Scalarer som börjat att uppvakta varandra, vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Scalarer som börjat att uppvakta varandra, vattenbyte?

    Mitt scalarpar har i några dagar inte varit ens nära varandra och jag är ju inte 100% säker på att det är en hane och hona utan det var vad han i affären sa..men nu idag har den ena verkligen visat upp sig för den andra och de simmar hela tiden nära varandra. Idag ska jag göra mitt vanliga vattenbyte men är rädd att detta kan störa dem , vad tror ni?
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    #2
    Du kan byta vatten i akvariet utan du stör dom har gjort det själv utan det har stört mina scalare

    När du får yngel då ska du inte byta vatten i akvariet pga dom är bra känsliga då

    Lycka till

    Kommentar

    • cikliden2
      • January 2005
      • 434

      #3
      Ursprungligen postat av Saruman
      Du kan byta vatten i akvariet utan du stör dom har gjort det själv utan det har stört mina scalare

      När du får yngel då ska du inte byta vatten i akvariet pga dom är bra känsliga då

      Lycka till
      Tack då vet jag ,ska sätta igång med vattenbytet och hoppas att det blir några yngel:-)

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Förresten det här att scalarer simmar brevid varandra väldigt mycket är det ett beteende som de kan ha fast att det inte är en hona och en hane?

        Kommentar

        • PowerSteffo
          • March 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av Saruman
          Du kan byta vatten i akvariet utan du stör dom har gjort det själv utan det har stört mina scalare

          När du får yngel då ska du inte byta vatten i akvariet pga dom är bra känsliga då

          Lycka till
          What!! Huuu, är det verkligen så? Har hört tvärtom, att man skall se till att byta lite vatten varannan dag eller så. För att de är känsliga för vattenkvaliteten. Hjälp, vad gäller?
          Jag har 5 dagars frisimmande yngel och har redan bytt lite vatten 2 gånger. Senaste idag.... Hoppas verkligen nån vet hur det skall vara...

          /Stefan

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #6
            Jag har hört det att man inte ska göra det att byta vatten.. men jag kan ha fel annan för gärna rätta till mig om jag har fel

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Brukar de simma tätt tillsammans fast att de inte är ett par? Mina gör det hela tiden och simmar runt varandra och "skakar" så jag tror att det är lek på G...Vilket är det bästa fodret att ge dem?

              Kommentar

              • PowerSteffo
                • March 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av cikliden2
                Brukar de simma tätt tillsammans fast att de inte är ett par? Mina gör det hela tiden och simmar runt varandra och "skakar" så jag tror att det är lek på G...Vilket är det bästa fodret att ge dem?
                Mitt lekpar vill ha frysta mygglarver eller fryst artemia.
                Torrfoder äter de också med glädje. Men, jag tror att det frysta är bättre för att de skall bli lek redo. Höll mig till enbart torrfoder under några veckor vilket fick mig att undra varför de inte lekt igen. Började mata med fryst foder och voila, lek inom några dagar!
                Kan vara en slump, men ju mer jag tänker på det så är det nog så att mygglarver och artemia lockar dem fortare till lek.

                /Stefan

                Kommentar

                • Saruman
                  • October 2007
                  • 183

                  #9
                  Det stämmer bra att dom vill leka fortare själv brukar jag ge frysta mygg larver varje dag o ser att honan börjar bli romstint eller vad det heter för jag ser att hennes äggrör börjar hänga ut

                  Kommentar

                  • cikliden2
                    • January 2005
                    • 434

                    #10
                    Det har inte hänt något här ännu och nu börjar jag fundera om det trots allt inte är ett par fast att de simmar gärna nära och "åmar" sig för varandra hela tiden. Igår gav jag dem levande föda...en veckas gamla endlersyngel och de var som raketer i akvariumet. Men hur ofta kan man ge dem levande föda och hur mycket?
                    Min kompis har två scalarer som hon vill bli av med men den ena ser rätt så tilltufsad ut som hon har och jag är rädd att de som jag har nu då kan bli störda om de nu är ett par...

                    Kommentar

                    • Saruman
                      • October 2007
                      • 183

                      #11
                      Du kan ge levande föda till Scalare varje dag hur mycket det får du avgöra för när jag ger så måttar jag på något så när det är ju svårt att avgöra vad som är lagom mycket när det gäller levande foder tycker jag..
                      Allt beror ju på hur stort akvarium du har samt om dom andra scalare du tar emot har skydd att göma sig
                      Har haft förrut 1par till scalare men det slutade att jag har fått ge tillbaks till akarieaffären

                      Kommentar

                      Arbetssätt...