Zebraciklid Inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    Zebraciklid Inredning?

    Har skaffat ett akvarie på 160 liter. Skulle vilja ha ett gäng zebraciklider. Går det? Eller behöver dom större akvarie?
    Hur ska jag inreda det för att dom ska trivas?
    **180**160**150**105**54**20**15**
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Fint grus eller sand...litet stenröse, någon rot som står i ena hörnet.
    Lite växter i bakkant...
    Några skifferplattor som får bilda grottor.

    Det duger gott och väl åt dem...
    Räcker egentligen med vatten, filter, en hane samt hona så leker de.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      Okej, låter bra. Blir nog 5-6 st om det funkar?
      Vilka växter kan man ha ihop med dom? Jag har anubias och jawa ormbunke. Har läst att det ska funka. Nåt mer förslag på växt?
      Det blir ett stenrös med massa kolsten. En fin rot i vänstra görnet och lite växter utspritt på bottnen. Har engelsk sjösten blandat med rådasand 2-3mm just nu men det byter jag nog ut innan jag inhandlar firrarna.
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Du kan börja med 5-6 st medans de är små men välj sedan ut ett par sen när de parat ut som du behåller då de är riktigt agressiva samt att de blir rätt stora med tanke på att de i ciklidboken säger att burken bör vara minst 170cm(vilket inte stämmer enligt min åsikt). Men i slutändan blir det nog bäst med ett par kvar. Lycka till!

        Ps: Ser fram emot bilder
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Jepps...eller kolla i din zoo affär om du kan urskilja honorna!(de har lite guldaktigt skimmer på buken).
          Ta två honor och fråga vilka som kan vara hanar.
          Är de stora så har de troligtvis bildat par redan...köp två par i ungefär samma storlek.
          Du skulle bott närmare så kunde fått cirka 6-8st som redan bildat par hos mig(har ju över fullt av zebror).

          Försök att bygga upp ordentligt med revir gränser...så att dina par kan hålla sig på typ varsin kant...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          Arbetssätt...