Scalarehane i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Scalarehane i Malmö

    Min ensamma scalarehona har lagt en massa rom som hon vaktar noga. Det skulle vara kul att skaffa en hane till henne. De kallade dem zebra i affären när jag köpte dem så det skulle helst vara den formen. Hur gör man för att få tag i rätt fisk? Ska jag ringa runt till alla affärerna här och fråga om de har en fullvuxen hane som de vet är hane? Annons här på zoopet?

    Den som jag har är ganska sur mot andra fiskar och har mobbat ihjäl en del så chansen att hon skulle acceptera en hane är nog ganska liten? Men det skulle vara kul att prova.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Krax; 20 January 2008, 05:28.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Nu lägger hon rom igen! Stackars ensamma dam.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Färgvarianten spelar ingen roll alls, de kan leka ändå. Och din "zebra" är ändå ingen vildform. Att få tag i just en "zebra" kan nog vara svårt, så du ska nog köpa den hane du får tag i. Eller ännu hellre, köp 4-5 stycken, och låt dem para ut, dels eftersom de är svåra att se könsskillnad på, och dels för att chansen att få ett par som kommer överens blir större.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jag har inte så stort akvarium så två så stora fiskar får räcka. Skulle gärna vilja hitta en stor hane som har lekt. När jag får lite tid över ska jag ringa runt till affärerna i Malmö och fråga. Annonsen här på zoopet gav bara ett bra svar men jag måste köra till Kristianstad för att hämta hanen och det är lite svårt att hinna.

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Hur får du henne till att lägga rom?? Vill inget annat än att min hona ska lägga rom så hanen kan befrukta dom..
          Hur stort akvarie har du?
          Men jag vet inte, hanen är nyare än honan och dessutom mindre.. Hon har varit lite ilsk eller revirhävdande, (eller vad det nu handlar om..) men det börjar bli lite bättre.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Om man köper fler, så brukar man nog kunna byta in de som blir över. Jag har ett antal scalarer just nu, som jag väntar på att de ska para ut.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              144 liter och bara 40 cm djupt. Det känns som om hon är lite för stor för karet. Jag hade en till från början men de blev aldrig kompisar så hon mobbade ihjäl den.

              Jag gör inget särskilt för att hon ska lägga rom. Hon får vanligt flingfoder och en hel del guppyyngel. Byter vatten ibland och göder mina växter med pmdd. Jag har matat henne mer på sista tiden så det kan vara det eller också är det bara att hon har blivit tillräckligt stor nu. Hon är nog 15 cm hög.

              Det är omöjligt att se skillnad på könen. Jag kallade henne "han" innan hon la rom.

              Kommentar

              Arbetssätt...