Anpassning till lägre temp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Anpassning till lägre temp

    Någon som testat att ha blå ciklider och zebra ciklider kallare än vad de ska ha?

    Jag fick efter exantal kullar av både blå och zebra cirka 300yngel.
    Dessa är nu cirka 3-5cm och 200st ska jag sälja vidare vilket betyder att jag har 100st att testa med.

    Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att koppa in den i min damm som är 6kbm...dammen är uppvärmd via värmeslinga så jag har cirka 14grader konstant.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tycker nog att 14 grader är ganska för klent till fisk som kommer från varmare breddgrader.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      dom kommer nog inte att kunna anpassa sig. men om du odlar o sänker tempen under en sisådär 10 år kanske några yngel kan överleva
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Oki...nja...får la korsa zebracikliderna med en guldfisk då
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Klas Bengtsson

          • March 2007
          • 424

          #5
          Ursprungligen postat av firefox75
          Oki...nja...får la korsa zebracikliderna med en guldfisk då
          nejj jag tror inte på det den själv.. har du gjort det den visa bild dåå???

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Blåciklid hittar jag ingen temperaturuppgift på, men acklimatiserade zebraciklider överlever temperaturer ned till nånstans mellan 9 och 14 grader, lite olika bud; bl.a. en observation av köld-dödade zebror i florida med vattentemperatur 8 grader.
            Med tanke på utbredning skulle jag tippa runt 10 grader är det lägsta man rimligen kan hoppas zebra skall överleva.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Azur- tack...ska bums testa.
              Jag har ju faktiskt lite varmare vid botten närmast värmeslingan så enligt senaste mätning hade jag nästan 21grader vid slingan.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Kan berätta att nu finns det tre par av zebra ciklider och tre par av blåciklider i dammen.
                Får se hur de klarar sig.
                Slängde i lite vattenpest och hornsäv samt andmat idag.
                Temperaturen låg på cirka 14grader 20cm under ytan och närmast värmeslingan 21grader.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  problemet är väll att du sänker deras ämnes omsättning
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Jo...men den lär öka när det blir varmare ute.
                    Sen om det sänker deras ämnesomsättning så mycket vet jag ej...då de står mestadels vid botten o trycker bland hornsäven o vattenpesten.
                    Vid botten är det ju varmare också...
                    Menar jag har hållit både zebra och blå i 22grader i ett kall garage ett tag o de lekte o frodades.
                    Dock så var ju inte tillväxttakten så där snabb och ynglena växte inte heller fort.
                    Mitt ena par av zebra cikliden la jag i som frisimmande yngel och de är nu cirka 5-7cm stora men har dryga 2år på nacken.

                    Dock så flyttade jag en del av deras yngel vid 2cm uppnådd storlek till ett annat akvarium som höll 28grader och de växte på sig som attan.
                    Så jag kan skriva under att vid högre temperatur ökar fiskens storlek och framför allt om de ursprungligen kommer från ett betydligt kallare akvarium så blir deras tillväxt brutal.
                    Rena explosionen...från 2cm --13cm på knappt ½året.
                    Deras syskon som går i kall akvariet är bara dryga 6-8cm...
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...