Silnaden mellan Altumskalar och vanlig skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin brüsin
    • February 2007
    • 54

    Silnaden mellan Altumskalar och vanlig skalar

    Hen jag har ett par skalarer och jag undrar hur man kan se silnaden mellan altumskalar (Pterpohyllum altum) och vanlig skalar (Pterophyllum scalare). De som jag har ser ut som Altumskalarer men det finns vanlig skalar som också kan se ut så.
    Så min fråga är finns det något sätt att se skilnad på arterna om de har samma färgtäckning?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Bild på Altum: http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=910
    Länk till artbeskrivningen "vanlig" Skalar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
    Altumen är betydligt större (som vuxen) längre (högre) fenor medans altumen är krafigt uppnost.
    Man ser redan när dom är små att altumen har betydligt högre fenor.
    Det finns säkert fler sätt att se skillnad.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • martin brüsin
      • February 2007
      • 54

      #3
      Tack. Nu när jag tittar på skalarerna ser jag att fenorna är uppåt och då har jag nog ett par altumskalarer, Men de är väl svårare att få dem att föröka sig än vanlig skalar?

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Rätta mig om jag har fel men finns det ite bara en person som lyckats odla dem än så länge i sverige, så det kan väl klassas som ovanligt
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av felix_ragnar
          Rätta mig om jag har fel men finns det ite bara en person som lyckats odla dem än så länge i sverige, så det kan väl klassas som ovanligt
          Har precis hört tvärtom att det är ingen i Sverige som har lyckas att odla dem,så det är nog rätt så många svar
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • felix_ragnar
            • August 2006
            • 1424

            #6
            Ursprungligen postat av stene
            Har precis hört tvärtom att det är ingen i Sverige som har lyckas att odla dem,så det är nog rätt så många svar
            I vilket fall som helst är det nog inte 2-siffriga antal vi snackar om iallafall
            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Om det är en äkta Altum som sälja så ser man skillnad direkt fast det är en likhet mellan Peru Skalaren och Altum så är det en stor skillnad och då tänker jag mest på kroppsbyggnaden ,fenlängderna ,färgerna redan som små.Sen gäller det att passa sig sist jag var inne på en ZOOAB så sålde dem Altum för 195 kr men det var vanliga Skalarer som inte äns hade nosen så fel var det,när jag berättade för chefen varför han inte kollar upp fisk innan han säljer det till folk men han gav sig inte det var Äkta Altum han sålde enligt han det hade ju grossisten sagt till han.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av felix_ragnar
                I vilket fall som helst är det nog inte 2-siffriga antal vi snackar om iallafall
                Nä det skulle jag inte jag trodet är en snubbe i Kristanstad som har lyckas få ut röret på en Altum men om det är sant vet jag inte ,det var så han sade till mig
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • felix_ragnar
                  • August 2006
                  • 1424

                  #9
                  Ursprungligen postat av stene
                  Nä det skulle jag inte jag trodet är en snubbe i Kristanstad som har lyckas få ut röret på en Altum men om det är sant vet jag inte ,det var så han sade till mig
                  Fått ut "röret", det var inte dåligt han kanske är rörmockare

                  Tillbaka till ämnet, har du nära till Djurmagazinet i jönköping så har de för tillfället inne 4-5 altumar.
                  Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                  Kommentar

                  • annmari
                    • August 2005
                    • 23

                    #10
                    Hej!
                    Altum är ju kungen bland scalarer,men Peruscalarer är också fina,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • onlyme

                      #11
                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Altum är ju kungen bland scalarer,men Peruscalarer är också fina,Mvh Ann-Mari
                      Ann-Mari, vart fann du dina nya peruscalarer? Hade den här privatpersonen fler peruscalarer? Skulle vilja ha sådana men inte hittat några fina exemplar.

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Här kan du klicka dig fram imellan dom olika ämnena och glo på olika skalarer !



                        Det går rätt lätt att se hur en altum ser ut och jämföra med dina egna om du har riktiga pterophyllum altum eller pt.scalare.

                        Det som enklast är att se på som är rätt så distinkt på en pt. altum är "vecket" i pannan.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Det är ganska enkelt att se skillnad på vanlig scalare och altum tycker jag. Altumen är mycket mer högrest, och har brantare panna, och ett kraftigare "stop" på nosen. Se´n tycker jag altumen känns mer brunaktig i ränder och så, till skillnad från svart, som den vanliga scalaren. Altumen har väl ibland även "spökränder" mellan ränderna, vilket den vanliga scalaren inte har. Att höga, och i och för sig snygga, vanliga (Peru)scalarer ibland säljs som altum (förmodligen för att de ska kunna ta mer betalt) är enligt mig ett otyg. Det är ju både kul och bra om man vet vad det är man har köpt, särskilt om man själv tänker försöka odla, och sälja yngel vidare, så man kan sälja dem under rätt namn.

                          Apropå altumodling i Sverige, så har jag för mig om att jag har läst en artikel om en som har lyckats, och det var bilder på "femkronor". Har i alla fall för mig om att han i artikeln var svensk.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Det tog sex år, men den 1 juni 1993 blev Sven Fornbäck, Bollmora AK, först i världen med att odla altum.
                            Läs mer här och här.
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • rsoderberg
                              • February 2007
                              • 954

                              #15
                              Ursprungligen postat av Daniel Blom
                              Det tog sex år, men den 1 juni 1993 blev Sven Fornbäck, Bollmora AK, först i världen med att odla altum.
                              Läs mer här och här.
                              Och han slog en Tysk med 6 timmar! Så frågan är vad som var fel det året? 2st som lyckades nästan samtidigt, men efter det så är det stopp trots att många försöker. Sven fick fram 500st yngel, och jag var lycklig ägare till 6st.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...