Fjärilsciklid Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Fjärilsciklid Akvarium

    Nu är det bestämt, 60L karet står nu tomt och redo för en totalinredning helt inriktat på att få en så naturlig miljö som möjligt för fjärilarna (bortsett från den ringa storleken på karet). Jag behöver således ha lite fakta samt folks åsikter på hur man skall anpassa karet och vilka växter/vilken inredning och bakgrund man skall ha.

    De olika punkterna som behöver bestämmas:


    I det akvariet skall du bara ha ett par. I övrigt inreder du med täta växtsnår och några släta stenar, småkorningt grus, t.ex. engelsk sjösten eller rådasand borde funka bra. Vill du bara odla dem är det inte nödvändigt med bakgrund, men en BTNslimline är ju å andra sidan inte ivägen om du har råd.




    Antal Fjärilsciklider 1+1

    Sand Rådasand 0,4-1,2mm

    Belysning 1x 15W FloraGlow lysrör

    Pump Cirkulationshastighet ca 80-120 l/h ställbart utblås på innerfiltret löser detta

    Vattenvärden/temperatur (Blir de speciellt lekvilliga vid vissa värden?)Temperaturen kommer med doppvärmare hållas mellan 25-27grader. PH 5,5-6,5.

    Växter Tätplanterat, flytväxter för att dämpa belysningen ner i karet.

    Inredning i övrigt BTN Slimline endast estetiskt. Släta stenar för att skapa lämpliga äggläggningsplatser ett alternativ/komplement till lekplats är rötter med flata ytor.


    Detta är iaf till en början de olika punkterna jag vill få klarhet i innan det kommer en droppe vatten i karet Känn er inte tvingade att försöka svara på allt, svara bara på det ni känner att ni kan Hoppas ni vill försöka hjälpa mig
    Senast redigerad av Sultanen; 24 January 2008, 22:14.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    I det akvariet skall du bara ha ett par. I övrigt inreder du med täta växtsnår och några släta stenar, småkorningt grus, t.ex. engelsk sjösten eller rådasand borde funka bra. Vill du bara odla dem är det inte nödvändigt med bakgrund, men en BTNslimline är ju å andra sidan inte ivägen om du har råd.

    Du behöver hålla en temperatur på ungefär 25-27 grader, så en värmare behövs.

    De leker oftast öppet så något mer behövs inte. Dina filter/pumpar verkar lite väl kraftiga, ett litet innerfilter som pumpar kring 80-120 liter per timme räcker säkert utmärkt, annars får du strypa dina filter lite grann, annars blåser fiskarna bort i akvariet..... Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Lånar tråden ; )
      Kakadua ciklid
      Palettciklid
      Gäller det samma för dessa om man vill odla de med ?

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        I det akvariet skall du bara ha ett par. I övrigt inreder du med täta växtsnår och några släta stenar, småkorningt grus, t.ex. engelsk sjösten eller rådasand borde funka bra. Vill du bara odla dem är det inte nödvändigt med bakgrund, men en BTNslimline är ju å andra sidan inte ivägen om du har råd.

        Du behöver hålla en temperatur på ungefär 25-27 grader, så en värmare behövs.

        De leker oftast öppet så något mer behövs inte. Dina filter/pumpar verkar lite väl kraftiga, ett litet innerfilter som pumpar kring 80-120 liter per timme räcker säkert utmärkt, annars får du strypa dina filter lite grann, annars blåser fiskarna bort i akvariet..... Lycka till.
        Utmärkt, har ställbart utblås till innerfiltret. Anledningen till att jag frågade om cirkulationshastighet var att jag såg en film på fjärilsciklider i naturen, med väldigt strömt vatten, de fick nästan "hoppa" fram genom vattnet för varje simtag, gjorde mig lite tveksam till om de verkligen vill ha så lungt vatten som man läst.
        Tack för svaren i övrigt, tummen upp för dem
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Hur är det med att köpa viltfångat? Vettigt att försöka göra det eller skall man köpa odlat?
          Är viltfångade fiskar starkt färgade eller är det framodlat?
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Utmärkt, har ställbart utblås till innerfiltret. Anledningen till att jag frågade om cirkulationshastighet var att jag såg en film på fjärilsciklider i naturen, med väldigt strömt vatten, de fick nästan "hoppa" fram genom vattnet för varje simtag, gjorde mig lite tveksam till om de verkligen vill ha så lungt vatten som man läst.
            Tack för svaren i övrigt, tummen upp för dem
            Det är skillnad på naturen och att ha dem i stark ström i akvarium, i naturen kan de flytta sig till stillastående bakvatten eller in i bland växtsnår när de blir trötta, det kan de inte i ett akvarium där det "stormar".....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av aggehunk
              Lånar tråden ; )
              Kakadua ciklid
              Palettciklid
              Gäller det samma för dessa om man vill odla de med ?
              Ja ungefär....men de leker av i små grottor.
              Tänk på att paletterna (afrikansk ciklid) är lite buffliga och väldigt lättodlade, räkna med att det kan bli svårt att bli av med ynglen, satsa på en av de ovanligare arterna så kan det bli LITE lättare att avyttra ynglen om du nu skall ha paletter.
              Kakadua ciklid är lättare att sälja yngel av. Snällare än paletter är de också. Du kan dessutom kolla in andra arter av Apistogramma som kan vara ännu snyggare än just Kakadua ciklider.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Här är en väldigt bra artikel.



                Thomas
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                  Mycket bra artikel, ska genast sätta i verket : )

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Ja ungefär....men de leker av i små grottor.
                    Tänk på att paletterna (afrikansk ciklid) är lite buffliga och väldigt lättodlade, räkna med att det kan bli svårt att bli av med ynglen, satsa på en av de ovanligare arterna så kan det bli LITE lättare att avyttra ynglen om du nu skall ha paletter.
                    Kakadua ciklid är lättare att sälja yngel av. Snällare än paletter är de också. Du kan dessutom kolla in andra arter av Apistogramma som kan vara ännu snyggare än just Kakadua ciklider.
                    Hur ligger det till på den fronten med Fjärilscikliderna? lätt att sälja av dem om man skulle få en lite för stor kull att överleva?
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Det börjar dra ihop sig till att be den lokala akvariebutiken beställa hem växterna som skall i karet, men jag vet fortfarande inte riktigt vilka man borde ha.. bara att köra på de SA växter som finns i artbeskrivningen för växter?
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Idag bar det av till akvarieaffären Borås Zoologiska, tanken var att inhandla de växter jag behövde för att starta igång karet samt ett par fiskar för att få igång den biologiska processen ordentligt.

                        Det blev en mix av olika uteslutande sydamerikanska växter:

                        2x Hydrocotyle leucocephala Vattenspikblad
                        1x Alternanthera reineckii "lilacina" Papegojblad
                        2x Ludwigia inclinata Röd ludwigia
                        2x Lilaeopsis brasiliensis Brasiliansk gräsplanta
                        1x Ceratopteris thalictroides Sumatraormbunke
                        1x Echinodorus Compacta(Hittar inte den på tropica vilka skulle ha distruberat denna till butiken, någon som vet om det är samma planta som Echinodorus palaefolius var. latofolius Jättesvärdplanta? http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=58


                        Samt 1+2 Wagtail Korallplaty som uppstarts fiskar för att få igång bakteriefloran i akvariet

                        Förhoppningsvis skall även de lite mer ljuskrävande växterna nöja sig med ett 15W FloraGlow rör, annars blir det väl till att införskaffa en reflektor?
                        Senast redigerad av Sultanen; 01 February 2008, 12:33.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...