.
                    Misstänker att rommen gav mersmak och att han återigen var beredd på att gå i strid för att få tillgång till rommen.
                    Så kan det gå om man låter en till synes snäll fisk vara i närheten av sin rom. Hoppas att skalarerna lärt sig något av detta och att de är barskare mot honom från början nästa gång.

                    Skalarerna i sin tur fortsätter att hänga vid sitt numera tomma blad. Det är som om de inte accepterat eller insett att rommen är borta. Har för säkerhets skull spanat lite extra för att se att den inte är flyttad, men jag kan inte se rom någonstans i deras hörn.

                    Nu får vi se när nästa lek kommer! Tycker de har varit otroligt duktiga för att vara första gången! Med lite träning så kan detta kanske gå vägen till slut!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • PowerSteffo
                      • March 2007
                      • 174

                      #11
                      Hej.
                      Synd att de försvann...
                      Men så är det. Min erfarenhet är att de fiskar som upptäcker den goda kaviaren tar gärna stryk för att få smaka den.... Och då spelar det ingen roll hur tuffa skalarerna är, tyvärr.
                      Därför är mina ensamma med sina bebisar. Hade paletter tidigare med dem. Ingen bra kombination...
                      Största problemet är dock när ynglen blir frisimmande. Och när man skall mata dem. Även hur vaksamma scalarföräldrar som helst vill ha mat.
                      Och då lämnas ynglen i sticket en kort stund. Och då brukar ju nån annan fisk komma o kalasa. Svårt...

                      Som sagt mina går ensamma med 3 veckor gamla yngel och de lekte igen i går. Verkar som de inte bryr sig om de små alls, så det ser ut som det skall gå bra. Ynglen är fortfarande så små så de äter inte romen.

                      Lycka till

                      /Stefan

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Ja, det är ju naturens hårda gång. Nå, de får träna ett par gånger sen funderar jag på att prova sätta dom i ett annat kar med begränsat antal fiskar.
                        Var ju beredd på att det skulle gå åt skogen och tycker att de skötte sig väldigt, väldigt bra. Rommen fanns betydligt längre än vad jag hade räknat med. Var helt övertygad om att den skulle försvinna första natten!
                        Lider dock lite med dem nu när de står kvar där vid sitt tomma blad. Utan att sätta känslor på fiskar, så ser de faktiskt ledsna ut.. Inga uppspärrade fenor och inga nyfikna simturer. Inte riktigt de skalarer jag känner om man säger så.
                        De andra fiskarna står fortfarande kvar i högerdelen av karet, även om inte skalarerna gör några attacker längre.

                        Har följt din tråd och tycker det är jättespännande nu när du har två kullar igång! Du får fortsätta uppdatera efterhand.
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Sådär! Nu har vi AllaHjärtansDag i skalarland! Ny rom idag! Tyvärr passade de på att leka precis de två timmar jag var borta, så jag fick inte se det.
                          Då återstår att se hur det går den här gången!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Totmes
                            • December 2007
                            • 181

                            #14
                            Då håller vi ...

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Japp! Har såklart glömt att köpa en ny glödlampa till "nattlampan", så nu blir det att hitta på nåt smart. Igen!
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...