skalarägg :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elemi
    • June 2005
    • 76

    skalarägg :)

    woow är löjligt lycklig idag, först ägg av äppelsnäcka och nu lägger skalarerna för fulla muggar

    hur lång tid tar det för skalarägg att kläckas? (om de nu inte bli uppätna av föräldrarna)
    Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Beror på grad antalet...ska man odla scalarer komersiellt så har man högre temp...25-28grader.
    Men runt 2-4dagar...
    Grattis och lycka till.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • smj
      • September 2007
      • 10

      #3
      Grattis !!!!! Jag har scalaryngel som började simma fritt i går ca 50 st. Efter att äggen kläckts lever de på gulscken i 5-7dagar innan de börjar simma fritt. Hittade en bra länk om scalaryngel: http://www.jojjeman.se/fiskar/pdf/sc...g-scalarer.pdf
      Jag har tömt pumen på minst 10 yngel nu i kväll...såg dem i pumpen så nu har jag bara satt i en syresten...vet inte om det räcker....... Vill du se mina yngel har jag lagt ut lite bilder på http://home.brikks.com/madde62/
      Lycka till !
      /Madde

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        Beror på grad antalet...ska man odla scalarer komersiellt så har man högre temp...25-28grader.
        Men runt 2-4dagar...
        Grattis och lycka till.
        Jag har legat på 28-29 grader i någon vecka och har märkt att mina scalarer är leksugna. De putsar bladen och uppvaktar varandra, men är även väldigt aggressiva.

        När jag lade i lite nytillskott (öronål) sänkte jag tempen till 27 grader och det har blivit helt annan stämning i karet. Scalarerna bryr sig knappt om sina revir och även om de nafsar till på varandra ibland så har de nästan helt slutat putsa bladen och uppvakta varandra.

        Tar det bara längre tid med lägre temperatur, eller måste man höja?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Högre temperaturer används ju för odling av de flesta akvarier fiskar.
          Höj tempen till 28-29grader sen så gör du ett vattenbyte 20% så lär de tro att monsuntiden kommit...födotillgången brukar ju öka med nytt vatten och högre temp...
          så då leker de flesta...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          Arbetssätt...