Scalaren skiftar färg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spun_as_hell
    • January 2008
    • 42

    Scalaren skiftar färg...

    Hej allihopa!

    Jag gjorde häromdan ett byte ifrån ett nittio-kar till ett på 160l och mina fem scalare som är svart-vita har börjat ändra färg. De börjar få oranga fält ovanpå huvudet och på lite andra ställen. De verkar inte vara sjuka och de är bra mycket livligare efter bytet. Kan det bero på att jag knappt matat dem alls de sista dygnen, vill ju inte göra det iom att det är ett nytt kar med en hel del nytt vatten m.m.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är nog mera att de trivs bättre i ett större kar än att de inte får något käk.
    Om du har flyttat med pumpen till det nya karet utan någon storrengörning av denna, så kan du börja mata dem lite försiktigt nu.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • spun_as_hell
      • January 2008
      • 42

      #3
      Nej det har jag inte eftersom jag fick med ny större pump som var anpassat för det nya akvariet. Flyttade dock med allt vatten ifrån det förra...

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Varför flyttade du inte med de gamla filtret oxå? Det är främst i filtret inte i vattnet bakterierna sitter.

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Du kan ge ditt nya filter en kickstart genom att krama ur allt gammalt filtergojs ur din gamla pump direkt i det nya akvariet. Då kommer den nya pumpen att samla upp gojset och därigenom få en massa nyttiga bakterier i sig mycket fortare än om de ska växa till på egen hand.

          Ja, det ser äckligt ut och känns jätteskumt att smutsa ner ett sprajdans nytt och fint akvarie, men det är så man ska göra om man vill få det riktigt bra snabbt. Varken fiskar eller växter kommer att bry sig eller ta skada av att du gör det. Det kan liksom inte bli fel.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • spun_as_hell
            • January 2008
            • 42

            #6
            Jasså då skall jag göra det tack för tipset!

            Kommentar

            • spun_as_hell
              • January 2008
              • 42

              #7
              FYfan, ser ut som om nån sketit i mitt nya fina, hoppas detta blir bra nu...

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                Bra gjort!

                Om du inte redan har skaffat det så knata ner på Zooaffären och köp ett mätkit för att kunna mäta vattenvärden. Det är viktigt att du INTE köper mät_stickor_ utan mät_vätskor_. Vätskorna är betydligt exaktare än stickorna. Det du behöver just precis nu är mätmöjligheter för nitrit, eftersom detta är känsligt i nystartade akvarium och AKUT giftigt för fiskarna. JBL är ett välkänt och pålitligt märke, många anser det mer tillförlitligt än t ex Tetra.

                Ett litet råd till.. läs allt du kan här på Zoopet. Det finns oerhörda mängder skrivet (som du nog sett vid det här laget )
                Senast redigerad av ize; 24 January 2008, 18:06.
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • spun_as_hell
                  • January 2008
                  • 42

                  #9
                  Har ett vätsketest för ph:t som fn ligger på strax över 7, skall inhandla ett för nitrit med tänktes d... Thx for da tip!

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    np

                    JBL har ett färdigt litet mätkit med 5 av de vanligaste mätbehoven: pH, nitrit, nitrat, karbonathårdhet och järn. Det kommer i en praktisk liten väska med plats för såväl testpryttlar och -vätskor. Den täcker det största behovet av tester.

                    Sen kan man alltid köpa på sig fler tester om man börjar intressera sig för lite "finetuning" av sitt akvarie . Ammonium, koldioxid, koppar.. you name it. Det krävs dock en hel del erfarenhet om akvarieskötsel om man ska börja pyssla med nivåerna på detaljnivå, så de testerna behöver du inte känna att du måste ha precis nu.
                    Senast redigerad av ize; 25 January 2008, 09:35.
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ursprungligen postat av spun_as_hell
                      Hej allihopa!

                      Jag gjorde häromdan ett byte ifrån ett nittio-kar till ett på 160l och mina fem scalare som är svart-vita har börjat ändra färg. De börjar få oranga fält ovanpå huvudet och på lite andra ställen. De verkar inte vara sjuka och de är bra mycket livligare efter bytet. Kan det bero på att jag knappt matat dem alls de sista dygnen, vill ju inte göra det iom att det är ett nytt kar med en hel del nytt vatten m.m.
                      En del färger av skalarer får dessa orange fält på pannan och fenorna när de blir "könsmogna". Färgen förstärks ytterligare vid lek.
                      Det är med andra ord troligen helt i sin ordning..
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Muntrik
                        • January 2008
                        • 34

                        #12
                        Jag fick från en vän en guldscalar som vuxit ur hennes akvarium, sen så ville jag ge den sällskap och då fick jag tag i två viltfärgade (alltså randiga). Det roliga med dem var att de kunde skifta från dag till dag i fall de var "guld" eller randiga så de kan byta färg om de känner behovet av det. Kan säga också att den guld färgade var dubbelt så stor som de andra två.

                        Kommentar

                        • spun_as_hell
                          • January 2008
                          • 42

                          #13
                          Men de ändrade ju färg när bytte kar! Kan de blivit könsmogna över en natt???

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Eftersom de har fått större utrymme så trivs de antagligen bättre och därmed står kanske lek på tur i "attgöralistan". Detta beteende kan förändras på en natt.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              och det kan gå åt andra hållet lika snabbt om man gör en förändring.

                              mina VF Spetsnos Scalarer lekte 1-2 ggr i månaden. Trivdes som bara den.
                              Väldigt trevliga färger på dom. Sedan fick jag, mitt nöt, för mig att plocka
                              runt med lite rötter och grottor, flyttade en växt, tog bort en annan.....

                              Nu är dom hur bleka som helst........och jag vet inte riktigt vad jag skall göra.,,,,,
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...