Scalaryngel Hurra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Scalaryngel Hurra!

    Så, då äntligen har mina scalarer fått yngel som klarat sig i 2 veckor!
    Har ca 30 st som överlevt och börjat växa så det knakar. Roligt att se yngel som man inte sett förr!! De är ju jättekonstiga mot vanliga yngel
    På en del är redan magpartiet bredare än huvudet. Så detta är så roligt att se på! Föräldrarna ser gärna att de håller sig till dem, men de små har börjat att gå på egna äventyr. De är överallt i akvariumet. Men när ljuset släcks samlas de i mellan föräldrarna. Häftigt att se detta alltså!

    /Stefan
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Gratulerar till tillökningen!

    Hur beter sig ditt skalarpar mot varandra? Mina har precis parat ut sig från stimmet och är nästna lika aggressiva mot varandra som mot de andra skalarerna (har bara skalarer i det karet än så länge) som kommer över revirgränsen. Hur lade dina skalerar rommen? På växtblad? Mina har lite tvekande börjat putsa på en svärdsplanta, så jag hoppas att de blir sams och kan försonas.

    Har du några andra fiskar ihop med skalarerna också? Hur beter sig de mot ynglena i sådana fall?

    Kommentar

    • Olorin

      #3
      Kul, hoppas få se det själv någon gång. Såg nyss att Zebraciklid lekt i en akvarieaffär i ett kar med ca 30 andra zebror. Snacka om fight och liv i luckan! Har du bara skalarer i det karet?

      Kommentar

      • PowerSteffo
        • March 2007
        • 174

        #4
        Jag har bara scalarparet i karet. Detta eftersom mina erfarenheter av annat är inte bra. Paret är jätteduktiga på att skydda rom/yngel. Men det hjälper inte när det är dags att utfodra yngel. ALLA fiskar inklusive scalarer vill ha mat. Och då lämnas yngel för en kort sekund ensamma. Och det är det andra fiskar som snappar upp naturligtvis. Så för att få några yngel som överlever första veckan bestämde jag för att flytta ur alla andra fiskar till mitt son's kar.
        Var iofs 3 svärdbärare, men allt blir mycket lugnare och säkrare med ensamma scalarer.
        För övrigt så har de alltid lekt och lagt rom på jättevallisneria hos mig.
        Hanen är arg på honan, jagar bort henne oftast. Även när hon börjar att lägga rom så är han avis mot henne. Men när rommen är på plats gör han sitt jobb.

        /Stefan

        Kommentar

        • LadyM
          • December 2007
          • 96

          #5
          Grattis !!!!

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Grattis!! Det hade varit kul att se bilder på de ynglen. *hint, hint*
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • PowerSteffo
              • March 2007
              • 174

              #7
              Ursprungligen postat av Mona
              Grattis!! Det hade varit kul att se bilder på de ynglen. *hint, hint*
              Bilder kommer.....

              /Stefan

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Grattis!
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • PowerSteffo
                  • March 2007
                  • 174

                  #9
                  Sådär, nu har jag tagit några kort. Är ingen proffsfotograf, men håll till godo.
                  Här kommer några små, http://s219.photobucket.com/albums/c...ent=Ngrasm.jpg

                  Och deras supersnygga stolta pappa, http://s219.photobucket.com/albums/c...StoltPappa.jpg

                  Hoppas det går att se dem.

                  /Stefan

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Grattis!
                    Skulle också vilja ha Scalaryngel, men hur ser man skillnad på könen?
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      En riktig läckerbit är han, pappan!
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • PowerSteffo
                        • March 2007
                        • 174

                        #12
                        Ursprungligen postat av alg_oa1
                        Grattis!
                        Skulle också vilja ha Scalaryngel, men hur ser man skillnad på könen?
                        Scalarer är nästan helt omöjliga att se könen på förrän de lekt.
                        Jag skaffade 5 st små scalarer för att jag hade hört att det var det bästa alternativet för att ett par skall bildas. Och visst, ett par kom till efter ett halvår. De andra 3 gav jag bort till grannen och det dröjde inte länge förrän det blev ett par av dem också . Så kvar blev en stackare som jag gav bort till en jobbarkompis.
                        Lycka till

                        /Stefan

                        Kommentar

                        • PowerSteffo
                          • March 2007
                          • 174

                          #13
                          Ursprungligen postat av ize
                          En riktig läckerbit är han, pappan!
                          Japp, tycker han blir kanonfin när han färgar ut.
                          Lägg märke till den halva svarta randen i mitten. På andra sidan är den hel.
                          Liten festlig sak med honom

                          /Stefan

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Riktigt fin scalare du har! Och underbart skoj att se att du fått yngel
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #15
                              Ursprungligen postat av PowerSteffo
                              Japp, tycker han blir kanonfin när han färgar ut.
                              Lägg märke till den halva svarta randen i mitten. På andra sidan är den hel.
                              Liten festlig sak med honom

                              /Stefan
                              Kanske inte helt "korrekt" om man skulle ta honom till en utställning men vad gör det? Personligheten förstärks (eller är det bara som man tycker?) med en och annan defekt . Han är urläcker nonetheless!

                              Jag har en (av fem) siamesisk algätare som sannolikt saknar en välfungerande simblåsa och är kroknäst. Inte artkorrekt direkt men desto intressantare till sin personlighet (och sötare) än de 3 "perfekta". Den 5:e är också en smula defekt med en bruten rand och är mycket mindre . Sålänge mina "imperfektingar" mår fint och kan konkurrera om maten så får de gå kvar.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...